Aviseringar
Rensa alla

Ljud i högtalare vid mottagning/skickning av SMS


Ämnesstartare

Den såkallade GSM-valsen... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Menade främst från operatören. Men sen får jag från typ tre olika krogar med (fast jag aldrig sagt att jag velat ha)

Mjaha. Trist. Speciellt om du sitter vid ett par, vad var det nu, ojordade högtalare, hah. Men jag får liksom två ljud, en teaser och en skrämsel. Ibland luras den med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kuala:

Varför reagerar högtalaren på min mobil-frekevens och vad är "spolarna" för något?

Spolar eller coils, som det heter på engelska är vanligen koppartråd virad i en cirkel i ett bestämmt antal varv. Dessa skapar induktioner, om du läser lite ellära eller kanske googlar så får du veta mera.

Kuala:

Men mina högtalare klassas som dåliga utan detta jordade skalet då

Jag kan inget om ljud mer än tekniken bakom, det jordade skalet skulle man kunna göra själv, men det skulle inte bli vackert tror jag.
Det ända du behöver är att täcka dom i ett ledande material och sedan jorda det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kuala:

Mjaha. Trist. Speciellt om du sitter vid ett par, vad var det nu, ojordade högtalare, hah. Men jag får liksom två ljud, en teaser och en skrämsel. Ibland luras den med.

Då den luras kan det antingen vara en annan mobil, eller så kan det vara så att din mobil söker nät till exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

samma med crt-skärmar. har du ärligt talat inte märkt det förrän nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HaHa, lol, du är som min lärare xD

*ljud i cdspelaren*
Läraren - Jag har fått veta att när det låter så är det ngn som får sms.
Majsoo - NEhÄ !?!
Läraren - Jo, Det sa dom i personalrummet innan, de andra lärarna tyckte det var dåligt att jag inte visste det.
Majsoo - JAhaa, vilka smarta lärare[rolleyes]
Läraren - Ni vet väl att ni inte får ha mobilen på lektionerna?


   
SvaraCitera

mörknäs:

samma med crt-skärmar.

Det ser läskigt ut O.o

Hörde detta fenomen i mina hörlurar som var inkopplade i datorn idag, inte hänt förut 😛 men i högtalarna hör jag det lite då o då ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Limefruit:

Hörde detta fenomen i mina hörlurar som var inkopplade i datorn idag, inte hänt förut 😛 men i högtalarna hör jag det lite då o då ;P

dåligt skärmad elektronik, tror det uppstår i förstärkaren, primärt. så att du inte upplevt det förut kan lätt bero på att ljudkortet är "för" långt bort. datorhögtalare, däremot, är väl oftast aktiva, dvs förstärkarsteget finns i högtalarna (eller en av dessa, iallafall), vilket innebär att de befinner sig närmare i de flesta fall. gissningsvis på skrivbordet, tillsammans med din mobil. vilket är förklaringen på situationens mystik! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

samma med crt-skärmar. har du ärligt talat inte märkt det förrän nu?

Helt ärligt ! Jag har inte märkt det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera