Aviseringar
Rensa alla

Liberaler och frihet


Ämnesstartare

Har funderat lite på det här med att liberalerna gärna kramar ordet frihet hårt och har gjort det till sitt eget, typ. Det här ter sig väldigt ologiskt för mig eftersom att ett kapitalistiskt samhälle bygger på den exakta motsatsen?

Hur ser du på begreppet frihet?

För mig är det när man är fri att utvecklas som person, fri från hierarkiska ordningar, från hindrande könsroller och från tvång. I det kapitalistiska samhället är du visserligen fri att arbeta (om du får jobb), men du är samtidigt tvungen att arbeta hårt för att klättra upp till en position i samhället där du har mycket tillgångar för att få makt. Främst eftersom ekonomisk makt är det som betyder mest i det samhället. Ju mer pengar, desto mer makt.

Samtidigt så är du i det samhället väldigt fångad och begränsad i de ideal och behov som marknaden skapar. Hur kan man vara "fri" i ett samhälle där marknaden de facto bestämmer? Förstår inte alls - varför har vi bara demokrati när det handlar om den rika, vita VDns makt, och inte den svältande afrikanen? Gäller den bara inom Sveriges gränser och hade afrikanen valt det livet själv?

Dessutom så är det ju faktiskt högern som har stått för de senaste årens sjukt ökande övervakning. Hur är det frihet?

[tard]


   
Citera

Frihet är för mig frihet att leva utan en institution som kontrollerar vad du intar/säger/reser/whatever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frihet är att få göra vad man vill sålänge det inte minskar andras frihet

tieep


   
SvaraCitera

har svårt att förstå det där med. men typ frihet att få behålla mer av sin lön (betala mindre skatt). eller nått. förstår inte liberaler såå...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Frihet är för mig frihet att leva utan en institution som kontrollerar vad du intar/säger/reser/whatever.

Wanking BC:

Frihet är att få göra vad man vill sålänge det inte minskar andras frihet

fördjupa er! [no-no]


   
SvaraCitera

bourgeoisie:

fördjupa er! [no-no]

Frihet från auktoritet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Frihet från auktoritet.

Ett företag kan väl vara en auktoritet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bourgeoisie:

fördjupa er!

Tycker inte riktigt att jag behöver definiera mer, jag ska få åka vart jag vill, inta vad jag vill och göra vad jag vill, sålänge det inte minskar någon annans möjlighet att göra detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

Tycker inte riktigt att jag behöver definiera mer, jag ska få åka vart jag vill, inta vad jag vill och göra vad jag vill, sålänge det inte minskar någon annans möjlighet att göra detta

Men om underliggande samhällsnormer hindrar dig från att vara på ett speciellt sätt, har din frihet begränsats då, fast du kanske inte visste om det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Frihet är för mig frihet att leva utan en institution som kontrollerar vad du intar/säger/reser/whatever.

Det är ju fullkomligt omöjligt i ett kapitalistiskt samhälle då hela kapitalismen blir den kontrollerande institutionen. Marknadsföringssektorn t.ex. bygger ju helt på att skapa behov för att öppna upp nya marknader åt kapitalismen. Att ständigt manipuleras in i "falska" behov är väl knappast fritt?

(förutsatte att du är pro-kapitalism nu, kan hända att det inte stämmer)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Total frihet är en omöjlighet.

(Vill påpeka att jag talar för mig själv då jag är något av en hemsnickrad liberalist.)

I ett fritt samhälle startar alla med samma förutsättningar, självklart kommer någon att utnyttja någon annan, men det är inte liberalismens fel och inte kapitalismens, utan mänsklighetens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bourgeoisie:

Men om underliggande samhällsnormer hindrar dig från att vara på ett speciellt sätt, har din frihet begränsats då, fast du kanske inte visste om det?

Nej, inte så jag ser på frihet i alla fall, fast alla ska ju vara fria att gå ur samhället osv, nationer är ju frihetsberövande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

I ett fritt samhälle startar alla med samma förutsättningar, självklart kommer någon att utnyttja någon annan, men det är inte liberalismens fel och inte kapitalismens, utan mänsklighetens.

Så mänskligheten är dödsdömd?

Det där med att man startar med samma förutsättningar stämmer ju inte. Du kan ju inte precis säga att en illegal invandrare som föds i någon random källarlokal och får svälta hela sin uppväxt och aldrig gå i skolan har samma förutsättningar som en vanlig överklassunge i ett fint kvarter med studiemotiverade föräldrar? [zzz]

Dessutom är människor olika. Alla har inte behovet av att "ta sig upp", och kapitalismen kan inte heller skapa det behovet åt alla, men man vill ju självklart ändå ha samma rätt som andra? Ingen vill vara en bricka i kapitalisternas små spel, ingen vill nog vara en konsument hellre än en människa. Ett samhälle kan inte grundas på konkurrens, det är bara absurt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Total frihet är en omöjlighet.

Det finns det väl ingen som säger emot? Men att maximera möjligheten till frihet för varje individ är ju fullt realistiskt och är ju just det som t.ex. anarkister strävar efter.

Nachac:

I ett fritt samhälle startar alla med samma förutsättningar

I ett fritt samhälle har alla samma förutsättningar, varför ska man bara ha det i början? Varför ska vissa ha rätt till mer frihet än andra för att de lyckas i det liberala lotteriet?

Nachac:

självklart kommer någon att utnyttja någon annan, men det är inte liberalismens fel och inte kapitalismens, utan mänsklighetens.

Så det ligger i mänsklig natur att utnyttja andra? Vilken otroligt muppig och deterministisk bild av människan.

bourgeoisie:

vanlig överklassunge i ett fint kvarter med studiemotiverade föräldrar?

Kan väl knappast kallas "vanligt" att tillhöra överklassen iofs. [crazy] Tror det är en ganska liten majoritet som kan identifiera sig med dem, nog fler som kan göra det och känna solidaritet med flyktingbarnet.


   
SvaraCitera

Bash a Brat:

Det är ju fullkomligt omöjligt i ett kapitalistiskt samhälle då hela kapitalismen blir den kontrollerande institutionen.

Haltade jämförelse. Precis som att säga att kapitalismen har skördat offer. INTE samma sak som kommunism.

Bash a Brat:

Marknadsföringssektorn t.ex. bygger ju helt på att skapa behov för att öppna upp nya marknader åt kapitalismen

PR-byråer kan inte slänga folk i fängelse.

Bash a Brat:

(förutsatte att du är pro-kapitalism nu, kan hända att det inte stämmer)

Både och.

Bash a Brat:

Att ständigt manipuleras in i "falska" behov är väl knappast fritt?

Nej.


   
SvaraCitera