Aviseringar
Rensa alla

Leder verkligen invandringen till en "systemkollaps" eller "raserad välfärd"?


undrar dock hur invandringen kommer att påverka just mig?

Niklas


   
SvaraCitera
mens
 mens

Storchen84:

Fast just dom yrken "tänkaren" syftar på är det ganska sällsynt att man flyttar TILL Sverige för, då det finns bra mycket bättre alternativ där både efterfrågan och lönen är högre och kravet på språk betydligt lägre (=engelska räcker). Jag vågar rent av chansa och säga att inom dom yrkesgrupperna är det fler som flyttar från Sverige än till. Därav den orimliga egentligen onödiga jämförelsen.

Sen så har vi det faktum att har man ett sådant yrke så visst har man besparingar, men antagligen inte så mycket som du tror, för har man ett högavlönat yrke har man också oftast en tillhörande dyrare livsstil. Har man dessutom familj på det så blir besparingarna ännu mindre.

Hjärta

Universiteten har ju samarbeten med forskare från andra länder så där kommer det ju en del, i alla fall ett tag. Men de kommer ju knappast till något flyktingboende.

Fast man lever ju inte hand ur mun på samma sätt som någon som lever på bidrag, de flesta har besparingar och är inte helt utlämnade till vår välfärd. Svenskastudier och komplettering av utbildning på det så har de ju en mycket bättre chans än de som kommer hit utan några som helst kunskaper. 

dinkompis:
undrar dock hur invandringen kommer att påverka just mig?

du tar väl också del av vår välfärd och samhället i allmänhet? det är väl det som åsyftas


   
SvaraCitera

ja, jag håller med. vi är rikare än någonsin men låtsas att vi inte "har råd" med flyktingmottagande eller invandring. krisen är kapitalism, inte invandring. 


   
SvaraCitera

mens: så där kommer det ju en del

Definiera "en del"? En handfull? 22 om året?

mens: Fast man lever ju inte hand ur mun på samma sätt som någon som lever på bidrag

Nej, men det är fortfarande inte o bara bara.

mens: de flesta har besparingar och är inte helt utlämnade till vår välfärd

Skulle inte våga påstå om att dom flesta har besparingar. Skulle heller inte våga påstå att dom flesta har så mycket besparingar som dom flesta andra tror.

Dessutom kommer du bara längre och längre ifrån den ganska enkla och dumma förenkling "tänkaren" gjorde och således längre och längre ifrån min poäng - du gör det mer och mer till något annat.

Hjärta


   
SvaraCitera

dinkompis:
undrar dock hur invandringen kommer att påverka just mig?

Svårare att få bostad, högre skatt, sämre sjukvård och ökad risk för att utsättas för brottslighet. 


   
SvaraCitera

Niklas: Svårare att få bostad, högre skatt, sämre sjukvård och ökad risk för att utsättas för brottslighet.

Snälla, sluta ljuga för folk. Enda som kanske stämmer i vissa fall är svårare att få bostad. Fast nä, invandringen ligger inte bakom det ens. Högre skatt är en halvsanning då annat (oftast kollektiv löneförhöjning) väger upp för det.

Btw, du glömde "svårare att få jobb"

Rullar ögonen

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Snälla, sluta ljuga för folk. Enda som kanske stämmer i vissa fall är svårare att få bostad. Fast nä, invandringen ligger inte bakom det ens. Högre skatt är en halvsanning då annat (oftast kollektiv löneförhöjning) väger upp för det.

Btw, du glömde "svårare att få jobb"

Rullar ögonen

Hjärta

allt han skrev stämmer enligt tillgänglig statistik

svårare att få jobb är ingen större faktor, svårast för migranterna själva.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: allt han skrev stämmer enligt tillgänglig statistik

lol, du menar alltså, att någon tomte gjort statistik att pga invandring så är det svårare att få bostad. Sure, låter realistiskt, speciellt som dom tvingas bo i tält xD

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

lol, du menar alltså, att någon tomte gjort statistik att pga invandring så är det svårare att få bostad. Sure, låter realistiskt, speciellt som dom tvingas bo i tält xD

Hjärta

bostäder byggs ju inte i tillräcklig takt... 


