Aviseringar
Rensa alla

Lösa följande ekvationer, Matte B


Ämnesstartare

Hej! Skulle gärna vilja ha hjälp med att kunna lösa dessa ekvationer tack? 🙂 Skulle ni även kunna förklara hur ni fick fram svaret? [smile]

-2-3+4x=5-6x

2x-1+4x-8=5x-9

5x+(3+2x) = 18 - (x-1)

12-(2x+8)=(x+16)

Uppskattas tack.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

-2-3+4x = 5-6x

-2-3+4x+6x = 5-6x+6x

-2-3+10x +2+3 = 5 +2+3

10x = 10

x = 1

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken tur att du gör dina läxor själv. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

-2-3+4x=5-6x

x=1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

x=1

Var ju före dig! MED utlösningen (som min käre vän frågade om man skulle ha med på pappret under ett prov)... nej men uträkning hade jag med [party]

Tur att man minns LITE matte i alla fall då jag ska kasta mig in i matte E i Januari xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Var ju före dig! MED utlösningen (som min käre vän frågade om man skulle ha med på pappret under ett prov)... nej men uträkning hade jag med

Tur att man minns LITE matte i alla fall då jag ska kasta mig in i matte E i Januari xD

Meh. Förlåt då. [sad]
All matteära åt Gröna Vesslan, alltså. [sad]

Läser matte B just nu. Helt övertygad om att jag suger. Min mattelärare däremot är av annan mening, så jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

-2-3+4x+6x = 5-6x+6x

Får jag fråga dig varför du adderar 4x+6x? Blir det ett + tecken när det i högerled är minus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Blir det ett + tecken när det i högerled är minus?

Om det står -6x på ena sidan, så för att få över det till andra så adderar man ja.

sötnos:

Meh. Förlåt då. [sad]
All matteära åt Gröna Vesslan, alltså. [sad]

Det är okej. Du är förlåten. [love] Jag är allmänt kass på Matte... fick faktiskt VG i alla kurser FÖRUTOM B [cool] Fast jag vet inte hur jag lyckades med andra än A kursen [blush] Bög-pedo lärare kanske [cool] Fast han verkade mer pilsk på flickorna i klassen...

sötnos:

Läser matte B just nu. Helt övertygad om att jag suger. Min mattelärare däremot är av annan mening, så jag vet inte.

Jag AVSKYR matte [blush][blush] Å jag trodde alltid jag sög... men verkar som mitt undermedvetna kunde skiten [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Om det står -6x på ena sidan, så för att få över det till andra så adderar man ja.

Om det hade stått +5x på andra skulle man då ha subbtraherat då? Eller 18?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Om det hade stått +5x på andra skulle man då ha subbtraherat då? Eller 18?

Vi säger så här: Står det minus framför (alltså talet är negativt), så för att få över tar man plus. Är talet positivt (ingenting eller ett +) så tar man minus


   
SvaraCitera

Gröna Vesslan:

Var ju före dig! MED utlösningen

That's what he said.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Vi säger så här: Står det minus framför (alltså talet är negativt), så för att få över tar man plus. Är talet positivt (ingenting eller ett +) så tar man minus

Jaha ok. Tack! Gäller de samma för vänsterledet med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

That's what he said.

åååh, nu var du rolig [love][party]

Anura:

Jaha ok. Tack! Gäller de samma för vänsterledet med?

Precis likadant, oavsett vilken sida av = [smile]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Anura:

Uppskattas tack.

Kan du inte de där kommer du ha svårt för kursen öht. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Kan du inte de där kommer du ha svårt för kursen öht. [n]

Tänkte så jag med... men sen tänkte jag vara lite pedagogiskt å hjälpa till med första... så får han fixa resten själv.

Värsta blivande läraren för fan [cool]


   
SvaraCitera