Aviseringar
Rensa alla

le är okej, men gråta är döden


Ämnesstartare

Funderar verkligen över en sak. Varför är det helt okej och inte det minsta pinsamt att skratta, men när någon gråter, så är det fjantigt? Det är två känslor, och enligt mig så borde det väl vara lika enkelt att visa båda känslorna? Jag har inga problem med att skratta öppet, varför känns det då så omoget och pinsamt att gråta i klassrummet?
Jag tycker att det är så med många saker här i världen. Man ska bara visa upp det positiva ur allting, att man kan så lätt prata om att ett nytt barn har fötts till jorden, men o, så jobbigt det är att berätta om när någon har dött. Varför?

Jag tror att det på något sätt blivit tabubelagt, att det är något man inte vill prata om, bara för att det är en jobbig känsla. Blir det lättare för att man gömmer undan den? Nej, verkligen inte, det kan jag lova er. Om man inte får gråta när man är ledsen så blir man bara ännu mer ledsen, och så blir allt bara jobbigt, jobbigare och till slut orkar man inte mer.

Jag menar för den skull inte att man ska gå omkring och deppa hela tiden, men när man känner sig nere så ska det vara okej att gråta, lika okej som det är att skratta när man är glad.
Som ni säkert märkt så har jag funderat på det här väldigt länge, och jag tycker att det är en viktig sak att ta upp. Känsla som känsla, skön eller jobbig, alla ska vara fria att visa upp dom.

Så hur ska man förändra det här? Det tycks vara en medfödd sak, att man inte ska gråta offentligt, men skratta är okej. Jag tror att det handlar om att vi måste bli mer öppna mot varandra, och visa åt andra att det är okej att skratta men också okej att gråta. Visa själv att du minsann inte är rädd för att skratta öppet, och inte heller känns det genant att låta tårarna flöda framför andra.


   
Citera

typ, laugh and the world laughs with you. weep and you weep alone. nåt sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte tabubelagt. Inte på något sätt. Folk är bara rädda för att öppna sig och visa sig svag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antagligen tycker de flesta att man visar svaghet om man gråter, möjligtvis är det något som vi uppfostrats att tycka. Och ibland är det bra, jag skulle sannerligen känna mig ganska obekväm av att vara i närheten av gråtande folk lika ofta som skrattande.

Döden är en förlust, därför är det svårare att prata om, och i min mening, bör så vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker ingenting "borde vara" på något sätt, om du känner för att gråta öppet så tänker nog ingen stoppa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Döden är en förlust, därför är det svårare att prata om

För några kanske, men inte för alla. För vissa är det till och med nödvändigt att göra det för att orka med bördan.

Viljans Triumf:

jag skulle sannerligen känna mig ganska obekväm av att vara i närheten av gråtande folk lika ofta som skrattande

VARFÖR är det så? För att du har uppfostrats att tycka det. Är det då verkligen bra att hela Sverige uppfostras till det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

VARFÖR är det så? För att du har uppfostrats att tycka det.

Antagligen

mittimellanbarn:

Är det då verkligen bra att hela Sverige uppfostras till det?

Allt är subjektivt, "bra" eller "dåligt" är bara ord utan något värde, jag har ingen åsikt överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

jag har ingen åsikt överhuvudtaget.

konstigt att du ger dej in i din fråga du inte har någon åsikt om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

konstigt att du ger dej in i din fråga du inte har någon åsikt om.

Det jag försökte få fram var att även om vi uppfostrats på annat vis så skulle inte det heller nödvändigtvis vara bra eller dåligt, eftersom alla inte kan tycka likadant i en fråga så är det omöjligt att se saker i svart/vitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Det jag försökte få fram var att även om vi uppfostrats på annat vis så skulle inte det heller nödvändigtvis vara bra eller dåligt, eftersom alla inte kan tycka likadant i en fråga så är det omöjligt att se saker i svart/vitt

Jag bad inte om ett ja eller nej, ville utbyta lite funderingar bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är helt naturligt att inte vilja visa sig svag eller sårad inför en massa folk. På samma sätt som djuren går undan när de är skadade. Och det tror jag inte någon sagt åt dem att göra under deras uppväxt...

Men varför skulle det vara så viktigt för dig att man ska kunna visa alla sina känslor när som helst? Hur skulle du egentligen reagera om 14 pers står och gråter mitt framför näsan på dig och du vet inte varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wilma:

På samma sätt som djuren går undan när de är skadade

Oj, det har jag inte tänkt på! Tack!! Intressant!

Wilma:

Men varför skulle det vara så viktigt för dig att man ska kunna visa alla sina känslor när som helst?

För mej är den här frågan viktig eftersom jag (va fjong, det spelar ju ingen roll vad jag skriver, jag är ju anonym här) har lätt för att gråta, och jag känner inget behov av att gömma mitt salta vatten. Det har folk mycket svårt att acceptera och fine, jag kanske är galen, men varför får andra skratta utan att någon bryr sej?

Wilma:

Hur skulle du egentligen reagera om 14 pers står och gråter mitt framför näsan på dig och du vet inte varför?

Om fjorton personer står framför mej och skrattar så frågar jag varför.
Om fjorton person står framför mej och gråter så frågar jag varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

men varför får andra skratta utan att någon bryr sej?

Utan tvekan så bryr sig folk om att andra skrattar. Antingen blir det irriterade över att några andra har kul, eller så skrattar de med dem.

mittimellanbarn:

Om fjorton person står framför mej och gråter så frågar jag varför.

Om man gråter så är det antagligen något mycket personligt som man kanske inte talar om sådär öppet. Vilket gör det lite svårt att ta reda på varför dessa 14 personer står gråter.
Frustrerande och jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wilma:

På samma sätt som djuren går undan när de är skadade. Och det tror jag inte någon sagt åt dem att göra under deras uppväxt...

Nej, men dem har antagligen kunnat observera det beteendet hos äldre djur i den situationen under deras uppväxt och lärt sig på det viset istället.

mittimellanbarn:

Jag bad inte om ett ja eller nej, ville utbyta lite funderingar bara.

Jag har inte tänkt tillräckligt mycket på det för att ha några specifika funderingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Nej, men dem har antagligen kunnat observera det beteendet hos äldre djur i den situationen under deras uppväxt och lärt sig på det viset istället.

Men det handlar ju om att inte visa sig svag. Ett skadat djur råkar illa ut. Vilket förmodligen en person som står och tjuter 24/7 också skulle göra.


   
SvaraCitera