Aviseringar
Rensa alla

Leva som eremit och funderingar i allmänt på isloering från omvärlden


Ämnesstartare

Jag har undrat ett tag om det skulle vara möjligt att i praktiken leva som en ermit i Sverige.
Kan man bo vart som helst där det är ödligt?
Finns det lagar som reglerar vart man får bo?
Jag antar att man måste bo så att post kan komma fram till en samt att man har inte har alltför långt till mataffär.


   
Citera

Man kan ju också försöka bli självförsörjande när det gäller mat os[smile]v.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Man kan ju också försöka bli självförsörjande när det gäller mat os[smile]v.

Det skulle vara en stor utmaning att kunna göra det. Man kan inte odla mat året runt. Sedan måste man ju kunna konservera mat som man klarar vintern.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Det skulle vara en stor utmaning att kunna göra det. Man kan inte odla mat året runt. Sedan måste man ju kunna konservera mat som man klarar vintern.

Ja men då är man fortfarande till viss del beroende av människor och samhället, nästan alla klarade av det förr i världen så det måste gå nu också. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ja men då är man fortfarande till viss del beroende av människor och samhället, nästan alla klarade av det förr i världen så det måste gå nu också.

Dagens moderna människa har ett allt för socialt tänk. Visst skulle det kunna gå att leva som förr se bara på amish. Men utmaningen ligger i att kombinera ensamhet och hur man gjorde förr.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Dagens moderna människa har ett allt för socialt tänk. Visst skulle det kunna gå att leva som förr se bara på amish. Men utmaningen ligger i att kombinera ensamhet och hur man gjorde förr.

Ja men alla är ju inte likadana, du med dina eremitidéer är väl ett bevis på det, men annars kanske man kan sakta men säkert mer och mer skära ner på det sociala. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ja men alla är ju inte likadana, du med dina eremitidéer är väl ett bevis på det, men annars kanske man kan sakta men säkert mer och mer skära ner på det sociala.

Ja fast det är bara en liten del hos mig. Vad jag menade var dock att människan är så beroende av andra idag än någonsin tidigare. De flesta eremiter bosätter sig ensligt av religiösa skäl.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ja fast det är bara en liten del hos mig. Vad jag menade var dock att människan är så beroende av andra idag än någonsin tidigare. De flesta eremiter bosätter sig ensligt av religiösa skäl.

Ja okej så du vill vara något slags 96% eremit?


   
SvaraCitera

Eftersom all mark är privatägd, kommunalägd etc så kan man inte bygga en liten stuga, dra avlopp m.m varsomhelst, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ja okej så du vill vara något slags 96% eremit?

Vem har sagt att det handlar om mig, jag har bara haft lite tankar om det i allmänhet.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Vem har sagt att det handlar om mig, jag har bara haft lite tankar om det i allmänhet.

Du har ju de här tankarna lite och om det handlade om dig menar jag, annars kan vi säga att du bara är ett helt random exempel på en människa, ett genomsnitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Eftersom all mark är privatägd, kommunalägd etc så kan man inte bygga en liten stuga, dra avlopp m.m varsomhelst, nej.

Naturligtvis får man se till att man från början, efter man valt ut sitt område att bo på, kontakta den som äger marken och fråga om han är villig att sälja plätten.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Naturligtvis får man se till att man från början, efter man valt ut sitt område att bo på, kontakta den som äger marken och fråga om han är villig att sälja plätten.

Fast ett helt eremiterat liv går inte att uppnå i dagens samhälle, men det finns ju folk som isolerar sig i gamla förfallna sommarstugor och ger sig endast ut tidigt på morgonen med sitt socbidrag på fickan för att handla mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast ett helt eremiterat liv går inte att uppnå i dagens samhälle

Säker?


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Säker?

Ja, om man inte vill svälta.


   
SvaraCitera