   
SvaraCitera

Ur ett kort perspektiv innebär det ökade kostnader ock tryck på/ för logistik, bostäder, skola, sjukvård, bidrag och annat, samt även ökad osäkerhet i allmänhet. Det skulle då kunna finansieras med lån, men en s.k Robin Hood skatt tror jag är mindre troligt. Beroende på integrationen så bör det långa perspektivet vara ljusare, med skattebetalare och arbetande invånare, men det utgår också ifrån ens åsikt om den svenska arbetsmarknaden.


   
SvaraCitera

Storchen84: Snälla, sluta ljuga för folk. Enda som kanske stämmer i vissa fall är svårare att få bostad. Fast nä, invandringen ligger inte bakom det ens. Högre skatt är en halvsanning då annat (oftast kollektiv löneförhöjning) väger upp för det.

Migrationsverket tar hela tiden hyresrätter och andra bostäder för att upplåta till asylsökande. När invandrare sedan får asyl behöver naturligtvis också dessa bostäder. Att årligen ta emot 180.000 människor som behöver bostäder och samtidigt inte vara i närheten av att bygga lika många varje år leder självfallet till att det blir svårare för svenskar att få bostäder.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/svea-hovratt-ger-migrationsverket-ratt-mot-hedemorabostader

När det gäller arbetslösheten så är det samma sak där. Mellan 2006-2014 lyckades alliansregeringen skapa 350.000 nya jobb, men arbetslösheten gick upp, varför?  Jo naturligtvis eftersom man under samma period tog emot över en halv miljon nya invandrare.

När det gäller välfärden så kan man bara titta på de varningssignaler som MSB kommit med:
"I MSB:s veckorapport om flyktingsituationen varnar de för en alltmer pressad situation. Bland annat talas det om ”begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst”.
– Verksamheter är så pass upptagna med att hantera det stora antalet asylsökande att man inte hinner med sitt vanliga arbete. "
http://www.dn.se/nyheter/sverige/msb-varnar-for-alltmer-pressat-lage-1/

När det gäller höjda skatter så är det självklart att både staten, kommunerna och landstingen tvingas göra detta för att finansiera de enorma utgifter som kommer ifrån att ta emot så många människor. Detta är fullständigt självklart och något som också bekräftats av Sveriges kommuner och landsting:
http://www.dn.se/ekonomi/skl-flyktingkrisen-kommer-leda-till-hojda-skatter/

Och därmed har jag utifrån fakta och statistik kunnat bekräfta varenda påstående jag kom med, dvs att välfärden blir sämre, bostadsbristen svårare, möjligheten till arbete sämre och skatterna högre. Det är också fullständigt uppenbart att det är du som ljuger i dina påståenden och att det enda du som vanligt gör här på forumet är att springa runt och provocera och sprida dynga - helt utan någon funktion alls. 


   
SvaraCitera

Niklas: Svårare att få bostad, högre skatt, sämre sjukvård och ökad risk för att utsättas för brottslighet.

hmm mycket möjligt, men frågan är om jag "märker" någon skillnad?


   
SvaraCitera

dinkompis:

hmm mycket möjligt, men frågan är om jag "märker" någon skillnad?

det du märker är väl hur snacket går


   
SvaraCitera

dinkompis:

hmm mycket möjligt, men frågan är om jag "märker" någon skillnad?

Det beror väl på vad du har för tidigare erfarenheter av områdena som berörs. Men skillnad kommer det iallafall bli. 


   
SvaraCitera

Niklas:

Det beror väl på vad du har för tidigare erfarenheter av områdena som berörs. Men skillnad kommer det iallafall bli. 

Du menar att du tvingas köpa ett billigare rödvin.. Buuhu Rullar ögonen


   
SvaraCitera