Aviseringar
Rensa alla

LCHF-metoden


Rebecka90:

Jag har ingen aning om vad Havra Fras innehåller, förutom att den är nyckelhålsmärkt.

Rebecka90:

Jag har egentligen noll koll på vad som är bra förutom saker som att snask är dåligt och grönt är bra.

Rebecka90:

Men jag har en bok som jag få ta och läsa vidare i.

Jag tycker det också! borde läsa väldigt mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebecka90:

Jo, jag vet att jag måste röra mig för att gå ner i vikt. Men det krävs ju rätt kost också.

Det behöver du inte alls, det enda som krävs är att du får i dig mindre kalorier än vad du gör av med. Men fysiskt aktivitet gör ju så att du förbrukar mer energi och har hälsofördelar så visst är det att rekomendera.

Rebecka90:

Vad går GI-metoden ut på?

Att kolhydraterna man äter ska ha ett lågt GI-värde, alltså att de ska tas upp långsamt och ge en långvarig förhöjning av blodsockernivåerna.

Rebecka90:

Jag försöker köpa nykelhålsmärkt mat, är det bra eller dåligt?

Det är väl generellt sätt bra för de flesta, men så länge du inte ligger på kaloriunderskott så kommer du inte gå ner.

Rebecka90:

Jag har inga problem med skriva upp vad jag äter eller liknande. Mitt största problem är att hålla tider och att jag inte har lust att räkna några kalorier.

Varför vill du inte räkna kalorier?


   
SvaraCitera

z i n:

Hur skulle kroppen kunna tillverka kreatin av fettdepåerna menar du?

Jag har tenta i bland annat det här på onsdag, så om du är intresserad kan jag skriva ett väldigt mycket mer ingående svar, men jag tar det inte så djupt nu. Öhm, det första jag ska nämna är att "kreatin" i dagligt tal inte är samma sak som kreatin. Vanligt kreatin är inte så fysiologiskt intressant. Det är fosforylerat kreatin som är energigivande, och vägen från fett till energi bunden i kreatin går i typ 4 steg.

Alla kolhydrater som inte förbrukas omedelbart, eller som behövs för att hålla blodet isoglykemiskt, omvandlas till fett och lagras in i adipocyter i kroppen. När kroppen snabbt behöver mer energi frisätts signalsubstanser (ex. katekolaminer, glukagon, metylxantianer osv.) som binder till en G-protein-medierad receptor, vilket inducerar en kaskadreaktion där en massa cykliskt AMP bildas som binder till ett kinas, som foasforylerar ett annat kinas... något om intracellulärt kalcium... osv. Det är sjukt många delsteg som jag ännu inte orkat lära mig. Tillslut aktiveras iaf ett lipasenzym, som bryter ner triglycerider (fett) till två typer av subenheter, och härifrån tar det två olika vägar, men slutdestinationen är den samma. Det första som bildas är glycerol. Det är en alkohol som kan brytas ned i glykolysen, och bildar puryvat som kan gå in i citronsyracykeln. De fria fettsyrorna (3 st) beta-oxideras och släpps därefter in i citronsyracykeln med. Det var två steg. Det tredje steget sker sammankopplat med citronsyracykeln. Väteprotoner frigörs från molekylerna i citronsyracykeln, och koncentrationsgradienter som uppstår (det här sker över ett mitokondriemembran) driver ett F0F1-komplex som utnyttjar rörelseenergin från protonströmmen för att fosforylera ADP till ATP.

Det fjärde steget är att förflytta en fosfatgrupp från ATP till kreatinet. Detta sker med hjälp av enzymet kreatinfosfokinas, enligt reaktionen ATP+Cr-->ADP+PCr.

Under anaeroba förhållanden aktiveras ensymet kreatinkinas, som vänder reaktionen åt andra hållet. Kreatintillskott är alltså vettigt om man tränar anaerobt, och om träningen är väldigt intensiv, men för dynamisk (eller lågintensiv aerob) träning är det bara dyrare än druvsocker, och typ lika bra. Det är procentuellt väldigt få av alla som tränar som behöver det tillskottet.

Men det är iaf hur fett laddar kreatinet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Öhm, det första jag ska nämna är att "kreatin" i dagligt tal inte är samma sak som kreatin.

Vad menar du? Att man ofta slarvar och säger kreatin när man menar kreatinfosfat?

Men aja, såg att du hade skrivit kreatinin men jag läste det som kreatin. Fast egentligen borde det väl stå kreatinfosfat?

Hm, jag tycker det här blev rätt så förvirrande nu ;/ Vad har detta ens med LCHF att göra?

