Aviseringar
Rensa alla

Linux, kan man dela terminaler?


Ämnesstartare

Är det möjligt att dela en terminal i flera delar för att se flera program samtidigt?

Alltså utan en Xserver.

Om jag till exempel skulle vilja övervaka både top och powertop samtidigt på samma skärm.


   
Citera
Gifted

aristoteles:

Om jag till exempel skulle vilja övervaka både top och powertop samtidigt på samma skärm.

Jag har för mig screen är det du söker. Har inte använt det, men sett ngt om det lite snabbt.

GNU Screen is a free terminal multiplexer developed by the GNU Project since at least 1995.[1][dubious – discuss] It allows a user to access multiple separate terminal sessions inside a single terminal window or remote terminal session. It is useful for dealing with multiple programs from the command line, and for separating programs from the shell that started the program.

http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_Screen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Jag har för mig screen är det du söker. Har inte använt det, men sett ngt om det lite snabbt.

Jag har provat det och det låter mig byta snabbt mellan olika program vilket är bra. Men jag är mer ute efter att till exempel dela en terminal vertikalt.


   
SvaraCitera
Gifted

aristoteles:

Men jag är mer ute efter att till exempel dela en terminal vertikalt.

Hm... vad är anledningen till detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Hm... vad är anledningen till detta?

Egentligen är jag inte i något stort behov av det, men det vore häftig att kunna göra det. Jag bara vill![no-no]


   
SvaraCitera
Gifted

aristoteles:

Egentligen är jag inte i något stort behov av det, men det vore häftig att kunna göra det. Jag bara vill!

Aha. Hmm... har ingen direkt lösning..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Aha. Hmm... har ingen direkt lösning..

På nåt sätt känns det som att någon måste ha haft detta behov nån gång.


   
SvaraCitera

Det fungerar i screen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Det fungerar i screen.

Sitter och läser om det nu, tydligen så ska det finnas vertical-split, tack ändå.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har lyckats med horisontell split, men inte vertikal.[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera