Forumet - Lokalt projekt mot rasistisk reklam

Lokalt projekt mot rasistisk reklam

2639 0 61
Redbulls:

Japp, jag med. Men I Göteborg så har du ju en hel del att välja mellan. RKU, SUF, RF eller FAS kanske skulle var några att kolla närmare på?

RF har verkat just rätt "holier than thou" det jag träffat dem. Dessutom är jag lite för feg för militanta organisationer - stödjer ofta deras aktioner, men skulle aldrig våga själv. RKU är för pro-statliga för min smak, men har övervägt SUF en hel del. Får kanske ta och kontakta dem.
FAS känner jag knappt till alls, bara hört dem nämnas. Var hittar man info om dem?

Spana också in:

Stringburka:

RF har verkat just rätt "holier than thou" det jag träffat dem.

Huh? Har rakt av motsatt känsla av RF.

Stringburka:

RKU är för pro-statliga för min smak,

mm, har inte heller så mycket övers för Hardcore Marxist-Leninister. Men utöver det tycker jag de är rätt bra.

Suf ska tydligen vara väldigt bra som inkörningsport om man är ung/ny inom "rörelsen".

Fas hemsida:http://www.arbetarsolidaritet.org/
Bara Ta Allt:

Detta för att ge alla de som faktiskt inte röstar på Sverigedemokraterna möjligheten att visa sin avsky mot detta

lurig retorik. du framställer det som att alla som inte röstar på sverigedemokraterna per automatik avskyr sverigedemokraterna, inte genom att argumentera för det eller öppet hävda det, utan bara genom att på ett rätt oskyldigt sätt antyda det, på ett sätt som gör att läsare som saknar starka åsikter om saken blir benägna att vid upprepning helt undermedvetet ta till sig av dina åsikter.

är denna retorik en vedertagen metod inom den autonoma vänstern i allmänhet, denna kampanj i synnerhet, eller är det bara du personligen som valt att använda dig av den? det är inte första gången jag noterar den från dig.

Sheriffen:

Nationaldemokraterna är väl inte ens nära ?

lulz.
Inte Gugge:

Nä, Sandviken [no-no] (utanför Gävle)

Ah ok, känner till en hel del vettigt folk där. :)

Du kan ju alltid tejpa upp en papperslapp på brevlådan med texten? Kanske nån granne som ser det och gör samma sak. :)

Stringburka:

har övervägt SUF en hel del. Får kanske ta och kontakta dem.

Gör det, kanske ses på landsmötet eller något. [wink]

Redbulls:

Suf ska tydligen vara väldigt bra som inkörningsport om man är ung/ny inom "rörelsen".

Att se SUF som en inkörsport är dock problematiskt, det är inte en sämre organisation än t.ex. RF och AFA bara för att man inte är superhemliga med allt man gör.

Leijonsparf:

du framställer det som att alla som inte röstar på sverigedemokraterna per automatik avskyr sverigedemokraterna

Var ej min avsikt, men majoriteten av de jag känner tycker jävligt illa om SD. Vet särskilt många skåningar som är trötta på att vi ses som inskränkta rasister hela bunten för att SD är starkast här. Det är främst dessa som kampanjen riktar sig till, folk som ogillar SD och är trötta på att de smutsar ner bilden av oss skåningar.
Bara Ta Allt:

Att se SUF som en inkörsport är dock problematiskt, det är inte en sämre organisation än t.ex. RF och AFA bara för att man inte är superhemliga med allt man gör.

Ser inte det problematiska i det, SUF har ett väldigt medlemsombyte och om de kan fånga upp några som går vidare till Sac etc. så är det något positivt.

Tycker att RF är en av de bättre organisationerna som finns, och du måste ju förstå att det finns en nödvändighet att hållas sig hemliga pga vissa delar av deras arbete.
Redbulls:

Ser inte det problematiska i det, SUF har ett väldigt medlemsombyte och om de kan fånga upp några som går vidare till Sac etc. så är det något positivt.

Ja visst, men synen på SUF som en nybörjarorganisation man ska lämna efter ett tag är jävligt trist när det är en av autonoma rörelsens viktigaste organisationer. Autonoma rörelsen är en klassrörelse och inte något man ska göra "aktivistkarriär" inom och klättra i nån inbillad hierarki.

