Aviseringar
Rensa alla

Livet efter gymnasiet och i framtiden?


Ämnesstartare

Hell_man:

Är det flera här på forumet som sitter och grubblar över samma dilemma? berätta gärna om era planer för den närmaste framtiden och om hur ni tänker göra. plugga vidare/inte plugga och i såna fall vad?

Jag är i samma sits. Håller på att söka jobb nu och vill jobba i ett halvår ett år kanske, sedan vill jag gärna åka till USA och jobba och sedan plugga något. Fast vet inte om det är lätt att få jobb i USA, skulle inte tro det.

Det svåraste tycker jag är att komma på vad man ska plugga till bara. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade själv tänkt och läsa basår, då jag nu läser Samhäll - ekonomi. Jag hade tänkt annars som sagt läsa basår och plugga till ingenjör :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Jag hade själv tänkt och läsa basår, då jag nu läser Samhäll - ekonomi. Jag hade tänkt annars som sagt läsa basår och plugga till ingenjör :).

Varför just ingenjör? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testosterone:

Varför just ingenjör? 🙂

Man tjänar som mest där 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Man tjänar som mest där 🙂

Okej. Själv tycker jag att hur rolig utbildningen/arbetet är är det absolut viktigaste men lönen spelar ju också in lite så klart. Men hur vet man vad man tycker är roligast att hålla på med egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

only_you:

tänkt att kanske dra till austrailen och jobba och resa runt där

känner en som gjorde det. reste runt och tog en massa kostiga fruktjobb osv. fick pengar så att de hade råd med mat sen reste de vidare och så. väldigt kul egentligen. de gjorde det mest för att de ville ha den erfasrenheten. testa på något nytt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är i exakt samma situation. Jävligt olägligt nu när kapitalismen krisar. Så det är svårt att få en heltidstjänst vad jag har hört i alla fall.

Jag är skoltrött som fan så jag har verkligen ingen lust att plugga till hösten. Så helst vill jag ju få ett heltidsjobb på typ ICA och flytta hemifrån och sen börja plugga till 2010 eller nåt. Har jag tur så hittar jag nåt soft andrahandskontrakt som jag kan ta och samtidigt inte jobba heltid. Fast det är ju svårt att få pengarna att räcka till i så fall. Men det kanske funkar om man går ihop några polare och delar på en lägenhet.

Eller så börjar jag plugga och bor kvar hemma ett tag till. Då får man ju bidrag också och mina föräldrar kommer bjuda mig på "hyran" hemma då under en rimlig tid. Pluggar jag inte får jag betala för mig. Så det är ju en fördel. Funderar på att utbilda mig till målare eller snickare, alternativt typ fritidsledare eller nåt liknande. Jag tycker också det verkar soft att vara typ läkare, sjukgymnast, sjuksköterska fast jag är osäker på om jag orkar det och ens om mina betyg räcker. Leker mest med tanken på vården. Men läkare vore ju riktigt grymt då man kan hämta in 35 lax i månaden. Men helst skulle jag nog vilja jobba på fritids. Men man kunde ju önska högre lön där.

Det här ger mig ganska mycket ångest... tyvärr.

Man fattar ju varför folk klipper värdetransporter.


   
SvaraCitera

Jag kommer bo kvar hemma ett tag, jobba, sen resa runt. Skulle inte vilja börja plugga direkt efter gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

defuseme:

Är i exakt samma situation. Jävligt olägligt nu när kapitalismen krisar...

jo men jag tänker precis likadant med jobb, lägenhet osv. försöka hitta nått kackigt jobb som man kan ha "så länge" tills man börjar plugga. fixa en lägenhet och...........bli vuxen 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

jo men jag tänker precis likadant med jobb, lägenhet osv. försöka hitta nått kackigt jobb som man kan ha "så länge" tills man börjar plugga. fixa en lägenhet och...........bli vuxen

Om man nu får nåt jobb dvs. Det är väl en 100 000 som beräknas få gå från sina jobb i år... Men jag ska i alla fall försöka fixa nåt extrajobb så snart som möjligt så har man kanske ett sommarjobb i alla fall.


   
SvaraCitera

Hell_man:

Är det flera här på forumet som sitter och grubblar över samma dilemma?

Här ser du en. [sad]

Hell_man:

berätta gärna om era planer för den närmaste framtiden och om hur ni tänker göra. plugga vidare/inte plugga och i såna fall vad?

Jag tänker skaffa random jobb så jag har pengar. När jag vet vad jag vill göra ska jag plugga vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fortsatte plugga vidare direkt efter gymnasiet. Jobbade förvisso heltid under sommaren inom vården och kunde nog fått fortsätta jobba kvar där, men det är mycket mindre slitsamt att plugga än att arbeta. Så, jag fortsätter plugga vidare av ren lathet.


   
SvaraCitera

Tar studenten från International Baccalaureate i sommar. Förhoppningsvis rycker jag sedan in som kustjägare nu i Augusti. Efter min militärtjänstgöring är det tänkt att jag ska plugga på LSE i London, emellertid vet man aldrig om jag skjuter på det ytterligare då jag kan tänka mig utlandstjänst. Att jobba något år som som högstadielärare eller säsonga på någon skidort är även något jag kan tänka mig.


   
SvaraCitera

NEMO:

only_you: tänkt att kanske dra till austrailen och jobba och resa runt där
känner en som gjorde det. reste runt och tog en massa kostiga fruktjobb osv. fick pengar så att de hade råd med mat sen reste de vidare och så.

Känner annars några som gjorde samma sak och inte hade lika tur. Det finns de fruktodlare som ger en just så mycket pengar att man kan överleva på stället, men inte resa vidare. Att komma hem blir sedan ett helvete. Jag säger inget illa om alla frukt/grönsaks-odlare i Australien. Bara att man får se upp med vissa tomatodlare [wink]

Själv funderar jag på att läsa vidare direkt efter gymnasiet. Går ut samhäll (tvärsinriktning) med ganska fina betyg så jag ska följa min dröm att läsa vidare på "Internationella relationer" för att sedan göra karriär inom antingen utrikesförvaltning, FN eller andra frivilligorganisationer/internationella organisationer.
(man måste ju göra sin insatts för mänskligheten [cute])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera