Aviseringar
Rensa alla

LHCF? HJÄLP!


Ämnesstartare

Har hört att denna dieten funkar.. Ni vet, lågkolhydrat kost & mkt fett, eller? .. Iaf, jag skulle villja ha en lista på mat som man absolut inte får äta, alltså mat med mkt kolhydrater.. Och sen en lista med mat som går bra att äta 😀 Jag ska bli er försökskanin och medela er om hur det går 😀 hiihi


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Kom på att jag stava fel, LCHF*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diamond:

lltså mat med mkt kolhydrater.

Ljust bröd, pasta, potatis, ris (fullkornsris och fullkornspasta fungerar), osv osv.. det mesta som innehåller stärkelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur e det med fullkornsbröd och grovt bröd då? Grönsaker & frukt funkar väl? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diamond:

Hur e det med fullkornsbröd och grovt bröd då? Grönsaker & frukt funkar väl? 🙂

Fullkornsbröd och grovt bröd funkar om det är rätt sort. Du kan ha som regel att om det är gott så är det inte rätt sort. Det skall gärna vara hela frön i bröden och mycket fibrer och inte innehålla något socker osv. Du får helt enkelt läsa innehållsförteckningen.

Dinkelbröd är också bra.

Grönsaker är kanon, det kan man i stort sett inte få för mycket av. Frukt är också bra, det innehåller mycket vitaminer och sockret i frukt är bra, till skillnad från sockret i godis, bröd osv osv. Hjärnan går trots allt bara på socker och om man inte äter mycket kolhydrater i övrigt som kroppen själv kan bryta ner till rent glykos (socker), så kan det vara nyttigt att äta en frukt då och då. Dessutom är det ju gott!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Du kan ha som regel att om det är gott så är det inte rätt sort.

Hahaha jah, de låter ju hel fint ..[tard] jag ska börja äta konstigt bröd & massa grönsaker!! men grejen är att jag aldrig kan reglera mitt blodsocker på bara frukt & sånt, blir aldrig mätt på såna grejer 🙁 måste ha godiiisss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diamond:

Hahaha jah, de låter ju hel fint ..[tard] jag ska börja äta konstigt bröd & massa grönsaker!! men grejen är att jag aldrig kan reglera mitt blodsocker på bara frukt & sånt, blir aldrig mätt på såna grejer 🙁

Du blir mätt på fullkorns bulgur, det är dessutom väldigt nyttigt. Alltså du kan bli mätt på väldigt mycket.

Diamond:

men grejen är att jag aldrig kan reglera mitt blodsocker på bara frukt & sånt, blir aldrig mätt på såna grejer 🙁 måste ha godiiisss

Det behöver du inte alls. Strunta bara i det, det handlar inte om att reglera ditt blodsocker så länge du inte har diabetes. Det är mycket bättre att hålla ditt blodsocker på en stadig nivå och det gör du inte mes godis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diamond:

Och sen en lista med mat som går bra att äta 😀 Jag ska bli er försökskanin och medela er om hur det går 😀 hiihi

Du är medveten om att det är väldigt mycket du får utesluta va?
Det som sockerdricka radade upp t.ex är helt fel för LCHF.
Allt bröd oavsett fullkorn eller ej utesluts, de flesta äter inte ens frukt.

En vanlig frukost brukar kunna vara turkisk yoghurt blandat med vispgrädde + lite linfrön uppepå.
Alternativt ägg och bacon eller en bit ost och kaffe med vispgrädde i.

Tycker du förresten inte att ätstörningsforumet är ett ganska taskigt ställe att diskutera dieter med tanke på um:s pro-ana policy?

sockerdricka:

sockret i frukt är bra, till skillnad från sockret i godis, bröd osv osv.

Sockret i frukt är ur de flesta synpunkter bra mycket värre än vanligt strösocker. Frukt är nyttigt trots fruktsockret, inte pga. Micronutrienter, fibrer, bla bla, bla bla, överväger sockret eftersom det är en så liten mängd socker det handlar om. Frukt är absolut nyttigt, missuppfatta mig inte.
Bara för att det heter fruktsocker betyder det inte heller att all frukt innehåller det.
Fruktsocker ger ett långsamt blodsockersvar men det är främst fruktosen som är kopplad till diabetes, ökad aptit, rubbning av blodfetter, etc.

sockerdricka:

glykos

används i matlagning/bakning och brukar stå bredvid bakpulvret.
Glukos är det du syftar på. [rolleyes]

sockerdricka:

Hjärnan går trots allt bara på socker och om man inte äter mycket kolhydrater i övrigt som kroppen själv kan bryta ner till rent glykos (socker), så kan det vara nyttigt att äta en frukt då och då.

Nja, det där var nog en egen tolkning, kroppen kan skapa glukos själv via fett och protein.

Det du tipsat om tidigare är helt tvärtom LCHF. Det är snarare HCLF du förespråkar.