Dhagor:

Vanligt kreatin är inte så fysiologiskt intressant. Det är fosforylerat kreatin som är energigivande, och vägen från fett till energi bunden i kreatin går i typ 4 steg.

Ja då är jag med på vad du menar. [y]

Dhagor:

2. Det är inte en bra idé att minska så drastiskt på kolhydraterna. Fettkatabolismen skruvas ner om det inte finns kolhydrater som hjälper till att driva citronsyracykeln, och proteiner är inte en effektiv energigivare.

Okej, fler frågor. [crazy]

Vilka kolhydrater är det som hjälper till att driva citronsyracykeln och vad menar du med att proteiner inte är effektiva energigivare?

Dhagor:

Under anaeroba förhållanden aktiveras ensymet kreatinkinas, som vänder reaktionen åt andra hållet. Kreatintillskott är alltså vettigt om man tränar anaerobt, och om träningen är väldigt intensiv, men för dynamisk (eller lågintensiv aerob) träning är det bara dyrare än druvsocker, och typ lika bra. Det är procentuellt väldigt få av alla som tränar som behöver det tillskottet.

Hm, det vet jag inte om jag håller med om. Anaerob träning kanske inte är sådär jättevanligt men explosiv träning är ju rätt vanligt. Och sedan är det klart att man inte behöver ta ett tillskott för att träningen ska ge något, men det kan ju förbättra resultaten för en del.


   
SvaraCitera

z i n:

Vad har detta ens med LCHF att göra?

Jag menade bara att det inte tjänar så mycket till att välja mellan kolhydrater och fett. Allt tas från fettet till slut ändå, eftersom kroppen vill upprätthålla en konstant nivå av kreatinfosfat och glykogen, så oavsett vad det är du bränner för tillfället så kommer det ändå att tas från fettdepåerna till slut.

z i n:

Men aja, såg att du hade skrivit kreatinin men jag läste det som kreatin. Fast egentligen borde det väl stå kreatinfosfat?

Mjo, egentligen. Men det tar mycket längre tid att säga. [blush]

z i n:

Vilka kolhydrater är det som hjälper till att driva citronsyracykeln och vad menar du med att proteiner inte är effektiva energigivare?

Jag var rädd för att du skulle fråga det. Ska se om jag kommer ihåg alla.

Det som går in är puryvat. Det omvandlas till Coenzym A, som tillsammans med oxalacetat omvandlas till citrat, som omvandlas till isocitrat, som omvandlas till keto... äh, jag fuskar.

Image

Allt som går in omvandlas först till Coenzym A iaf, genom olika processer beroende på vad det är som ska brytas ned.

Proteinkatabolismen är mycket krångligare och mer energikrävande än katabolism av socker, fett och alkohol, och katabolismen tar alltid det som för tillfället är lättast att använda. En del protein kommer hela tiden att brytas ner, men det går långsammare. Sen kan inte alla aminosyror användas, och det bildas en massa reaktiva metaboliter som kroppen inte vill ackumulera. Så så länge det finns annat att tillgå för att möta energibehovet kommer cellerna att välja bort aminosyrorna som energikälla.

z i n:

Hm, det vet jag inte om jag håller med om. Anaerob träning kanske inte är sådär jättevanligt men explosiv träning är ju rätt vanligt.

Vi har fler anaeroba alternativ (typ mjölksyra) och kreatinfosfatreserven är ganska stor. Så länge man inte ligger på max flera minuter i sträck med endast några minuters vila emellanåt klarar sig kroppen på de reserver som redan finns och ständigt bildas. Men det är klart, inom vissa sporter är det en fördel. Många ishockeyspelare t.ex. har fördel av att såna tillskott.

z i n:

Och sedan är det klart att man inte behöver ta ett tillskott för att träningen ska ge något, men det kan ju förbättra resultaten för en del.

Mjo, man förlorar ju inget på att ha extra tillgångar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Att kolhydraterna man äter ska ha ett lågt GI-värde, alltså att de ska tas upp långsamt och ge en långvarig förhöjning av blodsockernivåerna.

Vad och hur vet jag vad som ha lågt GI-värde?

z i n:

Varför vill du inte räkna kalorier?

För att det låter krångligt. Hur tusan räknar jag kalorier? [blush]


   
SvaraCitera

Rebecka90:

Vad och hur vet jag vad som ha lågt GI-värde?

Skippa ljust bröd och ät branflakes. [ops]
Du blir mätt längre, och därför äter du mindre. GI funkar så länge du håller den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För några år sedan gick jag ner ca 10 kg. Jag åt inte någon speciell kost, bara då jag var hungrig och jag försökte inte vräka i mig (förutom om det var sallad och frukt). Jag åt däremot inget snask. Jag småjoggade 3 km på ett berg med mycket upp och ner bakar.

