Aviseringar
Rensa alla

Linux debian (på bärbar vista)


Ämnesstartare

Ska eventuellt partitionera hdn och installera debian på min bärbara Acer windows vista. Den har 32processor och inte världens största utrymme (typ just nu 20gb.)

Vet inte alls hur man gör, eller jo - typ grunderna (har läst på om linux osv i böcker och på forum och lite överallt ganska intensivt i några dagar men tror det bästa är "att bara göra det". Har hittatnågra guider och så, men vissa frågor skulle jag vilja att någon som använder sig av linux kan besvara!

1) Hur gör man för att (om det ens går) köra spotify på linux?
2) Funkar det att köra med linux på en bärbar windows vista ens?
3) Är det bäst att dumpa windows helt eller dualboota?
4) För någon som har lika bra kunskaper i linux som en gammelmormor kan tänkas ha - har ni några råd eller en länk till en barnsligt enkel installationsguide?

jag har lånat hem Debian GNU/Linux Bible och där medföljer två installationscds. Bör jag köra? Något jag bör fixa med datorn innan jag börjar?


   
Citera

heyjupiter:

Är det bäst att dumpa windows helt eller dualboota?

Dumpa Vista, det har bara varit krångligt. Iallafall för mig och mina vänner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

heyjupiter:

spotify

Genom Wine. Finns jättebra guider, bara att googla. [smile]

heyjupiter:

2) Funkar det att köra med linux på en bärbar windows vista ens?

Jadå!

heyjupiter:

3) Är det bäst att dumpa windows helt eller dualboota?

Defenitivt dual-boota!!! Det kanske går åt skogen med Linux och då är det bra att kunna starta upp i Windows.
Om du sedan får allt att fungera som det ska så kan du installera om Linux och ta bort Windows.


   
SvaraCitera

heyjupiter:

1) Hur gör man för att (om det ens går) köra spotify på linux?

Det går genom Wine. Finns, som sagt, guider på internet. Dock har det fungerat sisådär för mig. Men det har inte varit något större problem eftersom jag använder Spotify så sällan. [smile]

heyjupiter:

2) Funkar det att köra med linux på en bärbar windows vista ens?

Visste inte att Microsoft gjorde datorer. [cute]

heyjupiter:

4) För någon som har lika bra kunskaper i linux som en gammelmormor kan tänkas ha - har ni några råd eller en länk till en barnsligt enkel installationsguide?

Det är inte särskilt svårt att installera, men om du känner att du behöver en guide kan du ju alltid googla på "installing debian" eller något sådant - du lär hitta ganska mycket.

heyjupiter:

3) Är det bäst att dumpa windows helt eller dualboota?

Beror lite på vad du brukar använda din dator till. Spelar du mycket spel är det att föredra att dual-boota. Det kan vara ganska skönt att ha Windows tillgängligt ifall man stöter på något som vägrar fungera med Linux. Om du känner att du inte gör något som kräver Windows och vill ha mer plats på datorn, ha bara Linux.


   
SvaraCitera
Åtta

heyjupiter:

1) Hur gör man för att (om det ens går) köra spotify på linux?

Har du bara Wine installerat ska det bara vara att dubbelklicka på Spotify-installationsfilen till Windows.

heyjupiter:

2) Funkar det att köra med linux på en bärbar windows vista ens?

Köra går definitivt. Har du obskyr hårdvara så kanske inte allt, t.ex. trådlöst nätverk, fingeravtrycksläsare o.s.v. fungerar, men troligtvis så ska allt funka out of the box.

heyjupiter:

3) Är det bäst att dumpa windows helt eller dualboota?

Gör som du vill. Är du en gamer så kan det ju vara bra att ha kvar Windows. Om du inte är det så kan du lika gärna ta bort det.

heyjupiter:

har ni några råd eller en länk till en barnsligt enkel installationsguide?

