Aviseringar
Rensa alla

Ljusdesign, någon som har erfarenhet av det?


penja
Ämnesstartare

Hej! 

Jag är, som väldigt många andra, osäker på vad jag ska göra av mitt liv. Jag är estetiskt lagd och har alltid intresserat mig för alla typer av design och arkitektur. Men, jag är inte helt uppe i det blå och svävar utan är väldigt noga med att de projekt jag genomför ska fylla någon slags funktion. Man skulle kunna säga att jag intresserar mig för balansen mellan det galna konstnärliga och det strikta funktionella. 

Hur som helst, drömmen om att bli arkitekt har funnits där sen jag var barn. Men det skulle betyda att jag måste plugga till mer matte och fysik för att ens kunna söka det. Folk må säga att man ska följa sina drömmar, men jag vet faktiskt inte om jag kommer orka det. Jag har tyvärr inte den där naturliga mattehjärnan. Någon annat som länge fascinerat mig är ljusdesign och ljusteknik, men inte förrän nu har jag tänkt på att det faktiskt är något man kan jobba med.  Jag undrar nu, har någon utav er erfarenhet eller annan kunskap inom ämnet? Jag vill höra precis allt ni vet. Känner ni någon som jobbar med detta?


   
Citera
Ämnesetiketter
penja
Ämnesstartare

hallå kom igen. Seriösa delen av UM kolla hitåt! 


   
SvaraCitera

jag känner en som har en examen i det! inte så bra dock, vi träffas typ aldrig längre, men har du några särskilda frågor kan jag fråga henne Glad


   
SvaraCitera

penja: Men det skulle betyda att jag måste plugga till mer matte och fysik för att ens kunna söka det. Folk må säga att man ska följa sina drömmar, men jag vet faktiskt inte om jag kommer orka det.

det är inte så himla mycket matte ändå, som jag förstått det läser man ingen matte under utbildningen, därmed krävs väl typ bara gymnasiematte upp till matte d, gissar att det är typ matte 4 nu.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

loquor:
jag känner en som har en examen i det! inte så bra dock, vi träffas typ aldrig längre, men har du några särskilda frågor kan jag fråga henne Glad

Åh, ja, jag ska nog fundera ut några riktigt bra frågor! Återkommer! 

Blivande_japan:

det är inte så himla mycket matte ändå, som jag förstått det läser man ingen matte under utbildningen, därmed krävs väl typ bara gymnasiematte upp till matte d, gissar att det är typ matte 4 nu.

Känns tungt att ta tag i gymnasiematten igen, och sen inte veta om man ens kommer in på utbildningen.. Men, hm, kanske ska våga kolla upp lite mer hur jag skulle kunna gå till väga OM jag skulle vilja det. Har noll koll på hur det fungerar det där med att plugga till ämnen på gymnasienivå. 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Du råkar inte ha koll på hur det fungerar?


   
SvaraCitera

penja: Åh, ja, jag ska nog fundera ut några riktigt bra frågor! Återkommer!

Party toppen! ba pm:a mig eller så när du vet vad du vill ha svar på


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

loquor:

Party toppen! ba pm:a mig eller så när du vet vad du vill ha svar på

Superbra! Tack så mycket 🙂 Ska klura lite! Vet du var din vän pluggade nånstans? Sverige? Jönköping? Stockholm?


   
SvaraCitera

penja:

Superbra! Tack så mycket 🙂 Ska klura lite! Vet du var din vän pluggade nånstans? Sverige? Jönköping? Stockholm?

jaaa, i jönköping Glad


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

loquor:

jaaa, i jönköping Glad

OK! Ska försöka ställa mig i nån slags bostadskö


   
SvaraCitera

penja:
Du råkar inte ha koll på hur det fungerar?

eftersom du inte läst kursen tidigare tror jag det bara är att läsa den på komvux typ och sen tenta den


   
SvaraCitera

dock behöver du vara skriven där du går på komvux om jag inte missminner mig


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Blivande_japan:

eftersom du inte läst kursen tidigare tror jag det bara är att läsa den på komvux typ och sen tenta den

Blivande_japan:
dock behöver du vara skriven där du går på komvux om jag inte missminner mig

Ska kolla upp detta. Funderar på om jag ens kommer kunna bo i Stockholm om jag ska plugga på komvux, eller om jag bör flytta hem ett tag i så fall. Kan man ens få ut riktigt studielån på komvux? Och om man kan det, så vet jag inte om jag vill "slösa" csn på det. Åh, allt detta går säkert att ta reda på ganska lätt. Ska göra ett försök. 


   
SvaraCitera

En gammal bekant jobbade med ljusdesign, vet dock inte vart hon läste sin utbildning. Det var iaf inte alltför lätt att få jobba med det regelbundet. Detta kanske beror på att hon var egenföretagare, jag vet inte.
Kan väl även passa på att säga att arkitektur och andra ingenjörsprogram med den inriktningen eller liknande handlar inte så mycket om design som många tror/hoppas. Ifall du gillar design finns ju alltid olika typer av grafikerutbildningar eller t ex industridesign.
mvh wall of text


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

DeathOrGlory:
En gammal bekant jobbade med ljusdesign, vet dock inte vart hon läste sin utbildning. Det var iaf inte alltför lätt att få jobba med det regelbundet. Detta kanske beror på att hon var egenföretagare, jag vet inte.
Kan väl även passa på att säga att arkitektur och andra ingenjörsprogram med den inriktningen eller liknande handlar inte så mycket om design som många tror/hoppas. Ifall du gillar design finns ju alltid olika typer av grafikerutbildningar eller t ex industridesign.
mvh wall of text

Antar att det är svårare som egenföretagare, men jag vet inte. 

Den utbildning som erbjuds i Jönköping verkar dock har rätt bra upplägg, många moment sker i form av projekt. Men jag förstår att det är en mycket teoretiskt bakom det hela också. Och arkitektur antar jag är mest fysik och matte, fast beror kanske på exakt vad och var man pluggar. 
Har tidigare pluggat både el och it på gymnasial nivå så jag borde åtminstone plugga någonting som drar nytta av det. Läste it-inriktning och gör en del mindre webbdesigner-jobb då och då. Funderar ev på att plugga vidare någonting som har med det att göra. Åh, kan inte bestämma mig! 

Har du pluggat nånting? Vad för något?


   
SvaraCitera