Aviseringar
Rensa alla

Livet efter gymnasiet och i framtiden?


Ämnesstartare

Nu till sommaren kmr jag ta studenten och har då genomgått 3års samhällsvetenskapligt linje och har ganska bra betyg. Med enbart den gymnasieutbildningen kmr man inte långt (inte med någon annan linje heller ska sägas)

Hur som...

Jag jobbar för närvarande i en båttillbehörsaffär på helger och lov men det är föga troligt att jag kommer kunna få en heltidtjänst där efter skolans slut[sad]
Nu till frågan! vad ska man göra egentligen? jag har definitivt tänkt plugga vidare på högskola men känner att det får bli om tidigast ett år. jag måste följaktligen skaffa mig ett nytt jobb och det är förmodligen inte helt lätt i dessa tider?[sad] Och står jag utan jobb efter studenten är jag rökt! Finns inte en chans att jag kan leva på mina föräldrars obefintliga förmögenhet:s

Är det flera här på forumet som sitter och grubblar över samma dilemma? berätta gärna om era planer för den närmaste framtiden och om hur ni tänker göra. plugga vidare/inte plugga och i såna fall vad?

Är det någon som har ett bra förslag på högskoleinriktning med anknytning till samhälle, historia eller något annat intressant så skriv det oxå!

tacksam för svar


   
Citera

åk till norge[wink][wink][wink][wink][wink]


   
SvaraCitera

jag hade tänkt att kanske dra till austrailen och jobba och resa runt där. det finns ju massor av andra möjligheter, du kan skaffa jobb varsomhelt i europa (så länge det är ett euland) eller jobba hemma, nånstans måste dom väl behöva nån... hoppas jag... men snacka med studievägledaren dom brukar ha koll på alla möjliga olika saker man kan göra och var det finns jobb!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men vafan? är det bara p12or på det här forumet? ingen som har erfarenhet av liknande saker elr så:S


   
SvaraCitera
Åtta

Jag sitter i princip samma situation, bara det att jag varit arbetslös sen i augusti ungefär. Precis som du säger så är det skitsvårt att få jobb. Så jag skulle nästan råda dig till att börja plugga på en gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag jobbade med minimilön sommaren efter studenten och sen börja jag plugga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

telefonjobb finns alltid, men de suger.. annars kan du ju resa utomlands och försöka fixa nått jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

only_you:

jag hade tänkt att kanske dra till austrailen och jobba och....

sry för min kommentar under hehe, jag skrev den samtidigt som du skrev din antar jag. tack för svaret hur som helst.

ja alltså det går väl alltid att få jobb nånstans skulle jag tro.
jag tror att jag har den bästa iden! vad händer om man går till en studievägledare och säger att man vill bli studievägledare? vad svara dom då? kul att kolla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

telefonjobb finns alltid, men de suger.. annars kan du ju resa utomlands och försöka fixa nått jobb.

ja det klart, telefonjobb vore kanske något, som en sorts sista alternativetgrej? fast sista alternativet vore ändå mcdonalds kanske? hah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

ja det klart, telefonjobb vore kanske något, som en sorts sista alternativetgrej? fast sista alternativet vore ändå mcdonalds kanske? hah

Haha ja, fyfan för att jobba på nån snabbmatkedja. De som jobbar i köket går hem varje dag med ett lager fett över hela kroppen typ. hej finnar!

Haru kollat på arbetsförmedlingen ens? Jag sökte jobb i höstas, fick ett telefonjobb efter ett par veckor typ.. Nu har iförsig ekonomin fuckat ännu mer sen dess och många företag har säkert gått i konkurs, men lite lär det finnas iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Haru kollat på arbetsförmedlingen ens? Jag sökte jobb i höstas, fick ett telefonjobb efter ett par veckor typ.. Nu har iförsig ekonomin fuckat ännu mer sen dess och många företag har säkert gått i konkurs, men lite lär det finnas iaf.

ne, har inte varit där än men det lär väl bli ett besök snart. jag fick veta idag när jag jobbade att risken inte var speciellt överhängande att jag skulle kunna få en heltidstjänst på mitt nya jobb:s dom ska skära ner lite på folk osv och de behöver typ ingen till på heltid, var efter det jag panikade lite[sad]

men har du bra erfarenhet av arbetsförmedlingen?jag har funderat lite kring det. om man går dit och säger att man vill ha nåt jobb osv så säger man väl vad det är för typ av jobb man skulle vilja ha osv? man blir väl inte erbjuden vad skit som helst? : D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

men har du bra erfarenhet av arbetsförmedlingen?jag har funderat lite kring det. om man går dit och säger att man vill ha nåt jobb osv så säger man väl vad det är för typ av jobb man skulle vilja ha osv? man blir väl inte erbjuden vad skit som helst? : D

Jag vet inte, jag gick aldrig dit utan kollade annonserna på deras hemsida 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personligen har jag inte gjort så mycket, på dessa tre år som arbetslös. Pluggat praktiska konstämnen på folkhögskola samt arbetat i Norge. Nu väntar jag bara på bättre tider antar jag.


   
SvaraCitera

Gå tekniskt basår och läs till civilingenjör!

Men troligt att du vill det då du gått samhäll.

alltså

det var inget[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

jag har definitivt tänkt plugga vidare på högskola men känner att det får bli om tidigast ett år.

Varför inte göra så att du söker in till Universitet/Högskolan för att sedan fortsätta söka jobb. Om du får ett jobb så har du alltid valet att tacka nej till din plats på Universitet/Högskolan om du skulle komma in och i stället jobba.

Skulle du inte få tag i ett jobb så kan du ju börja läsa på Högskolan/Universitet så du i alla fall har pengar. Sedan kan du ju om du vill fortsätta att leta jobb medan du pluggar, kanske ett jobb till hösten 2010, för att då ta ditt studieuppehåll och jobba ett år (dvs du skjuter upp ditt studieuppehåll ett år) och när det året är över har du en utbildning att gå tillbaka till.


   
SvaraCitera