Jag la dock på mig 10 kg igen (främst för att jag har mått dåligt psykiskt och dämpat det genom att äta snask eftersom det funkar som något slags lyckopiller).

Jag har dock svårt att hitta motivation att gå 3 km igen (ja, jag går i rask takt eftersom jag prövade jogga och inte kunde resa mig på på två dagar). Så ja, jag är otränad. Mycket huvudvärk och irritation i mig.

Men jag få ta på mig mer kläder och börja gå, jogga är jag för otränad för att göra ännu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Skippa ljust bröd och ät branflakes.
Du blir mätt längre, och därför äter du mindre. GI funkar så länge du håller den.

Vad är branflakes?

På min praktikplats (praktisera nu) så säger dem att man ska äta var tredje timme och lite. De säger att för varje bantningsmetod så går du upp 2 kg.

Jag ska se om jag hittar motivation att gå på berget imorgon. Få ta en dag i taget. Om jag lyckas göra det varje dag så ska det nog hända något på vägen hoppas jag (det gjorde det sist). Mitt sötsug brukar försvinna efter någon vecka, men varje vecka är jättejobbig och jag får sånt dåligt humör (och så blir jag trött).

Men slutresultatet förra gången var att jag mådde bättre faktiskt. Presentationsförmågan ökade. Jag höll vikten i 2 år men sen mådde jag så dåligt att jag av någon anledning bara började äta och sluta röra mig... Vad är det för fel på mig? [sad]


   
SvaraCitera

Rebecka90:

Vad är branflakes?

Mörka flingor.

Rebecka90:

På min praktikplats (praktisera nu) så säger dem att man ska äta var tredje timme och lite. De säger att för varje bantningsmetod så går du upp 2 kg.

Det är nog en aning estimerat, men det är vanligt att många håller en bantningsmetod en stund, och att de sedan lägger ner och sedan går upp i vikt igen. Ganska generellt är snabba resultat sällan hållbara i längden, om bantaren inte är diciplinerad. Det där med att äta ofta och lite går lite på samma princip som GI-metoden. Du håller hungerkänslorna nere.

Rebecka90:

Jag ska se om jag hittar motivation att gå på berget imorgon.

Träning är jättebra. Förutom att du förbränner kcal när du tränar så kalibrerar du nästan alla system i kroppen. När du anstränger de olika systemen så skickas en massa info till kroppens kontrollcentra, och infon analyseras för att optimera systemen. Träning ökar koncentrationen och effektiviteten av mitokondrier, mängden oxidativa enzymer, thyroideahormonkoncentrationen, insulin-glukagon-förhållandet osv. in i oändligheten. Din förbränning i vila ökar, och din hunger kommer att ställa in sig närmare ditt energibehov. Att dietmetoder säljer bättre än träning är så oerhört snedvridet, men de flesta orkar inte gå in helhjärtat för att nå sina mål. [sad]

Om du vill ha motivation att träna kan du få lite mer fördelar här:
• Du minskar ditt blodtryck.
• Du bildar fler blodkärl.
• Du förbättrar de blodkärl som redan finns.
• Du åldras långsammare (man åldras för att DNA-telomerer förkortas. Träning stabiliserar dessa).
• Du blir piggare.
• Ditt syreupptag ökar.
• Ditt hjärta blir starkare, och du kan förebygga hur mycket hjärt och kärlsjukdomar som helst med bara träning.
• Du minskar risken för demens avsevärt.
• Du minskar risken för cancer.
• Du kalibrerar ditt autonoma nervsystem, stress-avslappning kommer att närma sig det optimala. Detta sprider sig till CNS-nivå, så du kommer inte att känna dig lika stressad för saker som inte utgör en livsfara för dig. Likaså kommer du att få ett starkare stressvar om du ställs inför en livhotande situation, och i det ögonblicket kommer du att vara snabbare, starkare och vid högre medvetande än du någonsin varit tidigare.
• Du minskar risken för blodproppar.
• Du stabiliserar dina hormonsystem.
• Du effektiviserar din andning.
• Du lever väldigt mycket längre (en vältränad 65-åring ligger på samma fysiska nivå som en otränad 35-åring).
• Du blir gladare.
• Du motarbetar skelettdegeneration.
• Du motverkar muskeldegeneration.
• Tusen saker till. I korthet kan man säga att alla system som finns i kroppen förbättras av träning.

Rebecka90:

Få ta en dag i taget. Om jag lyckas göra det varje dag så ska det nog hända något på vägen hoppas jag (det gjorde det sist).

