Aviseringar
Rensa alla

Lösviktsgodis - endast i Sverige?


Ämnesstartare

Stämmer det att lösviktsgodiset endast finns i Sverige?

Lösviktsgodis.JPG


   
Citera

Nä Förvirrad


   
SvaraCitera

Finns inte i något av de länderna jag varit i, eller i Dublin så fanns det typ 5 olika sorter och kostade mer än i sverige per kilo. 


   
SvaraCitera

Tror det är rätt "svenskt" men det finns såklart överallt.. säkert.. vad vet jag.

Jag sitter och gissar här.


   
SvaraCitera

I tyskland kostade det typ 90kr/kg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

betterthanyou:
Finns inte i något av de länderna jag varit i, eller i Dublin så fanns det typ 5 olika sorter och kostade mer än i sverige per kilo. 

Fantastiskt:
Tror det är rätt "svenskt" men det finns såklart överallt.. säkert.. vad vet jag.

Jag sitter och gissar här.

kukoxo:
I tyskland kostade det typ 90kr/kg

Vad är det klassas som svenskt godis i så fall?


   
SvaraCitera

sommargåvan:

Vad är det klassas som svenskt godis i så fall?

Va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo:

Va?

Folk pratar ju så mycket om att svenskt godis är så speciellt. Undrar vilket Glad


   
SvaraCitera

Bulk confectionery heter det på engelska googla runt lite så ska du se att det finns enstaka affärer utomlands som säljer godis på lösvikt.


   
SvaraCitera

Det finns ju i andra länder men skulle nog påstå att det är svea rikes nationalrätt. Var i Norge i höstas, trots att jag inte gillar lösgodis så kollade jag vad det fanns och vad det kostade och det var varken billigt eller bra utbud. Har för mig att de har sockerskatt också.


   
SvaraCitera

Har aldrig sett det och har varit i Paris, London (förutom på m&m world, kostade 199 kr/kilo, kul att få redo på det vid kassan när man köpt 2 kg uppdelat på några personer som skulle få det i julklapp), Mallorca, Kroatien, Tyskland, Norge, Italien, Slovenien, Slovakien, Bosnien, Österrike, jaa...typ nästan alla länder i Europa. 


   
SvaraCitera
höna

Det finns men isåfall i speciella godisaffärer och inte alls lika utbrett som i sverige


   
SvaraCitera

I många länder skulle det inte gå att sälja godis så pga smittorisk.

Köper man nåt i asien som inte är inplastat så tillagar man det.


   
SvaraCitera

Obs ~29kr/kg på city gross 🙂 skynda, tror det (erbjudandet + det) tar slut tills imorgon


   
SvaraCitera
Paseo

sommargåvan:

Folk pratar ju så mycket om att svenskt godis är så speciellt. Undrar vilket Glad

kanske dom menar att vi har salt godis


   
SvaraCitera