Aviseringar
Rensa alla

Livgardet!


Ämnesstartare

Livgardet är världen äldsta infanteriförband som ännu finns kvar. Livgardet grundades 1521 av Gustav Vasa!

Det kan man säga häftigt. Är väldigt stolt över att vi har kvar den.
Min kusin gjorde lumpen i livgardet![bigcheers]

3459856493_4242934ee7.jpg


   
Citera

Master Avatar:

Är väldigt stolt över att vi har kvar den.

ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

velociped:

öh, va?

Ja, att vi har kvar ett sånt gammalt infanteriförband som ännu är aktiv. Det har inte många länder!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja... ha. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Master Avatar:

Ja, att vi har kvar ett sånt gammalt infanteriförband som ännu är aktiv. Det har inte många länder!

ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan va coolt asså [surprised]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

schweizergardet då förresten? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

schweizergardet då förresten?

Det är inte lika gammalt som Livgardet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Master Avatar:

Det är inte lika gammalt som Livgardet!

[no-no]

"Schweizergardet, eg. Påvliga schweizergardet, it. Guardia Svizzera Pontificia, schweizergarde grundat av påven Julius II den 22 januari 1506."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

"Schweizergardet, eg. Påvliga schweizergardet, it. Guardia Svizzera Pontificia, schweizergarde grundat av påven Julius II den 22 januari 1506."

Och vad har Schweizgardet med världens äldsta INFANTERI att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Och vad har Schweizgardet med världens äldsta INFANTERI att göra?

Fan vet jag [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

"Schweizergardet, eg. Påvliga schweizergardet, it. Guardia Svizzera Pontificia, schweizergarde grundat av påven Julius II den 22 januari 1506."

Ja, men det finns inte nu? Jag skrev: Livgardet är världen äldsta infanteriförband som ännu är kvar. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Master Avatar:

Ja, men det finns inte nu? Jag skrev: Livgardet är världen äldsta infanteriförband som ännu är kvar. [no-no]

jo det finns men tydligen klassas det inte som infanteri [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

jo det finns men tydligen klassas det inte som infanteri

jo, det det gör, Livgardet alltså!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Livgardet (fd svea livgarde) har anor från 1521, och de 16 dalmaser som hjälpte Gustav Vasa att fly från Dansken. Förbandet (det är världens äldsta kvarvarande förband, inte äldsta infanteriförband) blidades år 1523 som kungens livvakter (då var livkompaniet kungens kompani, och livskvadron kungens ryttare.

Schweizergardet är äldre (precis som att svenskja flottan har anort tillbaka till typ 1036 eller något), men det har under vissa stunder inte varit aktivt, och sedan lagts ner och uppgifter har flyttats till andra förband. Så det schweizergarde som finns nu är inte det som fanns 1506.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Master Avatar:

i

På*

Och soldaterna på din bifogade bild är inte livgardister...


   
SvaraCitera