Beroende på vad det är för distribution du ska installera så är det barnsligt enkelt. Var bara inte en idiot och följ de instruktioner installationsprogrammet ger dig. Det var länge sedan jag installerade Debian senast, men jag har för mig att installationsprogrammet sköter det mest åt dig. Möjligen kanske du måste specifiera hur du vill partitionera din hårddisk själv, vilket kan vara lite krångligt om man är ovan. I princip så vill du skapa åtminstone tre partitioner; en för / (ditt operativsystem), en för home och en swap-partition. / och home partitioneras vanligen till ext3/ext4, medan swap ska partitioneras som just swap. Jag har för mig att Debian ger dig några olika valmöjligheter (såsom; "ta bort allt och låt Debian ta upp hela hårddisken", "installera Debian bredvid dina existerande system" och "välj manuellt"), så är det i Ubuntu om inte annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar! Skitbra, känns som om ni förklarat allt - det mesta känns nu solklart. [party]

Dock undrar jag hur jag ska göra med alla program och alla spel som jag har på windows? Måste jag göra någon slags rensning eller kan jag börja partitionera med en gång?


   
SvaraCitera

heyjupiter:

Dock undrar jag hur jag ska göra med alla program och alla spel som jag har på windows? Måste jag göra någon slags rensning eller kan jag börja partitionera med en gång?

Om du inte vill ha kvar något av det är det bara att börja slakta partitioner. Vill du spara på det, så backa upp det till USB-minne, DVD-skiva, annan dator eller något annat lämpligt medium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej igen!
Nu har jag installerat debian på min dator och har lyckats logga in och få åtkomst till skrivbordet och lite annat smått som medföljer med lenny. Mitt problem, som är ett ganska stort problem, är att jag inte kan ansluta till internet. Varken när jag kör vista eller debian. Det som händer när jag går in med vista är att datorn hittar det trådlösa nätverket min familj använder, men kräver ett lösen (som jag antingen måste ha glömt eller som jag helt enkelt inte kan) och när jag loggar in mha debian så finns där inga internetanslutningar eller nätverksalternativ tillgängliga överhuvudtaget.

Jag har aldrig prövat linux förr, och själva installationen av debian var nog vatten över huvudet. Men det gick bra till slut. Jag är något av en nybörjare på det här med datorjux så jag satt uppe _hela_ natten för att få allting att funka. Gav dock upp imorse kring 7-tiden och internet funkar inte alls på varken vista eller debian på min fina lilla laptop. Just nu lånar jag brorsans dator. [party]

Vill inflika att jag inte kan "kommandospråk", alltså jag fattar inte hur man pratar direkt till datorn, utan är bättre på grafiska installationer och verktyg. Så om någon kan hjälpa mig att få igång internet vore det jätteschysst. Jag känner mig totalt stympad utan min dator. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

heyjupiter:

Jag känner mig totalt stympad utan min dator. [tard]

Ubuntu är kanske mer nybörjarvänligt. Jag skulle tro att det inte finns drivrutiner installerade på din dator helt enkelt. Beroende på vad du har för nätverkskort så kan det vara antingen väldigt enkelt eller lite krångligt att få det hela att funka. Men testa gärna en ubuntu live-cd, då ser du från början om det kommer funka.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo fast nu är jag ju fast med debian/vista eftersom jag redan kört en dualboot på datorn och dessutom inte har internet. ska jag bara lappa över hela skiten med ubuntu?[cry]
_clueless_[blush]


   
SvaraCitera
Åtta

heyjupiter:

jo fast nu är jag ju fast med debian/vista eftersom jag redan kört en dualboot på datorn och dessutom inte har internet.

Inte då. Du tar bara bort dina Debian-partitioner samtidigt som du installerar Ubuntu, om du nu bestämmer dig för att göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

heyjupiter:

ska jag bara lappa över hela skiten med ubuntu?[cry]
_clueless_[blush]

Som åtta sa, det är nog inga problem.
Tror Ubuntu blir enklare för att börja med[y]


   
SvaraCitera

+1 för Ubuntu. Debian är kalas, men kan vara ganska så överväldigande om man kommer direkt från Windows och inte har någon Debiankunnig i närheten som kan hålla en i handen i början.

Du skulle även kunna posta tillverkare och modell på datorn ifall nätverket inte skulle funka direkt med Ubuntu heller, så kan säkert någon vänlig själ ta reda på hur problemet kan åtgärdas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hohohoho 😀 jag har fixat internet och känner mig jätteduktig [rolleyes]
men tack allihopa, för er hjälp[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

heyjupiter:

Hohohoho 😀 jag har fixat internet och känner mig jätteduktig [rolleyes]
men tack allihopa, för er hjälp[love]

Perfekt, hur gjorde du?[y]


   
SvaraCitera