Aviseringar
Rensa alla

Lss-boende - bra/dåligt?


Ämnesstartare

Jag är 20 år och bor just nu hemma hos min mamma med boendestöd mån-fre i väntan på ett lss-boende. Pratade med en av mina boendestödjare häromdagen och hen sa att ett lss-boende inte är nåt för mig då jag har så stor potential och bara kommer att bli hämmad av ett sånt boende (har en autismdiagnos så det är därför jag går under lss). Hen berättade att lss-boenden kan vara riktigt dåliga, att personalen inte har tid för de boende osv.  hen sa att en garantibostad skulle vara ett bättre alternativ för mig och att jag skulle prata med min mamma om det, men jag fick inte säga att min boendestödjare berättat nåt (hens råd var att jag skulle googla om det).

så nu står jag här, trivs jättebra här hemma med boendestöd men har skrivit på hyreskontrakt i ett stödboende. Kan man ändra sig? Och om jag inte ska bo hemma hela livet vad har jag för alternativ förutom lss-boende? (Läste att man bara kan få garantibostad beviljad av kommunen om man inte får nån lägenhet genom ens hyresrätt och man redan försökt annonsera osv). Jag vet inte vad jag ska göra. Hjälp?


   
Citera

Du kan ju alltid testa och sedan flytta hem igen om det inte funkar. Om du vill alltså. Korkat av din boendestödjare att säga sådär till dig btw, det ger dig ju knappast någon positiv syn på det hela. Hen kan bli av med jobbet för det och vill därför ej att du ska säga ngt. 


   
SvaraCitera

Det låter jättekonstigt att säga så som ditt boendestöd gjorde.. förstår inte riktigt hur du skulle bli hämmad av det om det är så dåligt med personal? Låter ju som att det skulle passa i så fall om du har potential att klara dig själv och att stödet du får inte kommer bli för frekvent. 

Tycker som vonKissekatt att du kan testa hur det känns. Jag tror personligen att det varierar vad man tycker om ett sådant boende. Du vet inte hur du skulle må i det boendet enbart för att ditt boendestöd tycker det är dåligt. Lycka till i alla fall! Hoppas det är någonting som du trivs med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Du kan ju alltid testa och sedan flytta hem igen om det inte funkar. Om du vill alltså. Korkat av din boendestödjare att säga sådär till dig btw, det ger dig ju knappast någon positiv syn på det hela. Hen kan bli av med jobbet för det och vill därför ej att du ska säga ngt. 

Okej, så jag kan alltså testa och sedan flytta tillbaks hem om det inte känns bra och då få boendestöd igen?

Hjärtlös:
Det låter jättekonstigt att säga så som ditt boendestöd gjorde.. förstår inte riktigt hur du skulle bli hämmad av det om det är så dåligt med personal? Låter ju som att det skulle passa i så fall om du har potential att klara dig själv och att stödet du får inte kommer bli för frekvent. 

Tycker som vonKissekatt att du kan testa hur det känns. Jag tror personligen att det varierar vad man tycker om ett sådant boende. Du vet inte hur du skulle må i det boendet enbart för att ditt boendestöd tycker det är dåligt. Lycka till i alla fall! Hoppas det är någonting som du trivs med.

Tack! Hen pratade om att nu när jag har boendestöd så jobbar vi mot mål men om/när jag hamnar på ett boende så kommer allt sånt att avstanna och jag kommer inte att komma vidare i min utveckling för ingen personal kommer ha tid för mig, typ.


   
SvaraCitera

Nämen vad är det för boendestödjare du har... Jag har jobbat på ett par LSS-boenden (oftast med personer äldre än dig och som även hade ngn typ av utvecklingsstörning) vi var hela tiden överbemannade kunde vara 5personal på 3 brukare. Vi hade även en plan för individuell utveckling osv hos varje brukare som skrivit i samrådan med lss-handläggare, brukare, personal och oftast flera andra ex föräldrar, stödpersonal på daglig verksamhet eller godman etc. Tycker verkligen du ska testa och är det inget för dig - då är det bara att flytta tillbaka och fortsätta med boendestödjare.


   
SvaraCitera

Natthimmel:

Okej, så jag kan alltså testa och sedan flytta tillbaks hem om det inte känns bra och då få boendestöd igen?

Tack! Hen pratade om att nu när jag har boendestöd så jobbar vi mot mål men om/när jag hamnar på ett boende så kommer allt sånt att avstanna och jag kommer inte att komma vidare i min utveckling för ingen personal kommer ha tid för mig, typ.

Ja det går nog skulle jag tro! Prata med din handläggare om det.


   
SvaraCitera