Aviseringar
Rensa alla

Lundsberg stängs tillfälligt ner


Ämnesstartare

Lundsberg stängs tillfälligt ner av skolinspektionen. Beslutet grundar sig på ett arbete inspektionen gjort i tre år och resultatet är att de anser att skolans styrelse fortfarande inte implementerat åtgärder mot de problem som finns på skolan i form an pennalism. Anledningen till beslutet har varit enligt skolinspektionen "För att säkra barnens trygghet".

Samtidigt har skolelever, föräldrar och den tidigare rektorn för Lundsberg anklagat skolinspektionen för att ha gett med sig för mediedrev, klasshat och politiska motiv. De påstår att inspektionen ska ha gett en kollektiv bestraffning mot de elever som går där som påstås vara olagligt i Sverige. 

Vad är din åsikt om det hela?


   
Citera

jag är nyfiken på hur det här blev en fråga om klasshat och inte om de torterade barnen


   
SvaraCitera

"Skolinspektionen har beslutat att spränga Lundsberg" 


   
SvaraCitera

Jag känner så här: skitbra att dom lägger ner instutionen i fråga men samtidigt bryr jag mig inte i om några rika ungar vill bränna varandra med strykjärn, ja alltså... det får dom väl om dom vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
jag är nyfiken på hur det här blev en fråga om klasshat och inte om de torterade barnen

Efter att moderaten Abrahamsson bestämde sig för att det var det.
http://www.metro.se/nyheter/maria-abrahamsson-klasshat-bakom-lundsbergs-stangning/EVHmhC!Nmq0byNu3D1zY/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:
"Skolinspektionen har beslutat att spränga Lundsberg" 

"Lundsberg sprängs tillfälligt ner av skolinspektionen."


   
SvaraCitera

Vet att värre saker har hänt i kommunala skolor en del bekanta har gått på, men inte har dom stängts ner för det.


   
SvaraCitera

Lika barn leka bäst.

Den skolans enda problem ä ratt ledningen aldrig haft något intresse att försöka göra något åt den problematik som finns, som många andra skolor.


   
SvaraCitera

Har skrivit detta men; ironiskt att Lundsberg-supporter tycker att klasshat var anledningen till att Lundsberg stängdes när de sedan skickar ut en f d elev som säger att det inte finns klasskillnader i dagens Sverige. 

Anledningen till att Lundsberg stängdes var att överklassens barn visats sig har ett självskadebeteende såsom mobbning, misshandel både psykiskt/fysiskt och allt äckligt som hänt. 


   
SvaraCitera

Burg:
Vet att värre saker har hänt i kommunala skolor en del bekanta har gått på, men inte har dom stängts ner för det.

som en del av skolans nollning eller aktiviteter?


   
SvaraCitera

honolulu:

som en del av skolans nollning eller aktiviteter?

+ som rektorn gått med på. som händer om och om igen vartenda jävla år utan att det görs någonting åt det

min gamla skola fick betala skadestånd på flera hundratusen kronor för att en elev  påstod att hn var självmordsbenägen då hn gick i skolan pga andra elever, och det är liksom en liten grej jämfört med det som händer i de där skolorna.


   
SvaraCitera

Ledningen får skylla sig själva. Bra att dom stängt dårhuset. 


   
SvaraCitera
mynona

Burg:
Vet att värre saker har hänt i kommunala skolor en del bekanta har gått på, men inte har dom stängts ner för det.

Skillnaden mellan vanlig mobbing och pennalism, som det har presenterats när det gäller Lundsberg, är att pennalismen här var enligt reglerna och ingick i skolans kultur, dvs det var något som godkändes av lärarna, kändes till av föräldrarna, uppmuntrades av skolans värdegrund och skedde utifrån regler som hade fastställts utifrån skolans traditioner. Skolan grundades på 1800-talet och på den tiden var pennalismen ett sätt som ansågs lämpligt för att uppfostra män för deras framtida roll i samhället, dvs att besegra och härska över underklassen. Förvirrad

Ulricspath: Samtidigt har skolelever, föräldrar och den tidigare rektorn för Lundsberg anklagat skolinspektionen för att ha gett med sig för mediedrev, klasshat och politiska motiv. De påstår att inspektionen ska ha gett en kollektiv bestraffning mot de elever som går där som påstås vara olagligt i Sverige.

Jan Guillou skrev i någon artikel att Lundberg representeras av överklassen som "håller ihop" mot kritik från icke överklass som de inte anser har något med deras angelägenheter att göra. Det är väl inte psykologiskt helt omöjligt att det kan ligga något i det. Och då blir det ganska mycket av "Den som sa det han var det" av deras tal om klasshat. Om man med politiska motiv talar om att avskaffa den sortens institutioner och den klassmässiga mentalitet som utövas där, så kan det säkert stämma, och frågan är då om det skulle vara ett negativt politiskt beslut


   
SvaraCitera

Gillar när mynona refererar till Jan Guillou 


   
SvaraCitera

guillou.gif


   
SvaraCitera