Mm, gör så. Försök att ha en övergripande plan dock. Det är lätt att hålla en diet en dag, och sedan ha ett uppehåll på några dagar. När det kommer till just GI förlorar man effekten då, eftersom kroppen inte hinner ställa in sig på långsammare förbränning och minskade hungerkänslor.

Rebecka90:

Mitt sötsug brukar försvinna efter någon vecka, men varje vecka är jättejobbig och jag får sånt dåligt humör (och så blir jag trött).

Det är mest i början. Hjärnan är extremt känslig för sänkta sockernivåer, så till en början kommer du att vara tröttare och mer aggressiv (here's a bummer - män blir aggressiva av höga sockervärden med). Men din kropp är anpassad för att leva under förhållanden där rent socker inte existerar. Så fort du gett alla system tid att kalibrera om kommer du att kunna leva på som vanligt. Socker är väldigt beroendeframkallande dock, så det är inte lätt att sluta. Det bildar substanser i hjärnan som påminner om vissa narkotiska preparat. Man kan tillochmed ge spädbarn (som inte är vana vid socker) socker istället för bedövningsmedel när man tar ryggmärgsprov.

Rebecka90:

Men slutresultatet förra gången var att jag mådde bättre faktiskt. Presentationsförmågan ökade.

Förutom alla fysiologiska vinningar ökar det ditt självförtroende med. Om du mår bra över dig själv kommer du att må bra.

Rebecka90:

Jag höll vikten i 2 år men sen mådde jag så dåligt att jag av någon anledning bara började äta och sluta röra mig... Vad är det för fel på mig?

En vild gissning? Du kanske är människa.
Just throwing it out there. ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Jag var rädd för att du skulle fråga det. Ska se om jag kommer ihåg alla.

Det som går in är puryvat. Det omvandlas till Coenzym A

Men allt det där kan väl kroppen bilda utav fetter och proteiner?

Varför sänks fettkatabolismen om man äter lite mycket fett och protein men lite kolhydrater?

Dhagor:

Proteinkatabolismen är mycket krångligare och mer energikrävande än katabolism av socker, fett och alkohol

Ja, men att det är energikrävande är väl bara bra om man vill gå ner i vikt?

Och nettoenergin kroppen kan utvinna från ett gram protein är ju lika stor som nettoenergin från ett gram kolhydrater.

Rebecka90:

Vad och hur vet jag vad som ha lågt GI-värde?

Hm, du använder google. [crazy]

Rebecka90:

För att det låter krångligt. Hur tusan räknar jag kalorier? [blush]

Då kollar på förpackningen hur mycket kalorier livsmedlet innehåller per 100 gram. Sedan väger du och räknar ut. Inte så svårt.


   
SvaraCitera

z i n:

Varför sänks fettkatabolismen om man äter lite mycket fett och protein men lite kolhydrater?

Ärligt talat förstod jag inte riktigt hur det gick till, vilket nog hör samman med att jag satt och snackade med en klasskamrat just när hon gick igenom det. [blush] Men hon poängterade tydligt att det var så.
Jag lovar att fråga henne nästa gång vi har henne en föreläsning med henne.

z i n:

Ja, men att det är energikrävande är väl bara bra om man vill gå ner i vikt?

Mjo, men man kommer inte att må lika bra som om man åt allsidigt och mindre. Dels kommer katabolismen som sagt att gå långsammare, så man kommer inte att kunna upprätthålla fysiskt arbete lika länge utan att vila emellanåt, och dels för att man ökar produktionen av ammoniak och urea. Om man håller en högproteindiet länge öker man risken för gikt och sånt. Jag menar inte att det är dåligt att satsa på proteintillskott ibland, eller att en ung frisk människa inte skulle kunna kompensera för metabolitökningen, men att leva på det sättet länge är påfrestande för kroppen.

z i n:

Och nettoenergin kroppen kan utvinna från ett gram protein är ju lika stor som nettoenergin från ett gram kolhydrater.

Men en del av energin som utvinns går tillbaka till nedbrytningsenzymer för att bryta ner fler aminosyror.


   
SvaraCitera

Jag brukar köra med en diet som jag kallar HCHF och det funkar jättebra för mig i alla fall [y]


   
SvaraCitera

OMG ORKA![tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej!
Jag kanske är lite sent ute, men ändå:
jag käkar LCHF och jag mår jättebra. Ingen uppblåst mage, knappt några finnar, starkare naglar, inget sug efter onyttigheter och jag behöver inte käka alls lika ofta vilket jag se som en stor fördel.

För att lära dig mer om LCHF rekommenderar jag dig att bli medlem på kolhydrater.ifokus.se.

GL!


   
SvaraCitera