Aviseringar
Rensa alla

Leder ekonomi till lycka?[LÄS FÖRST]


Ämnesstartare

Om man bortser från att mat, kläder, etc är viktigt, så har jag fått en tanke, eller fundering på senare tid.
Blir vi lyckligare?

Snarare är vi påväg mot ett gråare samhälle idag. Med inspirationer av nordkorea, och kinas statskapitalism och USA's kapitalitistiska levnadssätt. lär vi oss maximera våra vinster, våran BNP, som är ett mått på hur mycket vi lyckats konsumera för. Konsumerar vi extra mycket går BNP spikrakt uppåt, och ännu mer, så går BNP ännu mer uppåt. Då jublar regeringen och SvD, för då har vi fått det bättre?

Absurdism är en ny ideologi, som verkar förespråkas av alla partier idag. Visst behövs lite absurdism, men det är inte en byggsten för ett lyckligt samhälle.

Absurdismens konsekvenser lär bli
* Ett kallare samhälle
* Att vi fruktar våra medmänniskor, och ser mördare, misshandlare i vem som helst.
* Att vi får övervakningskameror överallt, total kontroll
* Att våra liv kretsar kring att stiga upp, gå till jobbet, komma hem, alternativt syssla med någon mindre sport för att inte falla ihop, ifall man inte rör sig så mycket på arbetet .Därefter marsch i säng, för att förbereda för en ny arbetsdag.

Faktum är att vi redan idag pratar om att höja arbetstiden, SAP har kommit fram till att vi måste jobba tre år mer än vanligt för att hantera välfärden, trots att arbetslösheten spås ligga på nio procent kring 2009-2010. De mal bidrag, och tvingas sitta hemma i sina soffor, medans vi stressar ihjäl oss. Logik?

Det finns inte logik i absurdismen. Trots dett fortsätter alla partier köra vidare på samma räls, mot ett övervakningssamhälle, mot en BNP som är tio gånger högre och en jul där vi kommer shoppa för 61 miljarder, vilket är 14 miljarder mer än vad sjukvården kostade 2007.

Människor har grundläggande behov, vi blir hungriga, törstiga, vi behöver toalett, dusch, sjukvård och utbildning. Skapade behov kan röra att vi idag har fem garderober att fylla med saker, att jag har två datorer, ett piano, en dyr hästens säng, fem teveapparater varav en är 60" ungefär, troligen mer, och en 40". Kampen mot högre tum utkämpas idag, och en sannerligen hård kamp är det! Glädjen över teveappareten i vardagsrummet? noll.

Resonerar vi som rökare gör?
"Jag är inte beroende, jag kan sluta när jag vill."
"Saker har gått åt skogen.. jag behöver bara köpa något så jag mår bättre.."

Du kanske blir glad, du kanske mår bättre, men inse att du kommer vara glad eller ledsen oavsett om du röker eller överkonsumerar.

och inse för guds skull att vi behöver komma ut ur det här kugghjulet.
Hårdare arbete + Högre lön? + Köp mer = lycka?

eller finns lyckan inom dig själv? har den något att göra med de tre ovanstående ingredienserna, kan man hitta lycka inom sig själv?

Sist men inte minst tycker jag självklart att vi ska arbeta och handla, men hur mycket?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, förutom grundläggande behov (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, förutom grundläggande behov (Du röstade på detta alternativ)

samt tillräckligt för lite frihet med t.ex. dator och busskort.

Det är ungefär så jag lever nu, och jag kan väl iofs inte säga att jag aldrig mått bättre men jag tror inte det påverkar så mycket.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej, förutom grundläggande behov

Tryckte fel [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det är ungefär så jag lever nu, och jag kan väl iofs inte säga att jag aldrig mått bättre men jag tror inte det påverkar så mycket.

Well yeah, de förenklar livet 😀

Men ibland går saker lite väl långt, typ i tevekampen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, förutom grundläggande behov (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Robbin:

Tryckte fel [cry]

nu har du förstört pollen [cry]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej, förutom grundläggande behov (Du röstade på detta alternativ)

Jag är inte vänster för att jag vill att fattiga ska kunna överkonsumera lika grovt som rika gör idag, jag är vänster för att de rika ska bli för fattiga för att kunna fortsätta förstöra vår värld. Det är därför jag ogillar de flesta vänstermänniskor. De flesta verkar snarare vara vänster för att de själva vill ha råd att få allt de pekar på, och inte för att förändra den konsumtionshets och det överdrivna ha-begär som idag driver allt.

Alla ska kunna få sina grundläggande behov tillfredsställda och även kunna unna sig lite nöjen, men dagens konsumtionssamhälle är ju bara sjukt. Samhället har gått för långt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Skapade behov kan röra att vi idag har fem garderober att fylla med saker, att jag har två datorer, ett piano, en dyr hästens säng, fem teveapparater varav en är 60" ungefär, troligen mer, och en 40"

källa? samt, har du något emot att folk har ett piano? förnekar du att vissa kan ha användning för två datorer?

pengar är inget självändamål, men en del konsumtion, även utöver den absolut nödvändiga, fyller ett uppenbart syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, förutom grundläggande behov (Du röstade på detta alternativ)
69.2% (9 st)


   
SvaraCitera

Anarkandi:

nu har du förstört pollen [cry]

Jag veeet [cry]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Att våra liv kretsar kring att stiga upp, gå till jobbet, komma hem, alternativt syssla med någon mindre sport för att inte falla ihop, ifall man inte rör sig så mycket på arbetet .Därefter marsch i säng, för att förbereda för en ny arbetsdag.

Så är det redan tyvärr.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

.

Vi kan ju ha ett liberalt samhälle så mår alla bra[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, förutom grundläggande behov (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Divinator:

Vi kan ju ha ett liberalt samhälle så mår alla bra[zzz]

Hahahaha. [bigsmile]


   
SvaraCitera