Aviseringar
Rensa alla

Legalisering av marijuana i New Hampshire


Ämnesstartare

Både Demokrater och Republikaner verkar positivt inställda till att rösta igenom ett lagförslag som gör det lagligt för vuxna att röka marijuana...

Kommer det påverka resten av USA och kanske Europa om förslaget går igenom?

ÄNDRAT 2010-01-28 17:44

ÄNDRAT 2010-01-28 17:44
HB 1652: "allowing purchase and use of marijuana by adults (age 21 or older), regulating the purchase and use of marijuana, and imposing taxes on the wholesale and retail sale of marijuana."

A public hearing was held in the Criminal Justice and Public Safety Committee Wednesday, Jan. 20, at 2:00. The committee voted Jan. 27 to refer the bill for interim study (16-2), after a motion to recommend the bill "ought to pass" failed 8-10.

HB 1653: “decriminalizing less than ¼ ounce of marijuana.”

A public hearing was held at 1:00 on the same Wednesday (Jan. 20) as the hearing for HB 1652. A subcommittee is expected.

HB 1373: “establishing a committee to study the effects of current state and federal laws on illegal drugs and the possession and use of such drugs.”

The public hearing on this bill took place Jan. 7, and the bill is still being considered by the committee. A committee vote has been scheduled for Feb. 2.


   
Citera

Då jag inte orkar se igenom 10 minuter så frågar jag:
Vad har de som grund för att legalisera det?


   
SvaraCitera

Det blir nog ytterligare lite inspiration för diverse Amerikanska delstater men Europa påverkas nog inte. [shake]


   
SvaraCitera

hixaren:

Kommer det påverka resten av USA och kanske Europa om förslaget går igenom?

Möjligtvis, flera länder har väl gått positivt mot en legalisering. Senast var det väl i något öststatsland, där man legaliserade antal gram man fick ha i fickan.


   
SvaraCitera

passaro:

där man legaliserade antal gram man fick ha i fickan.

det var tjeckien.


   
SvaraCitera

kefka:

det var tjeckien.

Så var det, ja.


   
SvaraCitera

Varför skulle just den delstaten påverka mer än de andra som redan har det legaliserat?
Finns ju redan tretton st som har det har jag för mig.


   
SvaraCitera

isola:

Varför skulle just den delstaten påverka mer än de andra som redan har det legaliserat?

Ju fler som legaliserar, desto större effekt och mer påverkan på andra stater som inte har legaliserat. Sett utifrån vilka effekter en legalisering i respektive stat ger o.s.v.


   
SvaraCitera

nej


   
SvaraCitera

Portugal är ett föredome för resten av EU på narkotikapolitiken.


   
SvaraCitera

tevepro:

Portugal är ett föredome för resten av EU på narkotikapolitiken.

Hur ser den ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Möjligtvis, flera länder har väl gått positivt mot en legalisering. Senast var det väl i något öststatsland, där man legaliserade antal gram man fick ha i fickan.

Jo Tjeckien förtydligade sin lagstiftning, tidigar stod de tatt man fick har en liten dos för eget bruk eller något i den stilen. Nu är det definerat att man får ha X gram på sig...

IQFreak:

Då jag inte orkar se igenom 10 minuter så frågar jag:
Vad har de som grund för att legalisera det?

Resonemanget går mycket på att förbudet mest innebär problem, med skaderisk och så. De jämför med alkohol förbudet och säger typ att "Jag vill inte att någon ska komma in i mitt vardagsrum och säga att du får inte dricka det eller det ölmärket"...Sen ser de det som en chans att ta skatt. Man sparar pengar på fängelsekostnader och domstolskostnader. Men huvudspåret är att vuxna ska få välja och att förbudet gör saken värre. Den gick inte igenom, men de ska studera stats och federala lagar inom ämnet lite mer...vad jag fattade det som...Min engelska är inte den bästa och det är svårt att höra vad de säger ibland...

dazed_and_confused:

Det blir nog ytterligare lite inspiration för diverse Amerikanska delstater men Europa påverkas nog inte. [shake]

Nä, jag vågar väl egentligen inte hoppas på det heller...Men kan flera delstater legalisera så den federala hållningen kan mjukas upp så tror jag Europa kommer ta efter...Vissa europeiska stater har ju redan en ganska liberal inställning, som Holland, Schweiz, Spanien, Portugal och Tjeckien...

isola:

Varför skulle just den delstaten påverka mer än de andra som redan har det legaliserat?
Finns ju redan tretton st som har det har jag för mig.

Är väl bara för medicinskt bruk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Hur ser den ut?

Den är väldigt liberal, har inte jättekoll på exakt hur det ser ut, men man får ha X antal plantor hemma för eget bruk och ha en ganska stor mängd på sig ockå tror jag...om jag inte har helt fel


   
SvaraCitera

hixaren:

Är väl bara för medicinskt bruk?

Jo, i de flesta.
Men folk har fejkat sjukdomar för mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men folk har fejkat sjukdomar för mindre.

Jo, det är klart. Men om detta förslaget går igenom så skulle personer över 21 år inte behöva fejka sjukdom för att få handla.[smile]


   
SvaraCitera