Aviseringar
Rensa alla

LCHF-metoden


Ämnesstartare

Jag har länge funderat på LCHF-metoden (5 % kolhydrater, 65-70 % fett, 25-30 % protein).

Vad exakt är kolhydrater?
Hur räknar jag ut procenten av vad jag äter (är det per dag eller)?

Fett och protein finns ju i kött, fisk och ägg. Men kolhydrater är ju pasta, ris, potatis samt bröd. Ska man bara äta kött, fisk och ägg?

Hur undviker jag allt socker? Jag tycker allt verka innehålla socker.

Har ni tips på några bra sidor om LCHF-metoden med förslag på maträtter? Jag har ingen fantasi.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

BANTA MED BORRMODELLEN - GÅ NER TRETTIO JÄVLA KILO

Allt du behöver är rätt mycket heroin och en såg. Lås in dig i din lägenhet och följ våra enkla anvisningar:

1. Ta heroinet
2. Såga av dej benen

Men kom ihåg att det är lättast att såga av benen precis där de sitter fast vid kroppen. Där behöver man bara såga en liten bit, sen kan man rycka av benen.

Lycka till!


   
SvaraCitera

1. Alla såna där metoder är bullshit. Kalorier är kalorier, och kroppen tar alltid det som den för tillfället har mest tillgängligt. I efterhand kommer den att göra upp med sig själv för att återställa glykogen och kreatinin-balanserna till det normala, vilket i princip alltid sker på bekostnad av fettdepåerna, eftersom de är vår största energireserv.

2. Det är inte en bra idé att minska så drastiskt på kolhydraterna. Fettkatabolismen skruvas ner om det inte finns kolhydrater som hjälper till att driva citronsyracykeln, och proteiner är inte en effektiv energigivare.

Så:

Lita ALDRIG på en speciell dietmetod. De flesta sådana kan ha jobbiga komplikationer som bieffekt, och de är inte ett dugg mer effektiva än att bara skära ner på kcal-intaget och skruva upp kcal-åtgången.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dhagor:

Lita ALDRIG på en speciell dietmetod.

Eller ja, rice diet har ju iofs visat sig väldigt effektivt, men hyponatrimi är inte att leka med om du inte lider av så högt blodtryck att dina artärer är på gränsen till att sprängas. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok. [tired]

Jag är seriös.

Den här metoden förespråkar även min lärare. Alltså håll mig borta från kolhydrater som pasta, ris och potatis (eller de få ggr jag ska äta det så 2 dl pasta eller ris, samt 1 potatis).

Hon säger även att man kan äta allt men inte alltid.

Jag åt i varje fall massor av nyttigheter idag. Till frukost Havre Fras med mjölk. Två äpplen några timmar senare. Sist men inte minst, en stor portion sallad + ett knäckebröd och 1 glas mjölk. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebecka90:

Havre Fras

Rebecka90:

knäckebröd

Kolhydrater.

Rebecka90:

Den här metoden förespråkar även min lärare

Lärare är självklart allvetande [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ingen aning om vad Havra Fras innehåller, förutom att den är nyckelhålsmärkt.

Knäckebrödet jag har består av mycket fiber.

Nej, lärare är inte allvetare men jag har också hört från andra, på tv och liknande att den här metoden fungerar.

Min tanke är att egentligen äta ägg och bacon till frukost (men kände att jag måste få slut på Havre Fras paketet också).

Knäckebrödet är även min ersättare till bröd.

Jag vet som sagt inte vad som innehåller kolhydrater och inte (förutom pasta, ris och potatis då). Men jag har en bok som jag få ta och läsa vidare i.

Tills vidare få jag försöka hålla mig till självklara saker.

Att inte äta godis, glass, kakor och liknande är dock en början! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebecka90:

Nej, lärare är inte allvetare men jag har också hört från andra, på tv och liknande att den här metoden fungerar.

Den fungerar, men det gör även flygvärdinnedieten, banandieten, stoppa-fingrarna-långt-bak-i-halsen-dieten etc. De flesta fungerar, frågan är hur nyttiga de är och varför man väljer dem.
Ingen diet har några speciella fettförbrännande egenskaper utan alla dieter går ut på att man ska äta mindre mat. I det här fallet är det meningen att mycket fett och inga kolhydrater ska göra dig så spyfärdigt mätt att du rullar runt i kramper innan du fått i dig för mycket.

Rebecka90:

Att inte äta godis, glass, kakor och liknande är dock en början!

Har du försökt gå ner i vikt förut? Att göra just det där hjälper faktiskt för många, särskilt i ung ålder.


   
SvaraCitera

Rebecka90:

Jag har länge funderat på LCHF-metoden (5 % kolhydrater, 65-70 % fett, 25-30 % protein).

