Aviseringar
Rensa alla

Leder verkligen invandringen till en "systemkollaps" eller "raserad välfärd"?


thl*kt N.: bostäder byggs ju inte i tillräcklig takt...

Fast detta har ju varit ett problem i hur många år som helst.

Niklas: Migrationsverket tar hela tiden hyresrätter och andra bostäder för att upplåta till asylsökande.

Det är därför dom som kommer hit nu tvingas bo i tält, för att man "hela tiden" "tar" "hyresrätter" och "andra bostadsrätter".

Niklas: När det gäller arbetslösheten så är det samma sak där.

När det gäller arbetslösheten så sa Louis CK det bäst: 
u9oqSWm.jpg

Niklas: När det gäller höjda skatter så är det självklart att både staten

Storchen84: Högre skatt är en halvsanning då annat (oftast kollektiv löneförhöjning) väger upp för det.

Niklas: Och därmed har jag utifrån fakta

Du har som du oftast gör bara använt några länkar som du kombinerat duktigt med halvsanningar för att vilseleda folk.

Och när det gäller sjukvården så är det återigen inte invandrarna, utan det är personal, riktlinjer, arbetsmetoder, etc etc. Man gör vad man kan för att inte sjukskriva någon (upplevt själv och av många många andra). Sjukvården är gratis - och bra - när man väl får den - vägen till "rätt vård" är för många oftast lång pga remiss och man skickas runt. Här är det inte ovanligt att dom som har råd (det är inte så dyrt som jag tror att många tänker sig att det är) åker till något västland, går till en läkare, beskriver sina symptom och får hjälp, direkt, utan flera månaders remisser och runtslussande. Har du, någon du känner eller har du hört talas om någon som behövt någon form av vård? För det verkar inte så.

Hjärta


   
SvaraCitera
mens
 mens

Storchen84:

Fast detta har ju varit ett problem i hur många år som helst.
Det är därför dom som kommer hit nu tvingas bo i tält, för att man "hela tiden" "tar" "hyresrätter" och "andra bostadsrätter".
När det gäller arbetslösheten så sa Louis CK det bäst: 
u9oqSWm.jpg
Du har som du oftast gör bara använt några länkar som du kombinerat duktigt med halvsanningar för att vilseleda folk.

Och när det gäller sjukvården så är det återigen inte invandrarna, utan det är personal, riktlinjer, arbetsmetoder, etc etc. Man gör vad man kan för att inte sjukskriva någon (upplevt själv och av många många andra). Sjukvården är gratis - och bra - när man väl får den - vägen till "rätt vård" är för många oftast lång pga remiss och man skickas runt. Här är det inte ovanligt att dom som har råd (det är inte så dyrt som jag tror att många tänker sig att det är) åker till något västland, går till en läkare, beskriver sina symptom och får hjälp, direkt, utan flera månaders remisser och runtslussande. Har du, någon du känner eller har du hört talas om någon som behövt någon form av vård? För det verkar inte så.

Hjärta

Det där är ju rätt klassföraktande. Kul som skämt men tragiskt i verkligheten.
Vården blir drabbad eftersom det kommer extremt många människor på samma gång utan att verksamheter utvecklas. Det har alltid sparats in på äldrevård, barnomsorg och sjukvård eftersom sjuka, barn och äldre är väldigt tacksamma att trampa på och står i en beroendeställning. Runtslussandet och ofta nonchalansen inom vården blir ej bättre av att den överbelastas. Självklart ska vi ha invandring men kommunerna rustas så jäkla dåligt för den att folk ser den som ett problem. Det är en mängd problem som måste lösas men det känns ej som om det läggs så speciellt mycket krut på det.


   
SvaraCitera

Storchen84: Fast detta har ju varit ett problem i hur många år som helst.

Ja? Men bostadsbristen förvärras fortfarande av att årligen ta emot 200.000 nya människor som behöver bostäder när situationen redan är usel som det är-

Storchen84: Det är därför dom som kommer hit nu tvingas bo i tält, för att man "hela tiden" "tar" "hyresrätter" och "andra bostadsrätter".

Ja? Till sist tar de ju slut.  Dessutom rör det sig om olika saker. Först handlar det om migrationsverket som behöver platser för asylsökande, vilket förvärrar bostadssituationen. Sedan handlar det om de som fått uppehållstillstånd som ska konkurrera om samma bostäder som alla andra, vilket också förvärrar bostadssituationen.

Storchen84: När det gäller arbetslösheten så sa Louis CK det bäst:

Det handlar inte om att "stjäla" jobb utan det bara ett konstaterande, när fler söker om samma jobb blir det svårare att få jobbet, för alla inblandade, såväl invandrare som inrikesfödda. Sedan stämmer riktigt premissen som komikern använder i Sverige då nyanlända och inrikesfödda inte ansöker om jobb på samma villkor eftersom arbetsgivare får 80% av lönen betald av staten ifall man anställer en nyanländ. 

Storchen84: Du har som du oftast gör bara använt några länkar som du kombinerat duktigt med halvsanningar för att vilseleda folk.

