Aviseringar
Rensa alla

Liten fundering.


Ämnesstartare

Såhär va.
Man tar p-piller, tre veckor av fyra. Fjärde veckan tar man inga piller/sockerpiller. Man kan ha oskyddat sex när som helst, man är alltid skyddad. [y]
MEN, om man glömmer ett piller en dag, så måste man ju äta igen i typ en vecka/10 dagar för att bli skyddad igen. Hur kommer det sig, när man är helt skyddad vanligtvis trots att man inte tar några piller på en hel vecka?


   
Citera
Ämnesstartare

Kondom FTW!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att något juver bestämt sig för att det ska vara så. Något annat har jag extremt svårt att begripa. men vad vet jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

För att något juver bestämt sig för att det ska vara så. Något annat har jag extremt svårt att begripa. men vad vet jag.

Men alltså, det måste ju finnas en anledning! Åh! Frustrerad!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag har förstått rätt så undrar du varför man är skyddad även om man inte knaprar piller på en vecka? Det har något med ägglossningen att göra och du är oförmögen att bli gravid i samband med detta.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Ifall du missar i tredje veckan kan du alltid hoppa direkt till sockerpillerna, du är fortfarande skyddad, så det är inte bara i fjärde. Har med dina äggcykler att göra.


   
SvaraCitera

Det är för att du ska få menstruation, ett slags kontrollerad "menstruation", under den tiden är du säker då det inte finns något ägg som kan bli befruktat. Under alla de övriga tre veckorna kan du få en ny ägglossning om du glömmer pillren och då kan du bli gravid. Om du skulle fortsätta att äta de "riktiga" pillren efter tre veckor, kommer du att skjuta upp menstruationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

Men alltså, det måste ju finnas en anledning! Åh! Frustrerad!!

jag har svårt att förstå hur det skulle bli någon skillnad om tar p-piller 20 dagar istället för 21 dagar. i naturens ganska operfekta värld har jag svårt att förstå att det skulle göra någon skillnad över huvud taget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

säker då det inte finns något ägg som kan bli befruktat

Alltså, såhär menar jag.

Scenario 1: Jag missar att ta ett piller. Hoppsan, då tar det en vecka innan jag är skyddad igen.

Scenario 2; Jag äter inte piller på en vecka. Men jag kan fortfarande ha sex direkt efter mensen och är skyddad.

Min tanke är att på den veckan som man inte äter pillerna borde en ägglossning lika gärna kunna sätta igång, lika gärna som det kan det om jag missar ett piller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Det har något med ägglossningen att göra

Men man har ju inte ägglossning!


   
SvaraCitera

sötnos:

Min tanke är att på den veckan som man inte äter pillerna borde en ägglossning lika gärna kunna sätta igång, lika gärna som det kan det om jag missar ett piller.

Ja, jag förstår din tanke. Men menscykeln skapar normalt s.k. säkra perioder, då man helt naturligt har låg risk att bli gravid; vilket är uträknat i p-pillrens östrogen- och hormondos att samverka med kroppen, så att dessa säkra perioder infaller rätt i menscykeln och under den tiden man har en säker period behöver man inget skydd, därför äter man sockerpiller/inga piller alls.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

sötnos:

Men man har ju inte ägglossning!

Kroppen tror. Du har fortfarande fina hormonförändringar!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

vilket är uträknat i p-pillrens östrogen- och hormondos att samverka med kroppen, så att dessa säkra perioder infaller rätt i menscykeln och under den tiden man har en säker period behöver man inget skydd, därför äter man sockerpiller/inga piller alls.

Did not know this!
Tack! [y]


   
SvaraCitera

sötnos:

Did not know this!

Kombinerade p-piller är ju 99% säkert, om man använder dem rätt, så på ett eller annat sätt förebyggs graviditeten [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Kombinerade p-piller är ju 99% säkert, om man använder dem rätt, så på ett eller annat sätt förebyggs graviditeten

Och det är vi glada för! [bigsmile]
Don't want baby in my belly! [no-no]


   
SvaraCitera