Aviseringar
Rensa alla

ligger det nåt psykologiskt i detta?


Ämnesstartare

har tänkt på en sak den senaste tiden. Jag säger alltid " Amanda och Linn" om mina kompisar. Aldrig " Linn och Amanda". Vissa personer hamnar alltid först när man skriver ner en lista namn och andra alltid sist eller i mitten. Varför är blir det så? själv har jag observerat att jag ofta sätter högstatuspersoner före lågstatuspersoner osv. Jag gillar Amanda mer än linn, tillexempel.

Någon som har någon hypostes om detta? Ligger det psykologi i vilken ordning man ordnar namn eller är det bara en språklig grej, vilket namn som klingar bäst etc?


   
Citera

Tror det är språkligt.


   
SvaraCitera

Jag tänker mer, att precis som mellannamnen/tilltalsnamnen, så låter det bättre när man säger så. Exempel Jeanette Rose-Marie famför Rose-Marie Jeanette


   
SvaraCitera

tror det mesta har att göra med hur det låter. så är det för mig iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpya:

Jag tänker mer, att precis som mellannamnen/tilltalsnamnen, så låter det bättre när man säger så. Exempel Jeanette Rose-Marie famför Rose-Marie Jeanette

Sant. Fast det går fortfarande inte att komma ifrån att det ofta är högstatuspersoner som står först. T ex står alltid mannen före kvinnan osv


   
SvaraCitera

Har också funderat i samma banor många gånger, men min teori är att alfabetet har ett spel i det hela. Som du säger "Amanda och Linn", så kommer 'a' före 'l'.

Likaså kan har mina föräldrar alltid kallat oss barn i alfabetisk ordning utan att de själva var medvetna om det tills jag påpekade det.


   
SvaraCitera

tror det är en vanesak


   
SvaraCitera

roughtrade:

Sant. Fast det går fortfarande inte att komma ifrån att det ofta är högstatuspersoner som står först. T ex står alltid mannen före kvinnan osv

Var det inte du som satte kvinnan före allt?


   
SvaraCitera

roughtrade:

Sant. Fast det går fortfarande inte att komma ifrån att det ofta är högstatuspersoner som står först. T ex står alltid mannen före kvinnan osv

Harpya:

Var det inte du som satte kvinnan före allt?

Håller med i den punkten.


   
SvaraCitera

När jag pratar om t.ex. syskonpar säger jag alltid det förstfödda syskonets namn först. Det är alltså en:

Blivande_japan:

vanesak


   
SvaraCitera

roughtrade:

Jag gillar Amanda mer än linn, tillexempel.

roughtrade:

Jag säger alltid " Amanda och Linn"

roughtrade:

Ligger det psykologi i vilken ordning man ordnar namn

Japp. Jag har hört att någon nämnt det. Något i den stilen i alla fall, inte möjligtvis den man gillar men t.ex. den man tänker på först i något sammanhang osv. (tänker typ om två personer gjort något dumt, och det egentligen var pelles fel så kanske man säger "det var pelle o kalle!!" även om kalle o pelle låter snyggare språkligt, men bara en hypotes)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

så kanske man säger "det var pelle o kalle!!" även om kalle o pelle låter snyggare språkligt,

Men nu har du väl fel?


   
SvaraCitera

k1337oris:

Men nu har du väl fel?

haha kanske, ville bara prove a point


   
SvaraCitera

Är det fler än två personer som jag pratar om sätter jag den jag gillar bäst sist... x, x, x och Amanda! Mestadels.

Tror det går från person till person hur man pratar och skriver.


   
SvaraCitera

roughtrade:

själv har jag observerat att jag ofta sätter högstatuspersoner före lågstatuspersoner osv. Jag gillar Amanda mer än linn, tillexempel.

Linn säger: Ouch! [cry]


   
SvaraCitera