Aviseringar
Rensa alla

Legalisera andra droger än cannabis?


Ämnesstartare

iatebaronxoxo: Men cannabis har heller ingen positiv effekt direkt

Om Cannabis hade en positiv effekt skulle ingen (förutom självplågare) använda det.


   
SvaraCitera
Draug

iatebaronxoxo: Förstår när du förmedlar att narkotika är dåligt. Men cannabis har heller ingen positiv effekt direkt

ingenting är bra i tillräckliga mängder, Jag försöker bara få dig att förstå att det är stor skillnad på tunga droger och marijuana.  Man kan inte dra allt över en kant, bara för att det är klassat som narkotika betyder det inte att all narkotika är lika skadlig och dålig för kroppen.


   
SvaraCitera

Schism:

Jag har också varit med om massa skit men det hindrar mig inte att anpassa mig efter den fakta som finns. Att dina bekanta farit illa av Cannabis är tråkigt, men nu tar vi det här igen: SKADEMINIMERING - de länder (exempelvis Portugal) som är mer drogliberala än Sverige har i allmänhet färre tunga missbrukare, färre drogrelaterade sjukdomar, färre drogrelaterade olyckor, mindre kriminalitet (uppenbarligen), färre överdoser och färre dödsfall - detta tyder på att den narkotikapolitik som förs i Sverige är misslyckad. Det du pratar om - dåliga miljöer, ungdomar som tar skada av droger (exempelvis Cannabis) etc. - upprätthålls av nuvarande lagstiftning. Förstår du nu?

Jag har förstått hela tiden vad ni menar. Alternativet skulle vara att låta personer som är missbrukare röka en mindre dos eller något.
Men jag ser fortfarande mycket större negativa effekter på legaliering av cannabis än som vi har det nu, personer hade inte slutat röka cannabis för att de legaliseras. Ni säger att cannabis inte är alls samma sak som heroin, jag håller med er men om vi hade legaliserat cannabis så hade inte svart marknaden tjänat lika mycket, dem hade börjat sälja tyngre saker i Sverige då istället. Fler personer hade börjat röka om vi legaliserat cannabis, vi hade alltså fått fler drogbrukare.
Om ni nu tycker alkohol är så himla farligt så kanske det hade varit en idè att ta tag i de problemet först.


   
SvaraCitera

Schism:

Om Cannabis hade en positiv effekt skulle ingen (förutom självplågare) använda det.

Den enda positiva effekten jag förstått ni skrivit är att ''drogmissbrukarna skulle inte röka lika mycket''


   
SvaraCitera
Draug

iatebaronxoxo: Jag har förstått hela tiden vad ni menar. Alternativet skulle vara att låta personer som är missbrukare röka en mindre dos eller något.

nej det är inte alls vad vi menarSöt

iatebaronxoxo: em hade börjat sälja tyngre saker i Sverige då istället. Fler personer hade börjat röka om vi legaliserat cannabis, vi hade alltså fått fler drogbrukare.

det vet du inte. legalisering i andra länder har haft stora positiva effekter även om många var kritiska till det från fösta början.

iatebaronxoxo: Om ni nu tycker alkohol är så himla farligt så kanske det hade varit en idè att ta tag i de problemet först.

det är inte alkohol vi pratar om nu. Och även om vi gjorde det så går inte alkoholen att göra så mycket åt. Den är såpass rotad i vår kultur ,det skulle vara en omöjlighet hur mycket man än försökte.


   
SvaraCitera

Draug:

nej det är inte alls vad vi menarSöt

det vet du inte. legalisering i andra länder har haft stora positiva effekter även om många var kritiska till det från fösta början.

det är inte alkohol vi pratar om nu. Och även om vi gjorde det så går inte alkoholen att göra så mycket åt. Den är såpass rotad i vår kultur ,det skulle vara en omöjlighet hur mycket man än försökte.

1. Va inte de jag menade heller utan ett förslag jag kom med ^^

2. Tror jag på när jag ser det med egna ögon

3. Nej vi pratar inte om alkohol men ändå ska ni få komma med massa jämförelser om det


   
SvaraCitera
Draug

iatebaronxoxo: Nej vi pratar inte om alkohol men ändå ska ni få komma med massa jämförelser om det

det är pga  att det är farligare att missbruka alkohol än cannabis. Ren fakta. Du kan inte få leversvikt eller diabetes av att röka cannabis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iatebaronxoxo: Jag har förstått hela tiden vad ni menar. Alternativet skulle vara att låta personer som är missbrukare röka en mindre dos eller något.

