Aviseringar
Rensa alla

Livsmedelsverket slår fast - Negerboll ska heta NEGERBOLL


Kronotomi:
Ok, i framtiden skall jag utgå ifrån att alla som använder ordet kallar andra människor för bakverk istället för blåmän

din jävla napoleonbakelse


   
SvaraCitera

reben:

tkr du mozart e kränkande o nedsättande mot ngn lr

roligaste jag läst i hela mitt liv <3


   
SvaraCitera

morfar ginko:
Havrebollar eller havregrynsbollar ska det heta förfan.


   
SvaraCitera

Mörka havregrynsbollar


   
SvaraCitera

Diabetesframkallande-BollaR tycker jag är det korrekta namnet. 


   
SvaraCitera

player one:
livsmedelsverket är ta mig fan den sämsta myndigheten som finns. möjligen efter nämnden för hemslöjdsfrågor.

   

Hjärta


   
SvaraCitera

GraGo: men om man förbjuder ordet negerboll så tar man ju bort yttrandefrihet, ska man då strö salt i såren och kalla den nya negerbollen frihetsboll?

vad i helvete snackar du om?


   
SvaraCitera

dazed:
Den innehåller ju inte en neger heller så det där är ju ett ganska kasst argument.

källa?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Hjärta

jag brukade ha en godtycklig topplista över mina mest hatade myndigheter, tror att jag startade en tråd om det någon gång. borde skriva en uppdaterad version av den, känns som att en del kanske fallit bort. men livsmedelsverket är för statlig förvaltning vad muf är för svenska ungdomsförbund. när de för en gångs skull måste jobba, snarare än att supa upp skattepengar på interna fester så hittar de något helt orimligt som ingen bryr sig ett piss om eller sympatiserar med, och väljer att gnälla på det. typ att det inte är något smör i smördegen, eller några negrer i negerbollarna.

onödigt elak: källa?

jag vill liksom du dra mig till minnes att det förekommer negrer i negerbollarna, men i de fördomsfria negerbollarna får jag anta att man även kvoterat in andra djur, för mångkulturens skull.


   
SvaraCitera
höna

onödigt elak:
förstår bägge sidor men: byt namn på det bakverk som innehåller si och så av choklad och kokos från negerboll till något annat som inte kan ses som rasistiskt, trots att chokladboll och kokosboll är upptaget så varför inte namnge det någon "motpol" som frihetsboll.. eller respektboll.. elr nåt.. då skulle namnbytet inte vara omotiverat eller särskilt godtyckligt och därmed "svårt att komma ihåg" eller att "traditioner hotas" då negerbollens historia alltid kommer leva med ett sådant speciellt namn.

så sjukt att inte ens vilja kompromissa

lol


   
SvaraCitera

player one: jag vill liksom du dra mig till minnes att det förekommer negrer i negerbollarna, men i de fördomsfria negerbollarna får jag anta att man även kvoterat in andra djur, för mångkulturens skull.

: D vågar inte fortsätta 

höna: lol

vad vill du ha sagt? 


   
SvaraCitera

player one:

jag brukade ha en godtycklig topplista över mina mest hatade myndigheter, tror att jag startade en tråd om det någon gång. borde skriva en uppdaterad version av den, känns som att en del kanske fallit bort. men livsmedelsverket är för statlig förvaltning vad muf är för svenska ungdomsförbund. när de för en gångs skull måste jobba, snarare än att supa upp skattepengar på interna fester så hittar de något helt orimligt som ingen bryr sig ett piss om eller sympatiserar med, och väljer att gnälla på det. typ att det inte är något smör i smördegen, eller några negrer i negerbollarna.
   

låter som en intressant tråd!

kan dock själv tycka att det är bra när livsmedelsföretag ej får kalla saker för annat än vad det är. vill jag köpa rökt skinka vill jag ha just rökt skinka och inte gojs med rökarom. 


   
SvaraCitera

Blivande_japan: kan dock själv tycka att det är bra när livsmedelsföretag ej får kalla saker för annat än vad det är. vill jag köpa rökt skinka vill jag ha just rökt skinka och inte gojs med rökarom.

kan dra smördegsexemplet om du vill. livsmedelsverket, på vad jag måste anta var en seg och bakfull tisdag, kom som en slump (återigen mitt antagande) på att smördeg nu för tiden innehåller ju för helvete inget smör, och måste således kallas något annat. vad de helt missat i sin kalkyl var att ingen i den samtida livsmedelsindustrin använder smör i smördegen, eftersom det är mer svårarbetat än margariner. så deras proklamation skyddar inte någon befintlig produkt, vad de egentligen säger är att livsmedelsindustrin måste komma på ett nytt namn för smördeg (som ju inte innehåller smör idag, och inte gjort på ett bra tag).


   
SvaraCitera

I min värld har det alltid hetat så...
Men säger alltid chokladboll ändå


   
SvaraCitera

player one:

kan dra smördegsexemplet om du vill. livsmedelsverket, på vad jag måste anta var en seg och bakfull tisdag, kom som en slump (återigen mitt antagande) på att smördeg nu för tiden innehåller ju för helvete inget smör, och måste således kallas något annat. vad de helt missat i sin kalkyl var att ingen i den samtida livsmedelsindustrin använder smör i smördegen, eftersom det är mer svårarbetat än margariner. så deras proklamation skyddar inte någon befintlig produkt, vad de egentligen säger är att livsmedelsindustrin måste komma på ett nytt namn för smördeg (som ju inte innehåller smör idag, och inte gjort på ett bra tag).

tänker dock att det eventuellt skulle kunna ge upphov till en "riktig" smödergsvariant.
men jag kanske har för stor tilltro till "den fria marknaden"


   
SvaraCitera