Forumet - Livsmedelsverket slår fast - Negerboll ska heta NEGERBOLL

Livsmedelsverket slår fast - Negerboll ska heta NEGERBOLL

10265 0 57

Spana också in:

Yamaha biker:
Enl Livsmedelsverket - ordet negerboll har ingen hänsyftning till "neger" mer än att det betyder "mörk" (jfr franskans "noir", spanskans "negro" och latinets "niger").
Ok det där e ngn annans tolkning på livsm.

enligt  livsmedelverket själva: 

Men Livsmedelsverket tillbakavisar:– Ibland använder man myndigheter som slagträ och påstår saker som inte är sanna, säger statsinspektör Pontus Elvingson.
Vid Diskrimineringsombudsmannen har man svårt att se hur en "negerboll" kan vara fördomsfri.

kan du kolla upp dina källor nästa gång?
förstår bägge sidor men: byt namn på det bakverk som innehåller si och så av choklad och kokos från negerboll till något annat som inte kan ses som rasistiskt, trots att chokladboll och kokosboll är upptaget så varför inte namnge det någon "motpol" som frihetsboll.. eller respektboll.. elr nåt.. då skulle namnbytet inte vara omotiverat eller särskilt godtyckligt och därmed "svårt att komma ihåg" eller att "traditioner hotas" då negerbollens historia alltid kommer leva med ett sådant speciellt namn.

så sjukt att inte ens vilja kompromissa
I det moderna samhället utvecklas ord, byter namn eller ändrar uppfattning. Så att säga negerboll är inte fel från mitt perspektiv. Men man följer ju den moderna utvecklingen av det svenska språket  så jag tycker att man ska säga chokladboll, men man ska inte bli sur och skälla ut personer som säger negerboll.

onödigt elak: förstår bägge sidor men: byt namn på det bakverk som innehåller si och så av choklad och kokos från negerboll till något annat som inte kan ses som rasistiskt, trots att chokladboll och kokosboll är upptaget så varför inte namnge det någon "motpol" som frihetsboll.. eller respektboll.. elr nåt..
Frihetsboll?!

Jag håller med dig om att det är onödigt att säga negerboll bara för att men om man förbjuder ordet negerboll så tar man ju bort yttrandefrihet, ska man då strö salt i såren och kalla den nya negerbollen frihetsboll?