Aviseringar
Rensa alla

Legitimationskrav på alkoholfri öl


Ämnesstartare

jaag_91_:

Med alkoholdryck förstås en dryck som innehåller mer än 2,25 volymprocent alkohol.

En lättöl är dock en lättdryck.
Hur man vill tolka detta är i och för sig olika från butik till butik.


   
SvaraCitera

Koffeinmissbrukande:

Öl som har en alkoholhalt under 0,5 % ÄR alkoholfri.

mööööp den är inte alkoholfri, den innehåller 0,5% alkohol


   
SvaraCitera

Koffeinmissbrukande:

En lättöl är dock en lättdryck.

Ja och vad sa jag då?

ALLT UNDER 2,25 ner till 0% är lättdryck...


   
SvaraCitera
Gifted

Koffeinmissbrukande:

Precis. Det ger betydligt mer utdelning att äta jäst frukt än att försöka dricka sig full på alkoholfri öl.

För att inte tala om att det inte är åldersgräns på grädde! Det kan man ju till och med hallucinera av!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

mööööp den är inte alkoholfri, den innehåller 0,5% alkohol

Ja - vilket inte säger någonting.
Är det under 0,5 % är det alkoholfritt, oavsett vad. Varför dricker folk alkoholfri öl om de behöver ta bilen hem från festen?

Vad är egentligen mer irriterande än när folk i allmänhet (inte du) inte klarar av att motivera regler utan att direkt hänvisa tillbaka till reglerna? Vad blir det? En spegel som speglas i en spegel?
Butikerna blir som små, självstyrande autokratier med butikschefer som har regler endast för att ha dem. Butikspersonalen kan inte tänka själva och förbjuder folk att köpa alkoholfria drycker bara för SAKENS skull. Den alkoholfria öl jag köper torde knappast vara mer alkoholhaltig än vissa typer av läskedrycker.

Enda anledningen till den här regeln är just för att den marknadsförs som en öl. Hade den däremot hetat "Norrlands Gulds maltläsk" hade det antagligen inte blivit samma problem. För då hade det inte varit en öl.
Det är säkert därför man bytte namn på "alkoholfri äppelcider" och började kalla den "äppeldryck med ciderkaraktär". Herrejesus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

ALLT UNDER 2,25 ner till 0% är lättdryck...

Kan du motivera det med en källa?


   
SvaraCitera
Papper

Koffeinmissbrukande:

När det gäller lättöl - oavsett om det har något lagstöd eller inte - kan jag förstå varför butiker sätter åldergräns... men när det handlar om alkoholfri öl blir det bara patetiskt.

FYfan, du får prova olika butiker eller be dina föräldrar eller någon som är 18 köpa ut. Alkoholfri öl 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Koffeinmissbrukande:

Butikerna blir som små, självstyrande autokratier med butikschefer som har regler endast för att ha dem. Butikspersonalen kan inte tänka själva och förbjuder folk att köpa alkoholfria drycker bara för SAKENS skull. Den alkoholfria öl jag köper torde knappast vara

Enda anledningen till den här regeln är just för att den marknadsförs som en öl. Hade den däremot hetat Norrlands Gulds maltläsk" hade det antagligen inte blivit samma problem. För då hade det inte varit en öl.
Det är säkert därför man bytte namn på "alkoholfri äppelcider" och började kalla den "äppeldryck med ciderkaraktär". Herrejesus.

jamen då så sluta klaga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Papper:

Alkoholfri öl 😀

Jag skulle egentligen inte ha någonting emot det så länge det handlar om rätt måttligt drickande. Fast grejen är att jag har lärt mig att uppskatta öl utan alkohol. Jag tror inte att man behöver alkohol för att uppskatta öl. Åtminstone inte när det gäller Norrlands Guld.
Det sista jag skulle behöva nu är alkohol, så dålig form som jag är rent fysiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Koffeinmissbrukande:

Jag tror inte att man behöver alkohol för att uppskatta öl. Åtminstone inte när det gäller Norrlands Guld.

många öl sorter smakar bättre med alkohol ja


   
SvaraCitera

Koffeinmissbrukande:

Kan du motivera det med en källa?

1kap 7§

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941738.HTM


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

1kap 7§

tank att våran förbannade tråd skapare inte kände till det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

jamen då så sluta klaga

Vad då "då så"? Jag klagar väl i princip hur mycket jag vill så länge jag och många andra av oss blir utsatta för orättvisor som inte går hand i hand med lagen? Vad hindrar mig från att uttrycka min åsikt om hur hela systemet fungerar?

Jag vet vad butiken har för policy och ärligt talat tycker jag att chefen bör försöka läsa lagtexten innan han drar ur sig felaktigheter.


   
SvaraCitera

OF 5:

tank att våran förbannade tråd skapare inte kände till det

tragiskt


   
SvaraCitera