Aviseringar
Rensa alla

Linux 🙂


Gentlemen:

Har du överhuvudtaget prövat att installera XP på en Vistaburk och fått obskyra drivers till hårdvara i budgetklassen att fungera?

Jag tror du missförstod, vi talade om att installera linux.
Om han har försökt installera linux på flera laptops, men får felet "laptopen vill inte ha nåt annat än vista" så är nog något galet.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Om han har försökt installera linux på flera laptops, men får felet "laptopen vill inte ha nåt annat än vista" så är nog något galet.

Jaja. Dock ska det i ärlighetens namn sägas att man nog blir tvungen att köra proprietära drivrutiner för obskyr hårdvara, men det finns ju inte en seriös dist idag utan verktyg (eller möjlighet att i distens perspektiv enkelt installera dem) för att hantera det smidigt.


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Dock ska det i ärlighetens namn sägas att man nog blir tvungen att köra proprietära drivrutiner för obskyr hårdvara,

Så sant så sant. I *buntu är det väldigt enkelt, även i suse ska det vara lätt. Men jag kör själv mest arch så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jag tror du missförstod, vi talade om att installera linux.

´
men det som inte ahr funkat förut är från orginal visa burkl till xp

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

skrev därför här för att inte få samma problem med linux


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

skrev därför här för att inte få samma problem med linux

Jaha, sorry, då var det jag som missuppfattade det hela.
Men som sagt, jag tror en installation av linux går bättre än från vista till xp.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Jaha, sorry, då var det jag som missuppfattade det hela.
Men som sagt, jag tror en installation av linux går bättre än från vista till xp.

testade det nu med linux men det är samma problem jag kan inte förstå vad som är fel


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

testade det nu med linux men det är samma problem jag kan inte förstå vad som är fel

Ok, vad är problemet exakt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ok, vad är problemet exakt?

den hänger inte med,
om man trycker upp en ruta som kommer den upp stegvis, eller om man drar en ruta så hackar den fram sakta men säkert.


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

den hänger inte med,
om man trycker upp en ruta som kommer den upp stegvis, eller om man drar en ruta så hackar den fram sakta men säkert.

Då är det nog grafikdrivisarna. Kör du Ubuntu?
Om du gör det så finns det kanske en inställning i system-menyn som heter hardware-drivers eller nåt liknande. Där kan du aktivera proprietära drivrutiner för grafikkortet tror jag. Förutsatt att det finns till ditt kort, men vanligtvis gör det det.


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

Om du gör det så finns det kanske en inställning i system-menyn som heter hardware-drivers eller nåt liknande. Där kan du aktivera proprietära drivrutiner för grafikkortet tror jag. Förutsatt att det finns till ditt kort, men vanligtvis gör det det.

I Ubuntu ska det väl t.o.m. komma upp ett meddelande som säger typ: "Det finns proprietära drivrutiner till ditt system. Installera dem eller lid!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kör en update och ser vad som händer 🙂 men ska testa system menyn 🙂 Tack:D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det står no proprietary drivers are in use ? då kanske mitt problem är löst ? finns dom på updaten då kanske


   
SvaraCitera
Åtta

CompleteUnkn0wn:

det står no proprietary drivers are in use ?

Då innebär det att du för tillfället inte använder några proprietära drivrutiner.

CompleteUnkn0wn:

då kanske mitt problem är löst ?

Det märker du väl själv? [confused]

CompleteUnkn0wn:

finns dom på updaten då kanske

Endast installerad mjukvara uppdateras. Det vore ju tämligen efterblivet att ladda ned uppdateringar till mjukvara som inte är installerad ö.h.t.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den kom med uppdateringarna

sen var det bara att aktivera dom 🙂

Simple when you know


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

den är bärbar och det brukar inte funka att byta operativsystemet till något annat i dom.

ettanvändarnamn:

acer.. nånting.

min gamla acer har ett atheros nätverkskort som inte klarar WEP, men annars borde det inte vara så stora problem att fixa. jag hade problem med trådlösa så gav upp på den.


   
SvaraCitera