Aviseringar
Rensa alla

LCHF eller Lite Kalorier - vad är rättt?? är så förvirrad...någon som förstår sig på d här?


Ämnesstartare

D jag kör på nu är lite kalorier men enligt typ LCHF (Low Carb High Fat) så kan man käka typ saker me massa kalorier och lite/inga kolhydrater och GÅ NER i vikt..detta känns så konstigt.

asso va ska man kö på för att gå ner i vikt
- lite kalorier
eller
- lite kolhyderater

sssååååå förvirrad, NÅGON som förstår sig på de här som kan förklara???

tack...


   
Citera
Ämnesetiketter

tror inte det finns någon diet som funkar för alla, man får nog testa sig fram och se vad som funkar för just sig. inte för att jag tror att du behöver gå ner i vikt [zzz]


   
SvaraCitera

ät en vanlig balanserad kost, du är i nedre halvan av tonåren och din kropp utvecklas fortfarande. Fråga dietist/läkare om du nödvändigtvis ska gå på någon "specialdiet".


   
SvaraCitera

NirvanaGal:

kalorier och lite/inga kolhydrater

Kolhydrater är i prinicip samma sak som kalorier. [rolleyes]


   
SvaraCitera

NirvanaGal:

LCHF (Low Carb High Fat) så kan man käka typ saker me massa kalorier och lite/inga kolhydrater och GÅ NER i vikt..detta känns så konstigt.

Det blir så för att kroppen ställer om sig själv, den tar all näring ur fettet. En sådan diet verkar fungera bäst för äldre människor.

Jag tycker du borde tänka mer på om maten du äter är nyttig och god, istället för att räkna dess kalorier. Det är nog det bästa sättet att leva hälsosamt på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genom att ta bort eller drastisk minska på kolhydrater i kosten är det ganska enkelt att minska hur många kalorier du äter eftersom det finns gott om kolhydrater i många vanliga livsmedel som pasta, ris, potatis och rotfrukter. Ska du äta LCHF kommer du visserligen äta mycket fett (som innehåller mer kalorier än kolhydrater) men kommer då i stället tvingas dra ner på portionstorlekar.

Jag tror definitivt att det bästa är att äta en varierad kost i lagom mängd. Det mår kroppen bäst av eftersom den behöver alla näringsämnen.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Kolhydrater är i prinicip samma sak som kalorier

Nej. Kolhydrater och proteiner ger 4 kcal (kalorier) per gram, medan fett ger 9 kcal per gram. Ska man gå ner i vikt ska man därför ligga på ett kaloriunderskott, inte ett kolhydratunderskott. Hur kaloriunderskottet ska gå till är vad alla dieter försöker berätta för oss.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Nej. Kolhydrater och proteiner ger 4 kcal (kalorier) per gram, medan fett ger 9 kcal per gram. Ska man gå ner i vikt ska man därför ligga på ett kaloriunderskott, inte ett kolhydratunderskott. Hur kaloriunderskottet ska gå till är vad alla dieter försöker berätta för oss.

I stand corrected. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

inte ett kolhydratunderskott

Kan dock fungera med ett kolhydratsunderskott, hjärnan behöver i första hand socker, som utvinns ur kolhydrater för att kunna arbeta. När det är underskott på kolhydrater behöver kroppen använda något annat näringsämne till att hålla igång hjärnans verksamhet och idén bakom LCHF är att kroppen då tar av fett istället. Hur detta stämmer eller ej har jag ingen aning om, men så sägs det. Och hur hälsosamt det är i längden har jag heller ingen aning om.

Däremot kan jag säga att jag har gått ner en hel del på att byta ut vardaglig mat mot nyttigare alternativ. Osötat rågbröd med solroskärnor istället, havrefras istället för någon mussli med massa frukt i, har även en egengjord blandning av olika fröer etc etc.

Jag har provat en hel del olika sätt att äta och det som fungerar allra bäst för mig är inte att maniskt låta bli kolhydraterna, men att minska dem, för att undvika kraftiga blodsockerförändringar. Mer protein och fett håller mig mätt i evigheter och mitt sug efter att småäta försvinner helt.
Jag tror dock inte att man ska konsumera något av näringsämnena överdrivet mycket, då kroppen är gjord för att fungera på ett visst sätt och det finns inga långtidsstudier över vad tex LCHF gör med våra kroppar.

Det bästa är nog att du provar dig fram och att hittar det som passar dig bäst!


   
SvaraCitera

käka nyttig mat! Vill du gå ner i vikt, ta havregrynsgröt till frukost. Följ tallriksmodellen och välj grovt bröd framför ljust 🙂 sen måste du även träna! Börja gymma eller gå ut och jogga 😉 ät nyttigare inte mindre!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LCHF passar väl bäst om man tränar mycket ?
Sluta inte äta kalorier, käkar du en onyttigt väldigt sällan så tar kroppen upp det direkt (finns ju nyttiga och onyttiga kalorier) när du väl gör det [smile]
Äter själv måltidsersättare, kanske inte det bästa med innehåller allt kroppen behöver men mindre kalorier och sådant, rekommenderas !


   
SvaraCitera