Aviseringar
Rensa alla

Lön för första månadens arbete


Åtta
Ämnesstartare

Hur kommer det sig egentligen att man ibland inte får betalt för den första månadens arbete förrän månaden efter? Är det bara för att företaget vill få lite ränta på ens lön? Vill de bara jävlas? Ligger det någon sorts socialdarwinism bakom, där de svaga som inte klarar sig utan lön i två månader dör?


   
Citera

Du menar att man jobbar 1-30 juni, och får lön 25 juli? Dom försöker vara roliga bara, tror jag.


   
SvaraCitera

så att man inte jobbar i en månad, tar lönen, sedan sticker?


   
SvaraCitera

Man har usla villkor [rolleyes]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

spindelnätaren:

så att man inte jobbar i en månad, tar lönen, sedan sticker?

Nu har man ju troligtvis uppsägningstid på några veckor, så det kan man inte göra i vilket fall. Dessutom så finns det ju inget som hindrar en från att jobba två månader, ta pengarna och sedan sticka. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Issen

Det är så för timanställda, och de handlar helt enkelt om att du rapporterar in hur mycket du jobbat i slutet på månaden och du får dina pengar nästa löningdatum, alltså 25e månaden efter.


   
SvaraCitera

men då får du väl dubbelt? och d e ju kul:PPP


   
SvaraCitera

Åtta:

Nu har man ju troligtvis uppsägningstid på några veckor, så det kan man inte göra i vilket fall.

Inte alltid man har det.

Åtta:

Dessutom så finns det ju inget som hindrar en från att jobba två månader, ta pengarna och sedan sticka. [rolleyes]

Nej, men två månaders jobb är bättre än en månads. De måste ju sätta gränsen någonstans.


   
SvaraCitera

För att av nåt skäl är det bättre för företagen och företag går före människor.

Sen kan man ju alltid fråga om man kan få sin första lön utbetald redan samma månad, för att man har det knapert. Det gjorde min arbetsgivare, men så har jag också en ganska frikostig och väldigt ekonomiskt välmående arbetsgivare.

Det är säkert en stor majoritet arbetsgivare som inte bryr sig ett skit. [smile]


   
SvaraCitera

Om du jobbar, låt oss säga 1-31 januari så faktureras kunderna oftast den 4-5 februari och det är oftast 20 dagar netto på fakturan. Det betyder att företagen får in pengar från kunderna senast den 24-25 och kan därför lägga dem pengarna på löner. Det är en av anledningarna.

Det finns företag som betalar ut lön med två veckors intervaller och då är det oftast två veckor efter avslutat period/uppdrag.


   
SvaraCitera

Åtta:

Hur kommer det sig egentligen att man ibland inte får betalt för den första månadens arbete förrän månaden efter? Är det bara för att företaget vill få lite ränta på ens lön? Vill de bara jävlas? Ligger det någon sorts socialdarwinism bakom, där de svaga som

Vad är det för konstigt med efterskottsbetalning? Lite enklare att fixa lönen också. Får man förskottsbetalning så måste man ju i efterhand justera lönen om han varit exempelvis sjukskriven.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

SebastianE:

Vad är det för konstigt med efterskottsbetalning? Lite enklare att fixa lönen också. Får man förskottsbetalning så måste man ju i efterhand justera lönen om han varit exempelvis sjukskriven.

Tja, jag tänkte mer på att man kunde få betalt för månadens arbete i slutet av månaden. Om jag tillträder den 1:a juni så vill jag den 25:e juni få betalt för det arbete jag utfört under den perioden. Månaden efter vill jag ha betalt för arbetet jag utfört mellan den 25:e juni och den 25:e juli.

I annat fall så vill jag ha ränta på de pengar som företaget lånat av mig i en månad.


   
SvaraCitera

Åtta:

Tja, jag tänkte mer på att man kunde få betalt för månadens arbete i slutet av månaden. Om jag tillträder den 1:a juni så vill jag den 25:e juni få betalt för det arbete jag utfört under den perioden. Månaden efter vill jag ha betalt för arbetet jag utfört mellan den 25:e juni och den 25:e juli.

Jag förstår hur du tänker. Den första månaden är riktigt jobbig om man har ont om pengar. Dock brukar det ta lite tid att räkna ut vad folk ska ha i lön. Löneförhöjningar kan ske o.s.v. Folk kan vara sjuk. För mycket administrativt jobb för att det ska gå så fort. Men du får pengarna en månad efter istället då du har slutat.

Åtta:

I annat fall så vill jag ha ränta på de pengar som företaget lånat av mig i en månad.

Detta är branchpraxis och du kan nog glömma din ränta.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

SebastianE:

Detta är branchpraxis och du kan nog glömma din ränta.

Jo, det är jag fullt införstådd med - men det torde inte vara annat än stöld. Om jag hade lånat 20000 från företaget så hade jag fått betala ränta på det. Varför ska inte de betala någon ränta när de lånar pengar av mig?


   
SvaraCitera

Åtta:

Jo, det är jag fullt införstådd med - men det torde inte vara annat än stöld. Om jag hade lånat 20000 från företaget så hade jag fått betala ränta på det. Varför ska inte de betala någon ränta när de lånar pengar av mig?

För det är ett företag och företag är pengakåta[y]


   
SvaraCitera