Aviseringar
Rensa alla

Livrädd inför skolstarten!!:(


Ämnesstartare

Snart börjar skolan eller som jag ser det "helvetet börjar!". Jag börjar åttan nu efter lovet och jag är jätte dålig i skolan! Jag fick underkänt i tre ämnen och det var i engelska, matte och spanska men jag ska verkligen skärpa mig detta året för att försöka höja ALLA mina betyg men först engelska, matte och spanskan. Men problemet är ju att jag är dåligare än andra. Mina kompisar sa efter skolan va slut "åå jag fick B i det här och det här" och här stod jag med tre F och dem andra E och D. Det känns bara så jävla orättvist. Jag går i en sånär speciall grupp i engelskan och min mentor frågade om jag ville gå i en till grupp fast i matten men jag tackade nej och jag vet att han kommer fråga detta året också men jag kommer tacka nej då jag inte lär mig något i sånna grupper. I den gruppen ( matten ) så sitter dem bara och spelar matte spel och dricker chockad så jag lär mig inget på det. Tycker ni jag gör rätt att välja bort det? Men jag kommer försöka att plugga upp mina betyg för att få bra betyg till gymnasiet. Så har ni några tips hur jag kan överleva i skolan och få högre betyg? Och ja jag gör mitt bästa i skolan det har jag alltid gjort!.


   
Citera

Först och främst ska du inte jämför dig med andra elever utan bara med dig själv. Alla har olika förutsättningar. Ett C för en person kan vara lika bra som A för en annan. 

Du måste själv komma på hur du lär dig saker bäst. Tex i matte. Lär du dig bäst genom att själv i lugn och ro gå igenom matteboken och göra uppgifter så satsar du på det. Eller om du lär dig på något annat sätt. När det gäller spanska så handlar mycket om att bara plugga in glosor och verb. Lägga ner tid helt enkelt. Engelska kan man lära sig genom att exempelvis kolla filmer med engelsk text eller läsa böcker på engelska. Men det beror ju också på vad du föredrar. 

Så mina tips är att inte jämföra dig med andra, komma på vilka olika sätt du lär dig bäst på och sedan göra detta och lägga ner tid på det. Då kommer du definitivt kunna höja dina betyg!


   
SvaraCitera

tyckte det stod att du var livrädd för skorsten Rodnar


   
SvaraCitera

Det jag kommer ihåg var att 8:an var den svåraste graden (om hela skolgången var en trappa så skulle man från 7 till 8 hoppa upp 3 trappsteg). 

Men mitt tips är att du pratar med din lärare och frågar om du kan byta till svensk-engelska istället för spanska (även om du kanske älskar spanska så är det bättre om du lägger ner din fokus på ett ämne). Visst man får bättre om man läser ett till språk, men om du har F i det så är det onödigt. Ex. Så hade en kille i min klass F i både tyska och engelska, men han fick byta (detta var nian t.o.m) till sv-eng och hans slut betyg i engelska blev D. 

Med engelskan kan du ex. Kolla på film utan svensk text, spela engelska spel (rek. Barnspel), lyssna på musik på engelska eller bara prata engelska för dig själv. 

Med matten kan du spela matte spel, typ göra en sida varje dag eller typ fördjupa dig i ett matte ämne ex. Procent, algebra eller statistik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:
Det jag kommer ihåg var att 8:an var den svåraste graden (om hela skolgången var en trappa så skulle man från 7 till 8 hoppa upp 3 trappsteg). 

Men mitt tips är att du pratar med din lärare och frågar om du kan byta till svensk-engelska istället för spanska (även om du kanske älskar spanska så är det bättre om du lägger ner din fokus på ett ämne). Visst man får bättre om man läser ett till språk, men om du har F i det så är det onödigt. Ex. Så hade en kille i min klass F i både tyska och engelska, men han fick byta (detta var nian t.o.m) till sv-eng och hans slut betyg i engelska blev D. 

Med engelskan kan du ex. Kolla på film utan svensk text, spela engelska spel (rek. Barnspel), lyssna på musik på engelska eller bara prata engelska för dig själv. 

Med matten kan du spela matte spel, typ göra en sida varje dag eller typ fördjupa dig i ett matte ämne ex. Procent, algebra eller statistik.

Jag gick på språkval engelska först men bytte till spanska för lärde mig inget på dem engelska lektionerna sedan var klassen full och alla var typ killar och dem stökigaste sedan så fick vi ny lärare och grejer så jag orkade inte med det så jag bytte vid halva terminen typ och jag har hört att dem ska byta lärare igen så det är bara kous där. Jag jan prata bra engelska och så det är bara att jag inte kan stava rätt på orden och så men jag fick bra på proven förutom det första jag gjorde så dem tänkande väl ihop det på något sätt men jag förstår faktiskt inte hur jag blev underkänd i engelska :/. 


   
SvaraCitera

börja med att sluta gämföra dig för när jag gjorde det så fick jag bara ångest och "kunde" inte tänka på något annat och fick då inte någonting gjort. Försök att jobba mot dig själv och inte mot andra.  

Sedan så plugga matte (på fritiden) minst 5 h i veckan så du verkligen tränar konstant då. och engelskan så kan du försöka börja kolla lite mer på engelska filmer , videos, försöka läsa lättare böcker osv.. försök oxå att prata engelska med dig själv.. Asså jag har konversationer med mig själv (#4everalone) på engelska. 

Och med spanskan kan jag inte säga något mer än att träna. Gör som med engelskan att kolla på filmer på spanska. kanske spanska barnprogram för väldigt små barn som inte kan prata än liksom. Jag vet inte, hoppade av moderna språk för att förbättra mig i de andra ämnerna.  


   
SvaraCitera

Stressa inte... prata med dina lärare och fråga dem om råd. Beta av några ämnen??? Fokusera mest på de ämnena du vill höja dig i och sedan på de andra. 

Ett annat tips är att sitta i mitten längst fram i klassrummet. Läraren kommer se dig mer då och då kommer du få mer uppmärksamhet och kanske bättre föredöme.


   
SvaraCitera