Aviseringar
Rensa alla

Ljudvågor


Assure:

Inte säkert.Ljud blir ljud först när det kommer till örat, men ingen kan bevisa varken att det är så eller att ljudet finns ändå!

Det beror helt på hur du definierar "ljud". Enligt Nationalencyklopedin är ljud "vågrörelse (trycksvängningar) i gas, vätska eller fast material.", men du kanske har kommit fram till en bättre definition? Hur kom du isåfall fram till den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Det beror helt på hur du definierar "ljud". Enligt Nationalencyklopedin är ljud "vågrörelse (trycksvängningar) i gas, vätska eller fast material.", men du kanske har kommit fram till en bättre definition? Hur kom du isåfall fram till den?

nej, det har jag inte. Menar allt ljud, körande bilar, röster, allt.


   
SvaraCitera

Assure:

nej, det har jag inte.

Om du inte har en annan definition av vad ljud är så återstår endast teorin om att ljud är tryckvågor i luften.

Assure:

Menar allt ljud, körande bilar, röster, allt.

Du får nog vara mer precis än så.

Och sen det här:

Assure:

Ljud blir ljud först när det kommer till örat, men ingen kan bevisa varken att det är så eller att ljudet finns ändå!

Hur vet du att din tes stämmer om ingen kan bevisa det? Du börjar låta mer och mer som en kreationist...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Assure:

Alltså finns inte ljud om det inte finns något som kan ta upp ljudvågorna,

Tänk om det fanns flugor i hemmet?
Ljud är tryckvågor i luften.. Uppstår vågorna så finns de, även om de inte uppfattas av ett mänskligt öra. Vi kan inte höra det som hundar kan höra, betyder det att det ljudet som uppstår inte finns, vi hör ju inte det?

Hänskapt:

Enligt dig finns inget om ingen har sinnen att behandla det? [shake]

Intrezzant, kom o tänka på att det går att applicera på annat som t.ex. andar osv [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Hur vet du att din tes stämmer om ingen kan bevisa det? Du börjar låta mer och mer som en kreationist...

det vet jag inte, om jag skriver såhär då;

om ljud blir ljud först när det kommer till örat, så kan ingen bevisa att det inte stämmer/stämmer


   
SvaraCitera

Assure:

det vet jag inte, om jag skriver såhär då;om ljud blir ljud först när det kommer till örat, så kan ingen bevisa att det inte stämmer/stämmer

Precis! Däremot kan man bevisa att ljud är ljud även när ingen uppfattar det, då ljud=tryckvågor.

Därför har du fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Tänk om det fanns flugor i hemmet?
Ljud är tryckvågor i luften.. Uppstår vågorna så finns de, även om de inte uppfattas av ett mänskligt öra.

Nej, ljudet måste inte uppfattas av ett öra överhuvudtaget egentligen, men tog det som ett exempel. det kan lika gärna vara en bandspelare som spelar in som tar upp ljudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Assure:

Nej, ljudet måste inte uppfattas av ett öra överhuvudtaget egentligen, men tog det som ett exempel. det kan lika gärna vara en bandspelare som spelar in som tar upp ljudet.

Okej, men faktum kvarstår

ohYEA_:

Ljud är tryckvågor i luften


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Okej, men faktum kvarstår

ohYEA_: Ljud är tryckvågor i luften

hah, har jag sagt något annat? jag vet att det är tryckvågor i luften.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Assure:

jag vet att det är tryckvågor i luften.

Ja? Därför finns det fortfarande oavsett om det finns någon bandspelare eller ett öra som kan uppfatta det eller inte. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Assure:

Alltså finns inte ljud

skulle ha skrivit annorlunda där, det märks.

men tänker hålla fast vid "ljud finns, men hörs inte förrän nånting kan registera ljudvågornas frekvens"

[badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera