Aviseringar
Rensa alla

Lever ni som ni lär?


Ämnesstartare

Lever ni som ni lär? Lever ni som ni säger åt eller rår andra att göra? Lever ni som ni vill göra? Strävar ni efter att leva som ni lär eller har ni bestämt er för att det är ok att inte nå upp till sina egna ideal?

Jag har länge försökt leva som jag lär. Jag insåg att jag egentligen inte alls lever så men fortsatte att sträva efter mina egna ideal samtidigt som de också förändrades. Nu har jag dock börjat ifrågasätta min egen strävan, kanske borde jag acceptera att jag inte kan agera på de sätt jag fantiserat och tänkt ihop och att min strävan mot att vara perfekt i mina egna ögon är onödig?


   
Citera

jag är exakt samma irl som jag är på internet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den_fete:
jag är exakt samma irl som jag är på internet.

Ser du det som något positivt eller negativt? Min generella uppfattning är att det ses som något positivt men det kan tänkas att man vill vara någon annan när man skyddas av internets anonymitet. Dock vill jag påpeka att mina frågor i orginalposten inte specifikt handlar om skillnader mellan internet och det verkliga livet även om många säkert kan relatera till det.


   
SvaraCitera

Dubbeltänk: Lever ni som ni lär?

Nej.

Dubbeltänk: Lever ni som ni säger åt eller rår andra att göra?

Nej.

Dubbeltänk: Lever ni som ni vill göra?

Ja och nej.

Dubbeltänk: Strävar ni efter att leva som ni lär eller har ni bestämt er för att det är ok att inte nå upp till sina egna ideal?

Ja och nej.


   
SvaraCitera

haha nej verkligen inte alls. 

tänker bara att jag egentligen är väldigt logisk, analytisk och smart (i avseendet: ge goda råd) men att jag personligen styrs nästan uteslutande av känsla.


   
SvaraCitera

koalan: haha nej verkligen inte alls. 

tänker bara att jag egentligen är väldigt logisk, analytisk och smart (i avseendet: ge goda råd) men att jag personligen styrs nästan uteslutande av känsla.

mycket bra skrivet jag skulle vilja rösta upp det här, kan dom inte lägga in en funktion så man kan rösta på inläggen i trådar? så man ser vilka som är mest seriösa liksom finns ju många troll här


   
SvaraCitera

Nej. 


   
SvaraCitera

typ, faktiskt. inte helt och hållet.

har ju lite motstridiga föreställningar som jag fortfarande arbetar bort, vilket är ett väldigt aktivt arbete. sen har jag förmodligen föreställningar som jag borde applicera vissa principer på, men ändå inte gjort än. sen finns det sammanhang då jag ser "renlevnad" som opraktiskt eller oönskvärt jämfört med något annat, då är det ju en gråzon. men jag är pragmatiker, så det tillvägagångssätt som har bäst utgång är det bästa. att jag får mitt liv att fungera är bättre än att jag följer varje princip som är rimlig i teorin på bekostnad av möjlighet att uträtta något bra.


   
SvaraCitera

koalan:
haha nej verkligen inte alls. 

tänker bara att jag egentligen är väldigt logisk, analytisk och smart (i avseendet: ge goda råd) men att jag personligen styrs nästan uteslutande av känsla.

dis


   
SvaraCitera

för det mesta fast inte när det kommer till relationer. 


   
SvaraCitera
reben

nej, absolut ej.


   
SvaraCitera

Ganska mkt

G


   
SvaraCitera

koalan:
haha nej verkligen inte alls. 

tänker bara att jag egentligen är väldigt logisk, analytisk och smart (i avseendet: ge goda råd) men att jag personligen styrs nästan uteslutande av känsla.

Ja vad koalan skrev 


   
SvaraCitera

Dubbeltänk: Lever ni som ni lär?

Ibland

Dubbeltänk: Lever ni som ni säger åt eller rår andra att göra?

Ibland

Dubbeltänk: Lever ni som ni vill göra?

Ibland

Dubbeltänk: Strävar ni efter att leva som ni lär eller har ni bestämt er för att det är ok att inte nå upp till sina egna ideal?

Strävar efter att vara så nöjd med livet som möjligt.


   
SvaraCitera
Kudhos

Dubbeltänk:
Lever ni som ni lär? Lever ni som ni säger åt eller rår andra att göra? Lever ni som ni vill göra? Strävar ni efter att leva som ni lär eller har ni bestämt er för att det är ok att inte nå upp till sina egna ideal?

Jag har länge försökt leva som jag lär. Jag insåg att jag egentligen inte alls lever så men fortsatte att sträva efter mina egna ideal samtidigt som de också förändrades. Nu har jag dock börjat ifrågasätta min egen strävan, kanske borde jag acceptera att jag inte kan agera på de sätt jag fantiserat och tänkt ihop och att min strävan mot att vara perfekt i mina egna ögon är onödig?

1. Beror på på vad.
2. Ibland.
3. Nja, men främst pga studier och ekonomiska situationer.
4. Allt är okej, resan mot idealet kan vara bättre än självaste målet.


   
SvaraCitera