Aviseringar
Rensa alla

ljudet låter konstigt! HJÄLP MIG NÅN


Ämnesstartare

Asså det har hänt något på min dator. Ljudet låter jättekonstigt. Tex låten Heaven Is a halfpipe med OPM så hörs inte sångaren. Man kan höra lite i bakrunden men våldigt svagt.

Har kollat massa inställningar men hittar inget konstigt där. Det är en ganska ny dator, har haft den i 3 månader nu kanske. Har varit väldigt försiktig med den osv.

Vore tråkigt om det va något fel på datorn eftersom jag har köpt den för egna pengar... [sad]

Så snälla! Hjälp mig!


   
Citera

tror på någon typ av fasutsläckning, vilket kan vara en konsekvens av kablar och/eller kontakter i riktigt dåligt skick. fast det är ett fel som uppstår rätt jävla sällan, ändå. men, lyssnar du med hörlurar eller någon annan extern anläggning så kan det vara värt att koppla in något annat bara för att se om det hjälper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

lyssnar du med hörlurar eller någon annan extern anläggning så kan det vara värt att koppla in något annat bara för att se om det hjälper

jag har testat med både hörlurar och utan, låter skit ändå [sad]


   
SvaraCitera

snowflake:

jag har testat med både hörlurar och utan, låter skit ändå [sad]

testa en systemåterställning eller något, eller pilla fram och tillbaks med ljudinställningarna ett tag tills det fungerar. om det är ett problem helt oavsett hur du spelar upp ljud så borde det inte bero på hårdvara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

pilla fram och tillbaks med ljudinställningarna ett tag tills det fungerar

har gjort det.. [sad]


   
SvaraCitera

snowflake:

har gjort det.. [sad]

då återstår återställning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

då återstår återställning

hur gör man det då? jag är inte särskilt teknisk på såna saker [n]


   
SvaraCitera

snowflake:

hur gör man det då? jag är inte särskilt teknisk på såna saker [n]

beror på operativsystem, samt ingen aning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

beror på operativsystem

Jag har en mini pc, asus eee 1001. och jag har xp home edition tror jag [crazy]


   
SvaraCitera

snowflake:

Jag har en mini pc, asus eee 1001. och jag har xp home edition tror jag [crazy]

http://support.microsoft.com/kb/306084/sv

testa det där. fast jag ger inga garantier, även om jag har svårt att se hur ett sådant problem skulle uppstå på hårdvaruväg. samma sak gäller visserligen mjukvara.

har du testat flera uppspelningsprogram, förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej tack.

Leijonsparf:

har du testat flera uppspelningsprogram, förresten?

japp, spotify, youtube, nedladdade filmer


   
SvaraCitera

snowflake:

japp, spotify, youtube, nedladdade filmer

är det alltid exakt samma problem, eller finns det något tillfälle då det försvinner/beter sig annorlunda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

är det alltid exakt samma problem, eller finns det något tillfälle då det försvinner/beter sig annorlunda

i stort sett samma. på de flesta låtar hörs inte sångaren, eller bara pyttelite och efter. musiken är väl ganska rätt, ingen fördröjning men det låter lite som i en burk typ


   
SvaraCitera

snowflake:

i stort sett samma. på de flesta låtar hörs inte sångaren, eller bara pyttelite och efter. musiken är väl ganska rätt, ingen fördröjning men det låter lite som i en burk typ

fördröjning låter orimligt, sången ligger inte direkt på en annan kanal. att inte sången hörs kan mycket väl bero på något slags fasfel som orsakar en kamfiltereffekt, vilket släcker ut vissa frekvenser. vad som kan orsaka ett sånt fel både vid hörlurslyssning och med inbyggda högtalare har jag dock ingen aning om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fördröjning låter orimligt, sången ligger inte direkt på en annan kanal

jo kanske det x) men det låter nästan som det är lite efter ibland[surprised]

Leijonsparf:

vad som kan orsaka ett sånt fel både vid hörlurslyssning och med inbyggda högtalare har jag dock ingen aning om

nä min bror som kan ganska mycket om datorer visste inte heller [sad]


   
SvaraCitera