Aviseringar
Rensa alla

Lokalt projekt mot rasistisk reklam


Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Ja visst, men synen på SUF som en nybörjarorganisation man ska lämna efter ett tag är jävligt trist.

Sant, men det är verkligheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Sant, men det är verkligheten.

Nej, finns många som stannar jättelänge i SUF också. De ses bara som mindre coola eftersom de inte är i en hemlig antifagrupp. Det är dåligt och ska motverkas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Nej, finns många som stannar jättelänge i SUF också. De ses bara som mindre coola eftersom de inte är i en hemlig antifagrupp. Det är dåligt och ska motverkas.

Ja det är många som stannar, men eftersom SUF är ett relativt stort "nätverk" så blir det många nyas första stopp.

Varför ska det motverkas? Hur tusan skulle de kunna syssla med det de gör om de vore öppna med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Ja det är många som stannar, men eftersom SUF är ett relativt stort "nätverk" så blir det många nyas första stopp.

Jadå, jag vet. Är själv med i SUF. Vet klubbar som dött ut helt för att andra grupper aktivt rekryterat ur dem, det är dåligt i mina ögon.

Redbulls:

Varför ska det motverkas? Hur tusan skulle de kunna syssla med det de gör om de vore öppna med det?

Synen på SUF som nåt jävla dagis och inte fullvärdiga kamrater borde motverkas, var det jag menade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Synen på SUF som nåt jävla dagis och inte fullvärdiga kamrater borde motverkas, var det jag menade.

Syftade på AFA & Co.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Du kan ju alltid tejpa upp en papperslapp på brevlådan med texten? Kanske nån granne som ser det och gör samma sak. 🙂

Ja [y] Fast alla grannar är sisådär... 60+are, jag tror att sådana lappar är för radikala för dig [wink]

Bara Ta Allt:

Ah ok, känner till en hel del vettigt folk där. 🙂

Ah, fint. Är nyinflyttad, eller ja, flyttar inte redigt förrän om två veckor, men hoppas på att träffa lite vettigt folk osv. Hela staden verkar vara mysig och vänstervriden. Var där när det var Ship to Gaza manifestationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Redbulls:

Syftade på AFA & Co.

Men de kommenterade jag inte. Tycker dock det är dåligt att hemligare grupp ofta är = coolare. Blir nån slags dum leninism om det hemliga avantgardet och de efterblivna som ska följa efter. Båda sakerna behövs, båda är extremt viktiga, osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Var ej min avsikt, men majoriteten av de jag känner tycker jävligt illa om SD. Vet särskilt många skåningar som är trötta på att vi ses som inskränkta rasister hela bunten för att SD är starkast här.

jag ifrågasätter inte att sd är ett skräpparti, jag anmärker mest på formuleringen. skulle du säga att det i dina politiska kretsar är ett vanligt, om än omedvetet, retoriskt grepp? jag är inte bekant med vilka politiska skrifter och liknande som för stunden sätter normen inom den autonoma vänstern i skåne, men jag gissar att retoriken kan återfinnas även där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Men de kommenterade jag inte. Tycker dock det är dåligt att hemligare grupp ofta är = coolare. Blir nån slags dum leninism om det hemliga avantgardet och de efterblivna som ska följa efter. Båda sakerna behövs, båda är extremt viktiga, osv.

ah okej, my bad. Instämmer med det du säger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Ah, fint. Är nyinflyttad, eller ja, flyttar inte redigt förrän om två veckor, men hoppas på att träffa lite vettigt folk osv. Hela staden verkar vara mysig och vänstervriden. Var där när det var Ship to Gaza manifestationer.

Borde finnas en del folk kring Sandvikens LS, kan ju kontakta dem ifall du vill träffa schysst folk. Tror även att en SUF-klubb startats upp. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jag ifrågasätter inte att sd är ett skräpparti, jag anmärker mest på formuleringen. skulle du säga att det i dina politiska kretsar är ett vanligt, om än omedvetet, retoriskt grepp? jag är inte bekant med vilka politiska skrifter och liknande som för stunden sätter normen inom den autonoma vänstern i skåne, men jag gissar att retoriken kan återfinnas även där.

Inget jag tänkt på, det är inte någon politisk strategi eller något från min sida ifall du tror det. Jag upplever det som att det i Skåne finns en väldigt stor majoriteten som ogillar SD och att förknippas med dem, därav "alla vi som inte är rasister". Menade inte att alla som inte är SDare automatiskt är antirasister eller något sådant ifall du tolkade det så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Inget jag tänkt på, det är inte någon politisk strategi eller något från min sida ifall du tror det.

det är möjligt att det inte är någon medveten strategi från din sida, men det är definitivt en retorik som du använder skapligt ofta. om det nu är så att den inte är medveten så bör du förmodligen fundera på om den fyller dina syften eller inte. den broschyr som du länkade i första inlägget använder på det stora hela en liknande retorik, och angriper inte sakfrågor på något uppenbart vis.

vad som istället används är en upprepning av det vanliga mantrat att sd är rasister, utan att peka på vad som gör dem till rasister. det kan definitivt ha sitt värde, men jag tror inte att det är ett särskilt effektivt tillvägagångssätt för att få de som redan bildat uppfattningen att sd inte är rasister att ändra åsikt. de som sedan tröttnat på den ständiga upprepningen av detta mantra utan att för den delen ha bildat sig någon tydlig åsikt kan mycket väl tolka frånvaron av faktiska exempel som ett tecken på att de som står bakom kampanjen inte är kapabla att komma med ett nog slagkraftigt exempel.

att sedan ha "ingen rasistisk reklam" som slogan på klistermärket, istället för att specifikt nämna sverigedemokraterna, innebär ju att sverigedemokrater som inte betraktar reklamen som rasistisk med gott samvete fortfarande kan dela ut den, och för att dra det hela ännu längre, skulle utan att uppleva det som hyckleri kunna hålla med om klistermärkets budskap.

överlag så tycker jag att kampanjen verkar lämna lite att önska. propagandaministeriet ger den en trea.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lejonhjärta:

Stående ovationer, vi är på gång nu.

Om man tar det med en dumptruck salt, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Sandvikens LS

Mm, bor sisådär... mindre än 5 minuter från deras bokcafé [wink] Hade tänkt köpa fint fairtrade kaffe där, men det blev aldrig av [sad]

Bara Ta Allt:

SUF

ah, ska kolla upp [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måste fråga, Varför heter ni Virvelvinden? och är det en SUF kampanj eller finns det fler organisationer bakom?


   
SvaraCitera