Aviseringar
Rensa alla

Lever som i två världar..


Ämnesstartare

isola:

jodå, men på ett annat sätt.

Att du är moraltant kan man acceptera, men bigott likt en kolonialist på 40-talet är lite värre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

Att du är moraltant kan man acceptera, men bigott likt en kolonialist på 40-talet är lite värre

Du är partisk i detta fall. Försök förstå.


   
SvaraCitera

isola:

haha men jag menade ju som i att då behöver man ju ytterligare hjälp än vad någon utan sådan problematik behöver

Det är inte så fruktansvärt många människor med autism, men väldigt många har under någon gång i sitt liv problem med att de är osäkra etc ändå.

Om en person inte öppet skriver att denne har exempelvis autism är det rätt okänsligt att anta det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Har du någon form utav autism?

[crazy]

jag kan för övrigt identifiera mig med det du skriver, ts. mina kognitiva förmågor skiljer sig avsevärt beroende på situation och miljö, och detta demonstreras särskilt genom förändringar i mitt röstläge och språkbruk (ibland tappar jag nästan talförmågan helt och hållet bara för att det råkar finnas en annan person i närheten). vad man kan göra åt detta vet jag inte, men i mitt fall rör det sig delvis om en slags svårdefinierad blyghet

är inte autistisk btw. tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Det är inte så fruktansvärt många människor med autism, men väldigt många har under någon gång i sitt liv problem med att de är osäkra etc ändå.

Nu tänker du nog på folk som sitter och vaggar i ett hörn.
Mildare former av autismproblematik är rätt vanliga. Tex i kombination med ADHD, Aspergers osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du är partisk i detta fall. Försök förstå.

Du är makalös, och inte på ett bra vis [smile]
Försöker hitta en bra metod att bete mig likadant mot dig för att få dig att förstå hur du uppfattas, men lyckas inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Mildare former av autismproblematik är rätt vanliga. Tex i kombination med ADHD, Aspergers osv.

Vänligen sluta kalla det problematik, jämför; "många hebréer lider av judeproblematik"


   
SvaraCitera

isola:

Nu tänker du nog på folk som sitter och vaggar i ett hörn.Mildare former av autismproblematik är rätt vanliga. Tex i kombination med ADHD, Aspergers osv.

...
Nej Isola det gör jag inte. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

Vänligen sluta kalla det problematik, jämför; "många hebréer lider av judeproblematik"

Tillstånd då

Monty Cantsin:

Försöker hitta en bra metod att bete mig likadant mot dig för att få dig att förstå hur du uppfattas, men lyckas inte.

du tar det som ett personligt påhopp, vilket det inte är. hur du än vänder och vrider på det så är det ett rätt stort problem för de allra flesta med sådana tillstånd om de inte får rätt hjälp. vårt samhälle är ju uppbyggt så att man halkar efter, ses som konstig och blir utanför om man har svårt för det sociala spelet. Vilket är synd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sen kan man ju vara överkänslig mot den yttre världen.

jag är nog det. intrycken blir för mycket att hantera och mitt sociala tempo är rätt lågt.

detta e möjligen kopplat till obalanserade signalsubstanser eller kanske bara feltänk/ovana/återhållsam personlighet.

d e spännande m beteende o sånt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du tar det som ett personligt påhopp, vilket det inte är.

Nej isola, det gör jag inte, tror inte att du är förmögen till att ägna dig åt sådant över huvud taget

isola:

hur du än vänder och vrider på det så är det ett rätt stort problem för de allra flesta med sådana tillstånd om de inte får rätt hjälp. vårt samhälle är ju uppbyggt så att man halkar efter, ses som konstig och blir utanför om man har svårt för det sociala spelet. Vilket är synd.

Säger inte emot det, det är inte det jag hakar upp mig på, utan det är din självutnämnda expertis på området, att du alltid antar saker vara så för en trivialitet pekar på det och att du anser dig vara bättre att säga saker och döma om sådana tillstånd än ex. mig pga att jag är en aspergare. Det vill säga att du gör en skillnad mellan neurotypiska och autismspektrumpersoner och, måhända undermedvetet värdesätter dessa på olika vis, grundat i att du och därmed din neurologiska konfiguration är toppen, nästan på gränsen att du ser en skillnad i förstånd jämförbart med mentalt handikappade.

Vänligen sluta uttala dig om du inte är kapabel att sluta göra skillnad på dessa punkter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

mig på, utan det är din självutnämnda expertis på området, at

då hade jag snarare diagnostiserat och behandlat, och inte frågat efter om hen har ett sådant tillstånd.

Monty Cantsin:

r dig vara bättre att säga saker och döma om sådana tillstånd än ex. mig pga att jag är en aspergare.

Monty Cantsin:

n, nästan på gränsen att du ser en skillnad i förstånd jämförbart med mentalt handikappade.

fast det gör jag inte. värderar inte folk utifrån diagnoser. sluta läsa in saker som inte finns. en diagnos skiljer dig inte från andra, det är ditt beteende som gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Har du någon form utav autism?

det tror jag också. kanske social fobi..

Schism:

vad man kan göra åt detta vet jag inte, men i mitt fall rör det sig delvis om en slags svårdefinierad blyghet

det e de, man vet inte vad man ska göra. eller jag VET iofs, tror jag,men det går inte i verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ice_:

det tror jag också. kanske social fobi..

social fobi är dock inte autism (om du nu trodde detta alltså)

det är en slags inställning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

social fobi är dock inte autism (om du nu trodde detta alltså)

nej jag trodde inte det


   
SvaraCitera