Aviseringar
Rensa alla

Liberalen


Ämnesstartare

I nya Brand nr 2 finns en text om olika typer av borgare. En jag verkligen tyckte träffade helt rätt är den om liberalen:

"Liberalen. Hon talar gärna uppskattande om kamp och mänskliga rättigheter, men det gäller bara sådan kamp som redan är över. Kampen mot apartheid, medborgarrättsrörelsen i USA och kampen för allmän rösträtt är alla hedervärda och viktiga strider som man kan minnas med stolthet. Men när samma typer av kamper förs idag, då är de tydligen inte lika hedervärda. Då säger liberalen med bestämdhet att här har vi att göra med terrorister, brottslingar och bortskämda ungar. Lärdomen, om man vill bli omtyckt av liberaler, är att det gäller att vinna kampen. Då kommer liberalen om 20 år bestämt hävda att hon stod längst fram på barrikaderna."

Vi minns väl alla hur liberalerna fanatiskt motverkade t.ex. fildelningen och nu vill många av dem istället ha äran för den.

Diskussion:

Vad som idag fördöms av liberalerna kommer de hylla om några år?


   
Citera
Ämnesstartare

Spontant tänker jag på den utomparlamentariska antifascismen. Om vi t.ex. tittar på motståndsrörelsen mot NSDAP i Tyskland och mot nazisterna i Danmark var det i princip bara kommunistpartierna som slogs på gatorna mot nazisterna innan de lyckades få makten. Ändå påstår sig ofta liberalerna varit konsekventa motståndare vilket är en direkt lögn.

En annan grej är Israel-Palestina konflikten där liberaler hejar på en apartheid-stat precis som de gjorde i Sydafrika.


   
SvaraCitera

Ja, liberaler är konstiga människor när det kommer till konsekvens och logiskt resonemang. Som det otroligt egendomliga slutsatsen att: "staten är oförmögen till att driva företag/organisationer effektivt och ärligt, därför lämnar vi bara det viktigaste åt dem (polis och militär)".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dödstraff[y](Har inget emot det personligen förövrigt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

(Har inget emot det personligen förövrigt)

Öööh, ska vi ge staten ännu mer vapen än den redan har? [confused] Det är knappast överklassen som kommer att avrättas om du tror det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Israel/palestina är nog ett bra exempel, precis som du säger. Är mer tveksam vad gäller antifascismen i Europa då jag tror att den är för geografiskt nära. Det kommer dröja länge, länge iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Öööh, ska vi ge staten ännu mer vapen än den redan har? Det är knappast överklassen som kommer att avrättas om du tror det.

Det var inte så jag menade, men jag ser dödstraff som ett bra straff för väldigt grova brott, och inte som något moraliskt vedervärdigt.

Ser gärna att de grövsta reaktionärerna blir arkebuserade. Gör inte du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Det var inte så jag menade, men jag ser dödstraff som ett bra straff för väldigt grova brott, och inte som något moraliskt vedervärdigt.

Ser gärna att de grövsta reaktionärerna blir arkebuserade. Gör inte du?

Jo, men det är inte det som kommer att hända. Det finns en anledning till att arbetarrörelsen krävde att det förbjöds. Det är revolutionärer som kommer att avrättas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Jo, men det är inte det som kommer att hända. Det finns en anledning till att arbetarrörelsen krävde att det förbjöds. Det är revolutionärer som kommer att avrättas.

Ja ja det är klart, men jag menade att jag inte ser något omoraliskt med dödstraff i allmänhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Ja ja det är klart, men jag menade att jag inte ser något omoraliskt med dödstraff i allmänhet.

Inte jag heller, men så länge borgarklassen har staten ska det vara förbjudet för vår egen säkerhets skull. Och eftersom vi inte ska ta över den kan man lika gärna säga sig vara emot dödsstraff men inte emot dödande i sig tycker jag. [smile]


   
SvaraCitera