Vet inte vad LCHF-metoden är för något, men det låter i princip som att den går ut på att ställa om kroppen från sockerförbränning till fettförbränning. De "metoderna" (GI, Atkins osv) funkar i regel väldigt bra, men man måste läsa in sig ganska mycket på hur de fungerar för de funkar bara så länge man gör rätt.

En karl vid namn Ola Lauritzson har förklarat det ganska bra och har tillsammans Ulrika Davidsson skrivit flera kokböcker med recept och info.

Alla dieter går ju ut på att göra av med mer kalorier än du får in, men istället för att ta in färre kalorier (som kaninmatsdiet) så går metoden ut på att du gör av med fler genom att anpassa kroppen till fettförbränning. Då är det lättare att hålla vikten efteråt, du förlorar inte muskler, blodsockerhalten hålls på bättre nivå så att sötsuget minskar och så vidare. Plus att man äter väldigt gott och får äta sig mätt.

Men det är viktigt att antingen hålla den fullt ut, det funkar inte om man gör det halvdant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebecka90:

Hur blir jag smalare på dieter?

Jag har ändrat lite själv, men jag tror du fattar principen.
Börja på Kyu Shin Kai Karate eller något liknande, så kan du äta hur mycket skit du vill, men du kommer ändå rasa ner i vikt. Och kanske få 8-pack på magen. [y][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

I efterhand kommer den att göra upp med sig själv för att återställa glykogen och kreatinin-balanserna till det normala, vilket i princip alltid sker på bekostnad av fettdepåerna, eftersom de är vår största energireserv.

Hur skulle kroppen kunna tillverka kreatin av fettdepåerna menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att bränna fett krävs kolhydrater, 5% kan lika gärna avrundas till noll. Du behöver snarare 50%. Ät rätt (varierat och regelbundet) så blir du fräschast och det kommer bli lätt som en plätt att låta bli socker.

Dock är det lätt att äta för små portioner och man tror man ätit rätt och är sugen på socker ändå. Öka på mängden mat i målen isf.

Och det är klart metoden fungerar, men du kan inte leva på att följa den hela livet, då kommer du inte klara av vardagen, kroppen behöver kolhydrater. När glykogenlagret matttas ut mattas du ut. Du blir tvungen att börja äta vanligt igen och suget efter snabba kolhydrater kommer vara jättestort, på nolltid går du upp de kilona du gått ner, om inte lite till.

Mitt förslag är därför att tokdissa LHCF.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Hur skulle kroppen kunna tillverka kreatin av fettdepåerna menar du?

Ops, läste fel. Ignorera mitt inlägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saromosh:

När glykogenlagret matttas ut mattas du ut. Du blir tvungen att börja äta vanligt igen och suget efter snabba kolhydrater kommer vara jättestort, på nolltid går du upp de kilona du gått ner, om inte lite till.

Går inte det över när man börjar bränna ketoner?

Hursomhelst; Jag är helt övertygad om att att LCHF fungerar som bantningsmetod men att den inte är vidare värst bra för kroppen.
Den är motsatsen till vad livsmedelsverket förespråkar och den saknar ordentliga studier om huruvida den skulle vara nyttig.

Prova på om du vill, men jag skulle tro att det blir både tråkigt, jobbigt, tröttsamt och inte minst skadligt.

GI - är något jag själv skulle rekommendera. Istället! [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Går inte det över när man kommer in i ketos?

Jo. Men när du sen börjar äta vanligt igen, stegras sockersuget i samband med att du sakta men säkert får i dig bättre kost. Och du äter mer än du borde - voila fet fet fet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar!

Jo, jag vet att jag måste röra mig för att gå ner i vikt. Men det krävs ju rätt kost också.

Jag har egentligen noll koll på vad som är bra förutom saker som att snask är dåligt och grönt är bra.

Vad går GI-metoden ut på?

Jag försöker köpa nykelhålsmärkt mat, är det bra eller dåligt?

Jag har inte tänkt att motionera eller förbränna som en atlet (vilket gör att jag fundera på om kolhydraterna missgynnar mig).

Jag har inga problem med skriva upp vad jag äter eller liknande. Mitt största problem är att hålla tider och att jag inte har lust att räkna några kalorier.

Skolsköterskan sa att jag kunde göra en bärdryck (smoothie) då jag är så sötsugen att jag fundera på att norpa choklad. Men jag har ingen aning om hur man gör en smoothie och dessutom tycker jag det verkar finnas ont om bär.
Så jag har köpt jordgubbsfil, inte tagit något ännu då jag inte fått något sötsug ännu men är jordgubbsfil dåligt alternativ till smoothie?


   
SvaraCitera