Aviseringar
Rensa alla

Leder cannabis vidare till tyngre droger?


Ämnesstartare

Min första tråd i drogforumet.

Saken är den att jag fått höra väldigt olika saker från olika håll. Vissa säger att cannabis ofta är en inkörsport till tyngre droger, medan andra förnekar det och menar att det är en myt. Jag vet att man ofta tar upp Holland som exempel, där cannabis är lagligt, och pekar på att narkotikaproblematiken är mindre omfattande där än i andra länder, där cannabis är illegaliserat. Men med det i åtanke att skilda kulturer per automatik innebär kulturella skillnader, som kan påverka bl.a. droganvändade, vill jag göra en poll och se hur det är bland ungdomar här på UM som använder sig av cannabis.

Innan jag släpper ordet fritt vill jag bara påpeka att jag med droger inte räknar in koffein, nikotin, alkohol osv, iom att dessa inte anses som tyngre droger (även om jag vet att alkohol i många avseenden är att betrakta som en tyngre drog än THC). Men ni som undersökningen främst riktar sig till har nog bättre koll än jag på vilka droger som räknas som tyngre.


   
Citera
Ämnesstartare

Dhagor:

Har aldrig använt cannabis/Resultat (Du röstade på detta alternativ)

Hade inte tänkt göra det heller. Men det vore ändå intressant att se vad undersökningen visar.


   
SvaraCitera

[smile]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Började med andra droger. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Fisk_den_tredje:

Började med andra droger. (Du röstade på detta alternativ)

[no-no]


   
SvaraCitera

Jag gillar svarsalternativen, dom lämnar inget utrymme åt hörsägen osv. [y]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Började med andra droger. (Du röstade på detta alternativ)

[cool] Eter

edit: Jag släppte fram det ryska gatubarnet innom mig, med en trasa eter.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Började med andra droger. (Du röstade på detta alternativ)

Då jag förstår att koffein och nikotin inte behöver räknas in så gör jag inte det. Men alkohol MÅSTE enligt mig räknas in, det är en drog som främst används som berusning när man brukar. Med samma anledning som övriga droger som du vill räkna in i "annat".

Alkohol är ju dock lagligt och vissa påstår att det är lagen som gör att Cannabis blir en "inkörsport", men då är det väl ändå lagen och inte Cannabisen som är själva inkörsporten.

Fast jag är en av dom idioterna som inte anser att Cannabis är någon inkörsport. Visst finns det dom som börjat med Cannabis och slutat med heroin, men det har nog mer med personen i fråga att göra än drogen i sig. Att man då tillslut missbrukar en av dom tyngsta drogerna, i vissa anseenden. Har nog mer isf med att ju tyngre drog, desto mer beroendeframkallande.

Well människan är den enda riktiga inkörsporten.


   
SvaraCitera

Glömm inte bort att Alkohol också är en drog!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NitrousAcid:

Glömm inte bort att Alkohol också är en drog!

Dhagor:

Innan jag släpper ordet fritt vill jag bara påpeka att jag med droger inte räknar in koffein, nikotin, alkohol osv, iom att dessa inte anses som tyngre droger (även om jag vet att alkohol i många avseenden är att betrakta som en tyngre drog än THC).

BraiiN:

Då jag förstår att koffein och nikotin inte behöver räknas in så gör jag inte det. Men alkohol MÅSTE enligt mig räknas in, det är en drog som främst används som berusning när man brukar.

Jo, jag vet, och jag tycker att det är helt vrickat att alkohol inte är narkotikaklassat, men jag vill få fram ett resultat som antingen bekräftar eller dementerar teorin om att cannabis leder vidare till tyngre droger, som definitionen lyder.

ninjaidiot:

Jag gillar svarsalternativen, dom lämnar inget utrymme åt hörsägen osv. [y]

Ville hålla det så enkelt som möjligt. [smile]


   
SvaraCitera

Dhagor:

Jo, jag vet, och jag tycker att det är helt vrickat att alkohol inte är narkotikaklassat, men jag vill få fram ett resultat som antingen bekräftar eller dementerar teorin om att cannabis leder vidare till tyngre droger, som definitionen lyder.

Det gör det ju inte, beror helt klart på individen.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Saken är den att jag fått höra väldigt olika saker från olika håll. Vissa säger att cannabis ofta är en inkörsport till tyngre droger

Det är väldigt individuellt, även om det säkerligen är väldigt vanligt.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Började med cannabis och slutade där. (Du röstade på detta alternativ)

... Fast shrooms och syra kommer ju att slinka ner.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Började med cannabis och slutade där. (Du röstade på detta alternativ)

Testat det en gång och har inga planer på att varken fortsätta eller testa tyngre droger.

Edit: Om man räknar med alkohol så dricker jag det och det var också den första drog jag testat. Antar att det inte räknas som en tygre drog.


   
SvaraCitera

Dhagor:

Jo, jag vet, och jag tycker att det är helt vrickat att alkohol inte är narkotikaklassat, men jag vill få fram ett resultat som antingen bekräftar eller dementerar teorin om att cannabis leder vidare till tyngre droger, som definitionen lyder.

Jamen eftersom man använder alkohol med samma syfte som andra narkotikaklassade preparat, så borde väl ändå alkoholen räknas med?
Oavsätt lagstiftningen, eftersom det inte har att göra med om Cannabis är eller inte är en inkörsport.


   
SvaraCitera