Alla de tips du nämner är jättebra för de flesta men det blir nog sämre/onödigare för någon som t.ex tränar mycket.
Motiveringarna till varför det skulle vara bra är dessutom åt skogen fel på de flesta håll. [cute]

Och då har besserwissern varit framme igen. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vettigt forum. eller inte.

on topic: det är en överdrivet extrem diet som visserligen ger effekt, men som lär vara helvetet att genomföra och i nio fall av tio misslyckas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Sockret i frukt är ur de flesta synpunkter bra mycket värre än vanligt strösocker.

Du verkar väldigt påläst [tired]

Pakanajuhla:

Glukos är det du syftar på. [rolleyes]

Det finns två ord för substansen dextros. Man kan säga både glykos och glukos. Tyvärr gosse, det är du som är ute och cyklar.

Pakanajuhla:

Nja, det där var nog en egen tolkning, kroppen kan skapa glukos själv via fett och protein.

Det skrev jag också.

Pakanajuhla:

Det du tipsat om tidigare är helt tvärtom LCHF. Det är snarare HCLF du förespråkar.

Jag skiter fullständigt i faktumet att mina anvisningar kan interpretera i två förfaringssätt.

Pakanajuhla:

Alla de tips du nämner är jättebra för de flesta men det blir nog sämre/onödigare för någon som t.ex tränar mycket.
Motiveringarna till varför det skulle vara bra är dessutom åt skogen fel på de flesta håll.

Även här har du fel. Pojk jag kan detta, sluta tro att du är allsmäktig. Vi kan ha en delad syn på ämnen. Men det betyder inte att jag har fel. Jag är mer påläst än du tror.

Kan för sakens skull säga att jag tränar mycket och har många dietister både inom idrotten och familjekretsen.

Pakanajuhla:

Och då har besserwissern varit framme igen. [sad]

Yes. Du kan säkert en hel del, men tro inte att jag har fel pga av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Yes. Du kan säkert en hel del, men tro inte att jag har fel pga av det.

Haha, jo allt du skrev var i princip fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni som kör på det där, eller alla andra jävla metoder och skit, är lata extremt okunniga jävla idioter.
Varför i helvete går inte folk ner i vikt på ett bra sätt istället, fattar det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sockerdricka:

Jag skiter fullständigt i faktumet att mina anvisningar kan interpretera i två förfaringssätt.

Det jag menade här var att du tipsar om 300 bra kolhydratkällor till en diet som inte får innehålla kolhydrater, oavsett om de är "bra" eller ej. [rolleyes]

sockerdricka:

Du verkar väldigt påläst

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/5

Det dåliga med fruktosen har inte med blodsockersvar att göra. Det har att göra med bl.a hormonell påverkan och faktumet att fruktosen måste ta vägen genom levern för att bli glukos. (därav det långsamma blodsockersvaret)
Om resonemanget att det skulle vara nyttigt tack vare att halva namnet består är frukt, så skulle apelsinläsk vara toppen.

sockerdricka:

Det finns två ord för substansen dextros. Man kan säga både glykos och glukos. Tyvärr gosse, det är du som är ute och cyklar.

Det kan säkert stämma, jag var bara tvungen att vara lite dryg.

sockerdricka:

Det skrev jag också.

sockerdricka:

om man inte äter mycket kolhydrater i övrigt som kroppen själv kan bryta ner till rent glykos (socker), så kan det vara nyttigt att äta en frukt då och då.

?

sockerdricka:

Även här har du fel. Pojk jag kan detta, sluta tro att du är allsmäktig. Vi kan ha en delad syn på ämnen. Men det betyder inte att jag har fel.

Jag säger inte att du har fel, det är bra tips men de är generella och i ätstörningsforumet är det inte ovanligt med för högt fiberintag t.ex.
Det blir liksom helt rätt statistiskt för sveriges medel-befolkning men kanske inte riktigt rätt överallt.
Övervikt t.ex är onyttigt ja, och det bör förebyggas eftersom det är ett stort problem i sverige. Dock är inte gruppen anorektiker i riskzonen och de får kanske i sig mer mikroämnen samt en mage som fungerar bättre utan lass av fullkornsbulgur.

Förlåt om jag uppfattas aggressiv eller dumdryg. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

Varför i helvete går inte folk ner i vikt på ett bra sätt istället, fattar det inte.

Tror det är en prioriteringsfråga. Varför skulle man t.ex lägga extra tid på att genomföra en avancerad deff om man inte har något intresse ava att behålla muskelmassa.
Att leta efter ett sätt att tappa vikt och ändå kunna äta sig mätt är ju toppen. Fakir i onödan, nja. Inte helst.

Är det inte jojobantning du surar över? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Förlåt om jag uppfattas aggressiv eller dumdryg. [cute]

Haha okej


   
SvaraCitera