Aviseringar
Rensa alla

Lever CD-skivan? Disskussion


Ämnesstartare

Jag skriver ett reportage till en tidning om CD-skivans framtid. Därför skulle det vara kul att höra olika åsikter.

Vad tycker ni, har CD-skivan ett existensberättigande?

Köper ni skivor själva?

Varför/varför inte?

När/hur gör ni det, i vilket sammanhang?

Vad finns det för argument för eller emot? För-/nackdelar.

[y]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

1. Ja, absolut.

2. Japp

3. Roligare att ha i hyllan/stödjer artisterna än en jävvla tråkig .mp3-fil.

4. Lite titt som rätt, genom internetsidor - sammanhang? Hela tiden, typ.

5. Nackdelar: Ondskefulla skivbolag. Fördelar: som sagt, mycket roligare att ha i hyllan. samlarvärde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köper bara kent-CD's [cool] gör det över internet när dom släpper ett nytt album


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad tycker ni, har CD-skivan ett existensberättigande?
enligt fria marknadens lagar I guess.

Vad finns det för argument för eller emot? För-/nackdelar.
emot är att det är en onödig mellanhand när artisterna kan sprida sin musik direkt via internet. skivindustrin är döende, och skivbolagen ska hantera detta genom att anpassa sig till marknaden, inte genom att försöka anpassa marknaden via politik. piracy ska konkurreras ut, så har det alltid fungerat vid teknikskiften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Köper ni skivor själva?

Nej

Virvelvind:

Varför/varför inte?

För att jag inte ens använder cd-spelare längre.

Virvelvind:

Vad finns det för argument för eller emot? För-/nackdelar.

Nackdelar: dåligt för miljön och osmidigt

Fördelar: en slant går till banden/artisten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

CD-skivan ett existensberättigande?

Nej. Fula och tråkiga.
Och de där jävla fodralen i polystyrenplast. [mad]
Helt värdelösa. Jämför med en vinylskiva i pappfodral - mycket skönare.

Virvelvind:

Köper ni skivor själva?

Nope.

Virvelvind:

Varför/varför inte?

Vill inte köpa en ful och dålig CD och få 20 låtar fastän det bara är två bra på skivan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

köper bara kent-CD's gör det över internet när dom släpper ett nytt album

Menar du att du får albumet hemskickat med posten eller köper du ett digitalt album?

variabel:

och skivbolagen ska hantera detta genom att anpassa sig till marknaden

några förslag på hur de ska anpassa sig? vad skulle kunna få dig att gå genom ett skivbolag istället för att skippa mellanhanden?

zackk:

Nackdelar: dåligt för miljön och osmidigt

Är det verkligen sämre för miljön att göra skivor än all elektricitet som går år till att ha datorn igång, energi och material till att tillverka datorer, energi till att underhålla den digitala marknaden osv?
(obs, vet inte svaret själv..)

Budolicious:

en jävvla tråkig .mp3-fil.

På vilket sätt är den tråkig? Vad är det du gillar med den fysiska skivan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Menar du att du får albumet hemskickat med posten eller köper du ett digitalt album?

får det hemskickat [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

emot är att det är en onödig mellanhand när artisterna kan sprida sin musik direkt via internet.

traditionellt så fyller skivbolagen även en annan, skapligt bortglömd funktion, nämligen att finansiera inspelningarna, vilket ändå är en jävligt stor del av riskkapitalet som investeras i nysläpp. även nu. folk glömmer det, och argumenterar i banor som att det numera är gratis att släppa musik, och att skivbolag därför inte behövs, när de borde resonera tvärtom. den verkliga utgift som kvarstår är själva produktionerna, vilket inte är något som man kan jobba sig upp till efter hand, på samma sätt som man kan göra med pressning av fysisk media. du kan börja med att pressa tusen skivor, det kan väl i princip vem som helst finansiera. sen säljer du skivor, och pressar nya skivor. upprepa. det går inte att på samma sätt producera en låt, sälja den, producera två till, osv.

eller ja, det går väl, men då blir man fördärvad av myspaceträsket och kommer för långt ifrån albumtänkandet. visst, man behöver inte hålla sig till albumkonceptet längre, det finns ingen anledning. men just detta tänk är ett bra skydd mot frestelsen att bara släppa lite låtar i taget och aldrig göra något sammanhängande.

och, ja, en del musik går skitbra att producera själv, med relativt billig utrustning (i vissa fall), relativt dyrköpt kunskap (att lära sig producera musik tar ett jävla tag), och med varierande framgång. men en del musik/musiker kräver en äckligt dyr studio, och en producent som vet vad denne håller på med, studiomusiker, osv. där fyller skivbolag fortfarande en funktion, på precis samma sätt som för 40 år sen. det är egentligen samma funktion som de alltid fyllt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

får det hemskickat

Varför just Kents album? (här fiskar jag efter.. ja t.ex. design, låttexter..vad vet jag? [wink][crazy])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

På vilket sätt är den tråkig? Vad är det du gillar med den fysiska skivan?

Jag gillar att kunna samla på saker (samlar på böcker, spel och cd-skivor). Jag gillar synen att ha dem i hyllan och inte bara som något digitalt på en hdd (även om jag har dem där med, givetvis).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad tycker ni, har CD-skivan ett existensberättigande?
Jeps
Köper ni skivor själva?
Det gör jag
Varför/varför inte?
Stödja de artister jag tycker förtjänar det. Kul att ha i hyllan.
När/hur gör ni det, i vilket sammanhang?
Ibland internet ibland i affärer.
Vad finns det för argument för eller emot? För-/nackdelar.
För: Stödja artister och kul
Nack: Dyrt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

traditionellt så fyller skivbolagen även en annan, skapligt bortglömd funktion, nämligen att finansiera inspelningarna

Intressanta synpunkter. Är du själv musiker eller verksam inom området?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Varför just Kents album? (här fiskar jag efter.. ja t.ex. design, låttexter..vad vet jag? [wink][crazy])

för att dom är bäst [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Är det verkligen sämre för miljön att göra skivor än all elektricitet som går år till att ha datorn igång, energi och material till att tillverka datorer, energi till att underhålla den digitala marknaden osv?
(obs, vet inte svaret själv..)

Det är sämre ja. All el och material som går till datorer kommer mer eller mindre ändå gå till även om inte folk lyssnar på musik på datorerna. Masstillverkning av skivor+fodral och transporten av dessa är sämre för miljön.


   
SvaraCitera