Aviseringar
Rensa alla

Litar ni på den svenska sjukvården?


Nej sett för mycket skit inom den svenska vården. 


   
SvaraCitera

Nej


   
SvaraCitera

Lol, nej.


   
SvaraCitera

fan heller.


   
SvaraCitera

"Aldrig" besökt ett sjukhus.. (om jag inte skjutsat dit nån eller så..)

Det enda jag har att gå på är tandläkare..

Där har vi ett gäng lallare..


   
SvaraCitera

shatter: ja

har väl överlag fått rätt behandling å så


   
SvaraCitera

har bra erfarenhet av sjukvården, sämre av psykvården (om man kan göra den distinktionen).


   
SvaraCitera

shatter: ja

Än så länge så har jag bara bra erfarenheter. Fick min lägesyrsel diagnostiserad på första läkarbesöket exempelvis. Party


   
SvaraCitera
Draug

shatter: nej

litar inte på inkompetenta. Skrämmande vad urusel vården är inom vissa områden.


   
SvaraCitera

nej. men jag var skeptisk till att svara nej, för jag gör det nog av andra anledningar än de flesta som svarar så. jag vet inte, jag litar på dem till viss del, de flesta läkare vet liksom vad de håller på med till rätt stor grad, men det finns många delar av den svenska sjukvården som jag helt enkelt inte håller med om. det är mer politiska skäl än allmänna policys från vårdens sida.

sen tycker jag att alla borde ta ett personligt ansvar för sin behandling, oavsett vad den rör. ska ni ta en medicin, läs på. ska ni få någon behandling, läs på. sen kan ni ställa rätt frågor, relevanta frågor, och fatta välgrundade beslut angående er egen kropp. det ska man alltid göra, om det inte är superakuta ärenden som liksom måste överlåtas till läkare. men man kan lägga ner en eftermiddag på att läsa igenom fassinfo om mediciner man ska ta, googla runt, skumma igenom diverse studier, och kolla upp eventuella interaktioner. läkare har sin nisch. men de kan inte allt om alla mediciner eller behandlingar, och de kan inte besvara alla frågor. så i den bemärkelsen, nej, lita aldrig på en läkare om du inte måste. lita på ditt eget omdöme.


   
SvaraCitera

shatter: ja

De har räddat mitt liv iaf en gång, och hjälpt mig många fler.
Jag tror inte att de alltid gör rätt, men jag har ett stort förtroende för den svenska sjukvården, framförallt då man sett sjukvård i andra länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one: sen tycker jag att alla borde ta ett personligt ansvar för sin behandling, oavsett vad den rör. ska ni ta en medicin, läs på. ska ni få någon behandling, läs på. sen kan ni ställa rätt frågor, relevanta frågor, och fatta välgrundade beslut angående er egen kropp. det ska man alltid göra, om det inte är superakuta ärenden som liksom måste överlåtas till läkare. men man kan lägga ner en eftermiddag på att läsa igenom fassinfo om mediciner man ska ta, googla runt, skumma igenom diverse studier, och kolla upp eventuella interaktioner. läkare har sin nisch. men de kan inte allt om alla mediciner eller behandlingar, och de kan inte besvara alla frågor. så i den bemärkelsen, nej, lita aldrig på en läkare om du inte måste. lita på ditt eget omdöme.

håller med om detta 


   
SvaraCitera

aristoteles: framförallt då man sett sjukvård i andra länder.

HATAR det här jävla argumentet oavsett vad frågan är. "Det är sämre i andra länder" är INTE en jävla ursäkt för att någonting inte är bra här.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

HATAR det här jävla argumentet oavsett vad frågan är. "Det är sämre i andra länder" är INTE en jävla ursäkt för att någonting inte är bra här.

Jag jämför, det är så jag får perspektiv. Du behöver inte tycka som mig, men försök hålla en liten trevligare ton.


   
SvaraCitera
reben

m jag kan inget om sånt så


   
SvaraCitera