Redbulls:

Tycker att RF är en av de bättre organisationerna som finns, och du måste ju förstå att det finns en nödvändighet att hållas sig hemliga pga vissa delar av deras arbete.

Gör jag med, men är ändå en problematisk grundsyn i mina ögon.
Bara Ta Allt:

Nej, finns många som stannar jättelänge i SUF också. De ses bara som mindre coola eftersom de inte är i en hemlig antifagrupp. Det är dåligt och ska motverkas.

Ja det är många som stannar, men eftersom SUF är ett relativt stort "nätverk" så blir det många nyas första stopp.

Varför ska det motverkas? Hur tusan skulle de kunna syssla med det de gör om de vore öppna med det?
Redbulls:

Ja det är många som stannar, men eftersom SUF är ett relativt stort "nätverk" så blir det många nyas första stopp.

Jadå, jag vet. Är själv med i SUF. Vet klubbar som dött ut helt för att andra grupper aktivt rekryterat ur dem, det är dåligt i mina ögon.

Redbulls:

Varför ska det motverkas? Hur tusan skulle de kunna syssla med det de gör om de vore öppna med det?

Synen på SUF som nåt jävla dagis och inte fullvärdiga kamrater borde motverkas, var det jag menade.
Bara Ta Allt:

Du kan ju alltid tejpa upp en papperslapp på brevlådan med texten? Kanske nån granne som ser det och gör samma sak. :)

Ja [y] Fast alla grannar är sisådär... 60+are, jag tror att sådana lappar är för radikala för dig [wink]

Bara Ta Allt:

Ah ok, känner till en hel del vettigt folk där. :)

Ah, fint. Är nyinflyttad, eller ja, flyttar inte redigt förrän om två veckor, men hoppas på att träffa lite vettigt folk osv. Hela staden verkar vara mysig och vänstervriden. Var där när det var Ship to Gaza manifestationer.
Redbulls:

Syftade på AFA & Co.

Men de kommenterade jag inte. Tycker dock det är dåligt att hemligare grupp ofta är = coolare. Blir nån slags dum leninism om det hemliga avantgardet och de efterblivna som ska följa efter. Båda sakerna behövs, båda är extremt viktiga, osv.
Bara Ta Allt:

Var ej min avsikt, men majoriteten av de jag känner tycker jävligt illa om SD. Vet särskilt många skåningar som är trötta på att vi ses som inskränkta rasister hela bunten för att SD är starkast här.

jag ifrågasätter inte att sd är ett skräpparti, jag anmärker mest på formuleringen. skulle du säga att det i dina politiska kretsar är ett vanligt, om än omedvetet, retoriskt grepp? jag är inte bekant med vilka politiska skrifter och liknande som för stunden sätter normen inom den autonoma vänstern i skåne, men jag gissar att retoriken kan återfinnas även där.
Bara Ta Allt:

Men de kommenterade jag inte. Tycker dock det är dåligt att hemligare grupp ofta är = coolare. Blir nån slags dum leninism om det hemliga avantgardet och de efterblivna som ska följa efter. Båda sakerna behövs, båda är extremt viktiga, osv.

ah okej, my bad. Instämmer med det du säger.
Inte Gugge:

Ah, fint. Är nyinflyttad, eller ja, flyttar inte redigt förrän om två veckor, men hoppas på att träffa lite vettigt folk osv. Hela staden verkar vara mysig och vänstervriden. Var där när det var Ship to Gaza manifestationer.

Borde finnas en del folk kring Sandvikens LS, kan ju kontakta dem ifall du vill träffa schysst folk. Tror även att en SUF-klubb startats upp. :)
Leijonsparf:

jag ifrågasätter inte att sd är ett skräpparti, jag anmärker mest på formuleringen. skulle du säga att det i dina politiska kretsar är ett vanligt, om än omedvetet, retoriskt grepp? jag är inte bekant med vilka politiska skrifter och liknande som för stunden sätter normen inom den autonoma vänstern i skåne, men jag gissar att retoriken kan återfinnas även där.

Inget jag tänkt på, det är inte någon politisk strategi eller något från min sida ifall du tror det. Jag upplever det som att det i Skåne finns en väldigt stor majoriteten som ogillar SD och att förknippas med dem, därav "alla vi som inte är rasister". Menade inte att alla som inte är SDare automatiskt är antirasister eller något sådant ifall du tolkade det så.