Om du får välja mellan

Samhälle A - droger är helt förbjudna, antalet missbrukare och dödsfall är högt, preparaten och sprutorna är ofta smutsiga, informationen är dålig osv. - MEN det är förhållandevis få människor som provar droger

eller

Samhälle B - droginnehav är avkriminaliserat (i någon nivå) och antalet missbrukare, dödsfall, orena preparat osv. är lägre än i Samhälle A. Därtill är det jämförelsevis få ungdomar som skadas av drogen (så väl direkt som indirekt)

A:

Dödsfall: 20 000
Tunga missbrukare: 29 000
Personer som använt narkotika: 26 %
Personer som hamnar utanför samhället (på grund av fängelsestraff, soc., skulder etc.): 12 %

B:

Dödsfall: 11 000
Tunga missbrukare: 13 000
Personer som använt narkotika: 39 %
Personer som hamnar utanför samhället (på grund av fängelsestraff, soc., skulder etc.): 5 %

Vad väljer du? Att fler dör, missbrukar och hamnar utanför samhället eller att det är färre som testar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iatebaronxoxo: Den enda positiva effekten jag förstått ni skrivit är att ''drogmissbrukarna skulle inte röka lika mycket''

Tror många tycker det är kul och givande också!

iatebaronxoxo: Om ni nu tycker alkohol är så himla farligt så kanske det hade varit en idè att ta tag i de problemet först.

Ta tag i hur? Förbjuda?


   
SvaraCitera

Draug:

det är pga  att det är farligare att missbruka alkohol än cannabis. Ren fakta. Du kan inte få leversvikt eller diabetes av att röka cannabis.

Ja men då ska jag också få tala om alkohol


   
SvaraCitera
Draug

iatebaronxoxo: Ja men då ska jag också få tala om alkohol

bara o skriva på så tangenterna glöderGlad


   
SvaraCitera

Schism:

Tror många tycker det är kul och givande också!
Ta tag i hur? Förbjuda?

givande, haha.
Om vi skulle legalisera cannabis så skulle inte längre folk röka i gränder eller andra avskilda platser, nej dem skulle göra det på gatan. Missbrukarna skulle inte röka mindre för att vi legaliserar det, tvärtom. Ungdomar skulle börja redan i tidig ålder med cannabis och vissa hade hållt på en längre tid en andra. Dem som håller på en längre tid & tappar kortminnet kommer inte kunna ha samma skolgång som dem andra & jag tycker redan att Sveriges skolor har blivit sämre än förr så vi behöver inte införa något som kommer försämra dem ytterligare.
Föräldrarna skulle behöva vara mer oroliga över sina barn då dem i ung ålder inte skulle kunna gå ute i trafiken på samma sätt eftersom att det kör fler cannabisbrukare på vägen (folk kommer köra bil påverkade, det kan ni inte neka) när barnen blir tonåringar så kommer föräldrarna nästa vara säkra på att barnen testar cannabis och sedan behöva handskas med det. Ush nej, nackdelar, nackdelar, nackdelar.

Det skulle vara svårt att förbjuda alkohol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iatebaronxoxo: givande, haha.

Du är nykterist antar jag?

iatebaronxoxo: Om vi skulle legalisera cannabis så skulle inte längre folk röka i gränder eller andra avskilda platser, nej dem skulle göra det på gatan.

Ja, de skulle dessutom slippa vara kriminella. Hemskt.

iatebaronxoxo: Missbrukarna skulle inte röka mindre för att vi legaliserar det, tvärtom.

Läs mitt tidigare inlägg och kom tillbaka. Jag har inte påstått att "missbrukarna skulle röka mindre" - däremot har jag påstått att tungt missbruk, sjukdomar, olyckor, kriminalitet, överdoser och dödsfall minskar vid avkriminalisering. Det är väl lite viktigare än att färre röker på, eller?

iatebaronxoxo: Ungdomar skulle börja redan i tidig ålder med cannabis

"Bruket har i det stora hela sjunkiti synnerhet bland ungdomar. I Europas narkotikastatistik ligger Portugal numera långt ner, betydligt lägre än länder med sträng kriminalisering. Möjligen kan en del av sänkningarna förklaras med allmänna socioekonomiska konjunkturer, emellertid kvarstår faktum: konsumtionen ökade inte."

Nå?


   
SvaraCitera

Schism:

Du är nykterist antar jag?
Nej, jag har druckit alkohol väldigt ofta innan. Var en partyprinsessa =)

Ja, de skulle dessutom slippa vara kriminella. Hemskt.
Ja, hemskt eftersom att dem är en dåligt föredöme inte minst för unga.

Det är väl lite viktigare än att färre röker på, eller?

Vi behöver inte påverka fler personer av cannabis för att det ska bli bättre.
      


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iatebaronxoxo: Vi behöver inte påverka fler personer av cannabis för att det ska bli bättre.

Utveckla.

Dina argument vilar på moraliska floskler och skräckpropaganda från 20-talet. 


   
SvaraCitera