Aviseringar
Rensa alla

Ljusdesign, någon som har erfarenhet av det?


penja: ljusdesign och ljusteknik

Är väl en hel del med fysik och matte för det med? 
Har läst lite om digitalt ljus i alla fall och där är det väldigt mycket.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

blaserad:

Är väl en hel del med fysik och matte för det med? 
Har läst lite om digitalt ljus i alla fall och där är det väldigt mycket.

Det vet jag faktiskt inte, det är åtminstone bara grundläggande behörighet som krävs för de utbildningar jag sett. Intressantast verkar utbildningen i Jönköping, men det går även att läsa på Stockholms dramatiska högskola. Men, utbildningen i stockholm känns lite mer konstnärligt inriktad, scenljus osv. Eller så tänker jag bara att det är så pga av att det heter Stockholms dramatiska högskola. Den i Jönköping verkar mer intressant i alla fall. 

Var läste du digitalt ljus? Försökt få fram ytterligare utbildningar som har med ljus att göra, men hittar inte så mycket. 


   
SvaraCitera

penja: Den i Jönköping verkar mer intressant i alla fall.

Den verkar mer teknisk ja. Och antagligen bättre jobb efter det också.

penja: Var läste du digitalt ljus?

Läste det bara som delmoment i två datorgrafik-kurser. 


   
SvaraCitera

Tänker mig att detta kan vara ett stort moment i program som har med mediahantering i form av bild (och film) att göra.

ifall du vill bredda dig lite.


   
SvaraCitera

Jag har haft några ljusdesigns lektioner. Men inte mycke alls och kan nog inte svara på så jätte många frågor 🙁


   
SvaraCitera

Eller kursen heter belysningsteknik och lite ljusdesign ingick där då. 


   
SvaraCitera

penja: Har du pluggat nånting? Vad för något?

Jag läser för tillfället nätverk. Jobbade tidigare med konstruktion för VVS och jobbade då med en del del arkitekter. Sen har jag bekanta som läst byggnadteknik med design blabla i jönköping. Ifall du vill läsa någon it som t ex webdesign är det väl skövde och malmö som har bäst it-utbildningar i landet. Sen finns det ju även en rad med design jobb inom typ tusen branscher.


   
SvaraCitera

penja:

Ska kolla upp detta. Funderar på om jag ens kommer kunna bo i Stockholm om jag ska plugga på komvux, eller om jag bör flytta hem ett tag i så fall. Kan man ens få ut riktigt studielån på komvux? Och om man kan det, så vet jag inte om jag vill "slösa" csn på det. Åh, allt detta går säkert att ta reda på ganska lätt. Ska göra ett försök. 

vet att man får någon typ av bidrag iaf. förr tror jag det var baserat på vilken lön man hade typ (när min mamma läste på komvux) men det har nog ändrats nu


   
SvaraCitera

penja: Och arkitektur antar jag är mest fysik och matte, fast beror kanske på exakt vad och var man pluggar.

pratade med en tjej som pluggade arkitekt på kth, som sagt så sa iaf hon att de inte läste någon matte


   
SvaraCitera