Aviseringar
Rensa alla

"Lime" är en hittepåfrukt


Haien
Ämnesstartare

Ni allmänbildade umare vet säkert att frukten "lime" finns, ni har säkert till och med koll på hur den ser ut och hur den smakar, och att man till exempel har skivor av den i läsk och drinkar. Det ni däremot inte vet är att "lime" inte är en frukt, "lime" är bara omogen citron affärerna försöker sälja till oss dumma konsumenter. Låt mig förklara.

När du äter till exempel ett moget rött äpple, hur smakar det då? Jo som äpple, och samtidigt sött. När du äter ett moget hallon, vad smakar det då? Jo, sött och hallon. Om du istället skulle smaka ett omoget äpple, vad smakar det då? Jo, som äpple, fast surt. Om du äter ett omoget hallon, vad smakar det då? Jo hallon fast surt. Ser ni mönstret? Mogna frukter smakar som frukten alltid gör, fast sött, och omogna frukter smakar som de brukar, fast surt. Om vi då kollar på frukten citron, hur brukar den smaka? Jo citron brukar smaka surt. Hur skulle då en omogen citron smaka? Jo, såklart, också surt. Detta breskriver smaken av en lime, sur.

Om vi nu istället kollar på formen hos mogna frukter i jämförelse med omogna frukter ser vi ett liknande mönster. Kollar vi på röda äpplen är de som mogna röda, stora och äppelformade, medan ett omoget äpple är grönt, litet och lite rundare till formen. Kollar vi på hallon ser vi samma sak, ett moget hallon är rött, stort och hallonformat, medan ett omgoet hallon är lite grönt, litet och rundare. Hur ser då en citron ut som omogen? Jo istället för gul, stor och citronformad är den liten, grön och rund. Vet ni vad detta beskriver? Jo en "lime"!

Här nedan har vi bild på en vanlig "lime":
lime.jpg

Och här nedan har vi bild på omogna citroner:
lemon.jpg

Ser ni skillnaden? Nej? Precis! "Lime" är en hittepåfrukt påhittad av affärerna för att kunna sälja de citroner citronbönderna ger dem till lägre pris dyrt till oss dumma konsumenter, men inte länge till! Från och med idag ska vi stå emot detta lurendrejeri! Sprid ordet om denna bluff, och sluta köpa omogen frukt till höga priser! Många kommer när du berättar om detta säga nåt i stil med "nej, lime och citron är två helt olika frukter, den ena är av arten C. × aurantiifolia och den andra C. × limon", men tro inte på dessa personer, möjligen är de bara inte ännu upplysta om sanningen, men antagligen ljuger de för att främja affärerna! Sprid ordet!


   
Citera
Ämnesetiketter

Har aldrig köpt lime men däremot mängder med citroner. Har alltid fått uppfattningen att lime är en enskild citrusfrukt på samma sätt som citroner och andra citrusfrukter som apelsiner, mandariner osv. Däremot är de naturligtvis släkt med varandra.

Vad får dig att tro att lime är en omogen citron? För att den liknar citronen? I så fall borde ju en omogen (grön) citron smaka likadant som en lime gör, och det gör de ju bevisligen inte. Frågan är väl snarare om limen är framtagen dvs korsad av en människa eller om de både - limen och citronen fanns miljoner år innan människan kom till jorden. Vilket är högst troligt. Blink


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

politisk realist: Har alltid fått uppfattningen att lime är en enskild citrusfrukt på samma sätt som citroner och andra citrusfrukter som apelsiner, mandariner osv. 

Detta är precis vad affärerna lurar i oss konsumenter, du måste se igenom lögnerna!

politisk realist: Vad får dig att tro att lime är en omogen citron? För att den liknar citronen? I så fall borde ju en omogen (grön) citron smaka likadant som en lime gör, och det gör de ju bevisligen inte.

"Vad får mig att tro..." Vad menar du? Läste du inte vad jag skrev? Det är TYDLIGT att lime är en omogen citron och att affärerna försöker lura oss. En "lime" smakar surt, vilket en omogen citron borde göra, vilket bevisar att "limen" är en omogen citron.


   
SvaraCitera

Om man spenderar några minuter på att kolla runt lite kommer man fram till att jo, lime och citron är två olika frukter i citrussläktet. Om nu någon trott på något i den här konspirationsteorin. 

Hjärta


   
SvaraCitera

Detta är sarkasm


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

Storchen84:
Om man spenderar några minuter på att kolla runt lite kommer man fram till att jo, lime och citron är två olika frukter i citrussläktet. Om nu någon trott på något i den här konspirationsteorin. 

Haien: Många kommer när du berättar om detta säga nåt i stil med "nej, lime och citron är två helt olika frukter, den ena är av arten C. × aurantiifolia och den andra C. × limon", men tro inte på dessa personer, möjligen är de bara inte ännu upplysta om sanningen, men antagligen ljuger de för att främja affärerna! Sprid ordet!

Sluta ljuga!


   
SvaraCitera

sgt.sunshine:
Detta är sarkasm

Du menar typ som "hästar är en frukt som inte finns"? Mycket glad var iafl dom vibbarna jag fick när jag först såg tråden xD

Haien: Sluta ljuga!

xDSover

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Du menar typ som "hästar är en frukt som inte finns"? Mycket glad var iafl dom vibbarna jag fick när jag först såg tråden xD

Hjärta

Något sådant antar jag


   
SvaraCitera

hade du varit i amerika hade du blivit most wanted av fbi


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

hxiley:
hade du varit i amerika hade du blivit most wanted av fbi

Kan förstå det. De är såna riktiga ljugare, bara för att affärerna ska få tjäna på oss


   
SvaraCitera

Haien:

Kan förstå det. De är såna riktiga ljugare, bara för att affärerna ska få tjäna på oss

fan fbi är riktigt fishy ska vi skapa en grupp för att invadera dem


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

hxiley:

fan fbi är riktigt fishy ska vi skapa en grupp för att invadera dem

Aa alla upplysta umare får gå samman


   
SvaraCitera

Haien:

Aa alla upplysta umare får gå samman

fan det här är livsviktigt ju


   
SvaraCitera
Hur
 Hur

sites_odla.nu_files_2013-11-30_18.50.02_

En GUL lime Rodnar


   
SvaraCitera
Hur
 Hur

Hittade bilden på internätet. Odling ngt. Tveksam källa!

https://www.odla.nu/fragor-svar/gul-lime

Rodnar


   
SvaraCitera