Vilseleda folk? Det är myndigheten för samhällsskydd och beredskap och organisationen för kommuner och landsting som kommer med dessa uppgifter. MSB har i flertalet rapporter konstaterat att välfärden tar skada av den höga invandringen. Kommunerna och landstingen har i flertalet fall vittnat om att deras situation är ohållbar både vad gäller kostnader men på grund av att man rent organisationsmässigt inte klarar av att ta emot så många människor. Det saknas helt enkelt boende, lärare, socialsekreterare, anställda, läkare osv.

Storchen84: Och när det gäller sjukvården så är det återigen inte invandrarna, utan det är personal, riktlinjer, arbetsmetoder, etc etc. Man gör vad man kan för att inte sjukskriva någon (upplevt själv och av många många andra). Sjukvården är gratis - och bra - när man väl får den - vägen till "rätt vård" är för många oftast lång pga remiss och man skickas runt. Här är det inte ovanligt att dom som har råd (det är inte så dyrt som jag tror att många tänker sig att det är) åker till något västland, går till en läkare, beskriver sina symptom och får hjälp, direkt, utan flera månaders remisser och runtslussande. Har du, någon du känner eller har du hört talas om någon som behövt någon form av vård? För det verkar inte så.

Vad snackar du om? Vad har detta att göra med att du förnekar faktumet att sjukvården tar skada av dagens höga invandring? Ja, man gör vad man kan för att inte sjukskriva någon? Vad har det med saken att göra?


   
SvaraCitera

mens:

Det där är ju rätt klassföraktande. Kul som skämt men tragiskt i verkligheten.
Vården blir drabbad eftersom det kommer extremt många människor på samma gång utan att verksamheter utvecklas.

Precis. Det blir ju bara pinsamt att hävda att vården inte drabbas negativt av den höga invandringen när rapport efter rapport från myndigheten för samhällsskydd och beredskap vittnar om just detta:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4867&grupp=22447&artikel=6277929
"En rad olika funktioner i samhället kommer att belastas hårt om flyktingströmmarna fortsätter eller ökar under ett år. Det visar rapporter från landets länsstyrelser. Mest kommer skola och socialtjänst att drabbas men även hälso- och sjukvården kommer att påverkas."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/msb-varnar-for-alltmer-pressat-lage-2/
"I MSB:s veckorapport om flyktingsituationen varnar de för en alltmer pressad situation. Bland annat talas det om ”begynnande utträngningseffekter inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst”."

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4867&grupp=22447&artikel=6277191
"Fortsätter flyktingmottagandet i samma takt som idag eller blir större så svarar många kommuner - att kraven på personal kan komma att sänkas och att kvalitén på verksamhetens försämras."


   
SvaraCitera

Storchen84:

Jag vet att du håller extremt låg nivå när gäller logik, vilket gör man i vissa fall undrar om du verkligen tror på det du själv skriver eller bara är ute efter att provocera.  Men jag förstår ärligt talat inte hur du kan förneka något så självklart som att välfärden och bostadsbristen försämras och skatterna höjs pga den höga invandringen. 

Detta är ju inte saker som jag påstår utan tunga myndigheter och organisationer. Även Sveriges regering har ju sagt detta vilket ju var anledningen till varför man nu försöker minska invandringen. Stefan Löfven har sagt att samhällssystemen och välfärden hotats av den höga invandringen. Till och med Åsa Romson har konstaterat att kommunerna inte klarar av den höga invandringen.

Menar du på allvar att även Stefan Löfven, Morgan Johansson och Åsa Romson kommer med "halvsanningar för att vilseleda" när de hävdar att Sverige inte klarar av den höga invandringen?


   
SvaraCitera

mens

Niklas

Tumme upp

Hjärta


   
SvaraCitera
mens
 mens

   
SvaraCitera

mens:

va

det var det enda han kunde svara, typ "jag har fel, förlåt att jag varit så jobbig" fast på storchenspråk dvs "njönjönjönjö"


   
SvaraCitera

thl*kt N.:
det var det enda han kunde svara, typ "jag har fel, förlåt att jag varit så jobbig" fast på storchenspråk dvs "njönjönjönjö"

Bättre det än att desperat försöka förklara bort fullständigt vedertagna saker och fakta i ännu fler hjärndöda inlägg.. Rullar ögonen


   
SvaraCitera

thl*kt N.

Niklas

Ok, låt mig förklara det en sista gång, för att ni kanske denna gång ska fatta, för jag orkar ärligt talat inte upprepa mig mer.

SD och vänner försöker få alla att tro att invandring orsakar helt nya problem vi aldrig haft innan med sjukvård, äldreomsorg, skatt, jobb etc. etc. etc. när faktum är att detta är problem som funnits länge. Väldigt länge. Antagligen längre än någon utav er två.

Angående äldreomsorgen btw:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2923123-aldreomsorgen-battre-an-sitt-rykte?

Där blev tom. jag tagen på sängen med tanke på hur skit jag trodde att den var pga privatisering.

Hjärta


   
SvaraCitera

Är så otroligt trött på denna diskussion. Tycker det handlar om att våga offra sig som boende i Sverige, iallafall till något steg. Sen borde fler länder även ta mer ansvar för flyktingar. That's it


   
SvaraCitera

CWV6snKWcAAaXXe.png:large


   
SvaraCitera