Aviseringar
Rensa alla

LL-marschen 2009


Ämnesstartare

etthundrafyrtio:

Vad var det dåliga med dom då?

Tyckte Comhem förklarade det hela ganska bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Road Behind:

Tyckte Comhem förklarade det hela ganska bra.

mm, för det var ett jävligt objektivt inlägg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska bli trevligt att hånskratta hela dagen. MÖRDARE!

etthundrafyrtio:

Efter att läst det KarlMarx skrev verkar dom ju rätt schyssta?

Inte det heller. Därutöver är hans version naturligtvis vinklad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karl Liebknech var en jävla kommunist och den andra jäveln hedras endast av marxister, leninister och anarkister. Hon var judinna också för övrigt, det är värt att nämna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grön och Vit:

Därutöver är hans version naturligtvis vinklad.

Jag har inte skrivit någonting som är en lögn, det som står är sant. Däremot så vinklar jag det i den mån att jag tycker att det är bra att Karl och Rosa motverkade kriget t.ex. en nazist kanske skulle ha skrivit "Karl och Rosa kämpade mot krig, därför var de fosterlandsförrädare och hemska människor".

Grön och Vit:

Hon var judinna också för övrigt, det är värt att nämna.

Varför är det värt att nämna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Jag har inte skrivit någonting som är en lögn, det som står är sant.

Du är positiv till det och dom du skriver om medans jag skulle skriva det i negativa ordalag och med en annan betydelse, vi båda hade vinklat det där.

KarlMarx:

en nazist kanske skulle ha skrivit "Karl och Rosa kämpade mot krig, därför var de fosterlandsförrädare och hemska människor".

Njae. Snarare beskriva deras sämre sidor, allt ont dom ställt till med och framhålla att iaf den ena var kommunist.

KarlMarx:

Varför är det värt att nämna?

För att många judar är onda? [love][bigsmile]


   
SvaraCitera

Självklart ska de hedras, de stod ändå upp mot diktatur och krig! Något alla frihetsälskare borde gilla och hedra!


   
SvaraCitera

Grön och Vit:

Snarare beskriva deras sämre sidor, allt ont dom ställt till med och framhålla att iaf den ena var kommunist.

Vad ställde dom till med för ont? Är det ont att bekämpa diktatur och krig? Sånt tycker jag är jävligt bra och det tycker nog de flesta utom ni nazister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asdor:

Vad ställde dom till med för ont? Är det ont att bekämpa diktatur och krig? Sånt tycker jag är jävligt bra och det tycker nog de flesta utom ni nazister.

Dom ställde till det bara i och med sina politiska åsikter. Att dom var kommunister och hedras av marxister och leninister beskriver ganska bra vad som är dåligt med dessa människor. Såna människor som plågar hela världen.
Man ville skapa/skapade en diktatur och det i kommunismens namn, kommunismen som åtminstone jag menar kan kopplas till stora folkmord.


   
SvaraCitera

Grön och Vit:

Man ville skapa/skapade en diktatur och det i kommunismens namn, kommunismen som åtminstone jag menar kan kopplas till stora folkmord.

Men nu kritiserade ju Rosa Luxemburg Sovjet väldigt starkt och stöttade inte deras diktatur...

Trots allt så var det till stor del kommunisters förtjänst att vi inte längre har 12 timmars arbetsdagar och behöver svälta. Om du hade nån jävla koll på historien skulle du ha vetat detta. Att vi arbetare slipper leva rättslösa hjälpte Rosa och Karl till med väldigt mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asdor:

Men nu kritiserade ju Rosa Luxemburg Sovjet väldigt starkt och stöttade inte deras diktatur...

Syftade väl mer på den förstnämnda personen, kanske skulle ha nämnt det.

asdor:

kommunisters förtjänst att vi inte längre har 12 timmars arbetsdagar och behöver svälta.

Nja, det var väl att ta i. Även om vi förmodligen i sak tycker samma sak i frågan..

asdor:

Om du hade nån jävla koll på historien skulle du ha vetat detta. Att vi arbetare slipper leva rättslösa hjälpte Rosa och Karl till med väldigt mycket.

Det är din version.. I sak tror jag vi tycker ganska lika i flera frågor, men du "hyllar" ideologier och personer som inte jag alls sympatiserar med.


   
SvaraCitera

Grön och Vit:

Syftade väl mer på den förstnämnda personen, kanske skulle ha nämnt det.

Jag har inte någon större koll på någon av dessa personer men jag vet att Rosa inte höll med Lenin och jag tvivlar på att Karl gjorde det om han nu var så bundis med Rosa...båda två var ju faktiskt ursprungligen medlemmar i Socialdemokraterna.

Grön och Vit:

Nja, det var väl att ta i. Även om vi förmodligen i sak tycker samma sak i frågan..

Nej det är knappast att ta i, vi kan också lägga allmän rösträtt till den listan. Makten blev så rädda för revolution att man genomförde dessa reformer. Kommunister var de som främst drev på arbetarnas kamp i dessa tider, så också i Sverige.

Grön och Vit:

Det är din version.. I sak tror jag vi tycker ganska lika i flera frågor, men du "hyllar" ideologier och personer som inte jag alls sympatiserar med.

Jag tror på arbetarklassens kamp mot förtryck, inget mindre inget mer. Kommuism är ett uttryck för arbetarklassens kamp och de personer jag hyllar har kämpat eller kämpar för arbetarklassens frigörelse. Den huvudsakliga konflikten i samhället står enligt mig mellan arbetarklassen och borgarklassen/kapitalistklassen, vi har olika direkt motsatta intressen och jag vet att jag har tänkt försvara mina rättigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, tänker inte marchera för någon som är emot en av mina mest grundläggande principer! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grön och Vit:

Njae. Snarare beskriva deras sämre sidor, allt ont dom ställt till med och framhålla att iaf den ena var kommunist.

Visst var de kommunister (det framgick nog), men på den tiden fanns ännu inget kommunistparti. Alla var medlemmar i socialdemokratiska partiet (där även Karl Marx varit medlem).

Grön och Vit:

Man ville skapa/skapade en diktatur och det i kommunismens namn, kommunismen som åtminstone jag menar kan kopplas till stora folkmord.

Kom ihåg att detta var innan Stalin, Mao och de andra "kommunistiska" diktatorerna. På den här tiden så hade inte kommunister gjort sig skyldiga till några folkmord, kommunister var frihetskämpar, de enda som konsekvent stod upp för sådant som vi idag tar för givet. Man kan inte lasta Karl och Rosa för vad som senare hände i Sovjetunionen, eller i Kina. Man kan endast bedöma dem utifrån deras handlande i den givna situationen, och vad jag kan döma så handlade de konsekvent och fördömligt, de stod alltid upp för de förtryckta och det som var rätt.

Sen får man komma ihåg att Rosa Luxemburg faktiskt kritiserade Lenin hårt i sina skrifter. Luxemburgs och Liebknechts Spartakister var inte identiska med Lenins Bolsheviker, Lenin t.ex. förordade att yttrandefriheten skulle inskränkas för borgerliga och reaktionärer medan Luxemburg och Liebknecht menade att yttrandefriheten, även i tider av extremt hårda klassmotsättningar, ska gälla för alla.

Om du vet några på den tiden som agerade mer rätt än vad Luxemburg och Liebknecht gjorde så får du gärna upplysa mig om det. [wink]

Grön och Vit:

För att många judar är onda? [love][bigsmile]

Jo, det är klart!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nej, tänker inte marchera för någon som är emot en av mina mest grundläggande principer! [no-no]

Och den är?


   
SvaraCitera