Aviseringar
Rensa alla

Lurad på Tradera- Men nu har jag rätt?


Ämnesstartare

Hej!

Jag såg för några veckor sedan en annons med en skinnrock som jag länge velat ha.
Bilderna man fick se töd på att den borde vara i väldigt bra skick, men det stod ingen information alls om den förutom att den var varm och skön.

Jag kontaktade säljaren och frågade om måtten, och fick efter någon dag svar.
Enligt måtten jag fått skulle den passa mig perfekt, så jag slog till och köpte den.

Redan på kvällen började hon krångla om att frakten kanske skulle bli billigare eller dyrare, hon visste inte. Men jag tänkte att hon fick låta sig hållas så länge det inte blir dyrare.

Igår kom rocken fram så jag hämtade den.

Det visade sig att det är slitage på massa ställen på den, höger ficka är obrukbar, det låg ett snytpapper i vänstra fickan, och den saknade en knapp i fram.

Det var även knäppning i slitsen där bak, men där fanns bara en knapp av 7 möjliga??

Jag tog kontakt med säljaren att detta var ingenting jag hade någon vetskap om, men enligt henne så var det mitt ansvar att fråga om jag ville veta mer-

Så då är min fråga, ska jag behöva fråga om rocken jag köper är sönder??

Om någon säljer en dator och det visar sig att moderkortet är paj, kan säljaren då skydda sig med att man inte har frågat om den fungerade? Det låter som jag har blivit för lurad för att detta ska hålla, vad jag vet har säljaren NÅGOT ansvar..

På Tradera står det:

"En Medlem som erbjuder sig att sälja varor ("Säljaren") måste ange föremålen i enlighet med instruktioner på Webbplatsen och därvid uppge korrekt och tillräcklig information om föremålet och villkor för försäljningen ("Objektsbeskrivning") utan att utelämna sådan information som kan påverka värdet på det utbjudna föremålet."

Jag ska prata med min kusin senare i veckan som är advokat.. Men jag ville höra lite om ni medlemmar på UM har tidigare erfarenheter av sånthär på Tradera och hur det gick, eller om ni vet något om vilka rättigheter hon har som säljare, och jag som köpare. Det känns som detta var väldigt fel, annars skulle man ju kunna sälja vadsomhelst utan att åka fast?

Hon sa senare i mail att hon inte hade kollat så noga för att hon bara provat den en gång sedan sålt den vidare- hur kan hon då få annonsera ut den som SIN varma sköna skinnrock? Hon måste väl berätta allt hon vet, och ta reda på det hon inte vet så att affären blir rättvis?

Tack på förhand


   
Citera
Åtta

Det är ditt ansvar som köpare att be om den information du behöver. Så länge inte säljaren medvetet försett dig med felaktig information (d.v.s. om du frågat i vilket skick den var, och säljaren svarat att den var i nyskick) så får du skylla dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det hon gjort är inte olagligt, men det tycks ju vara ett brott mot traderas regler om "korrekt och tillräcklig information". Anmäl henne på sidan så kanske hon bannas iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kunde säljaren inte ens tömma fickorna? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du lär ju ha sett på bilderna om knappar saknades. Fanns det inte tillräckligt med bilder skulle du ha bett om fler.

På tradera köper man i befintligt skick, och då här det upp till en själv att ta reda på så mycket som möjligt.

Ett tips är ju att kolla säljarens omdömen innan du köper av den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enda du kan göra i princip är att ge henne negativt omdöme, men har svårt att tro att det kommer få juridiska konsekvenser för henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fick det bekräftat av en oberoende part att det inte ens är en skinnrock- det är fusk-skinn!

Borde det inte vara felköp då?
Hon hävdar att hon inte visste om att det var fusk-skinn lol..
Men vafan.
Man kan väl inte sälja en pudel och säga att det är en schäfer -.-

EDIT: Det jag menar är alltså att jag betalat för att få en skinnrock, men det visar sig att det inte var det

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

SVERIGEDEMOKRATERNA:

Kunde säljaren inte ens tömma fickorna?

Tydligen inte >.<

Åtta:

Det är ditt ansvar som köpare att be om den information du behöver.

Så hon ska inte behöva utelämna någon information alls?
Då kan man ju i praktiken sälja allt

Knothole:

Du lär ju ha sett på bilderna om knappar saknades. Fanns det inte tillräckligt med bilder skulle du ha bett om fler.

Fanns två bilder och jag tyckte de såg bra ut. Klassiska bilder, att klädesplagget hänger på väggen och blir fotad.. syntes ej att knapp saknades.

Knothole:

På tradera köper man i befintligt skick, och då här det upp till en själv att ta reda på så mycket som möjligt.

Borde stå att den såldes i befintligt skick, och själv skulle jag aldrig annonsera ut ett plagg som är sönder utan att berätta om det, men det är ju jag..

Och somsagt, det är ingen skinnrock som det stod i annonsen, utan det är fake- har jag inte rätt till återköp då?
Är det ingen som vet?

Rapporterat till Tradera om detta iaf, hoppas verkligen att hon inte ska komma undan med detta..


   
SvaraCitera

Finns nog något du kan använda dig utav. Du ska ju snacka med din kusin som är advokat som säkert vet mycket om det.

Tänker man sig så som några skrivit, alltså att man bör fråga om det man vill veta, så kan man ju vrida det på följande sätt. Man frågar om samtliga saker, men bara för att man inte frågade om hon lagt bajs i jackfickan så gör hon detta. Det är klart att man inte frågar om hon lagt det i fickorna. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Och somsagt, det är ingen skinnrock som det stod i annonsen, utan det är fake- har jag inte rätt till återköp då?
Är det ingen som vet?

Återköp gäller inte mellan två privatpersoner.


   
SvaraCitera
Åtta

Den Vise:

Så hon ska inte behöva utelämna någon information alls? Då kan man ju i praktiken sälja allt

Ja, men ingen kommer att köpa någonting om allt som syns på bilden är en papperspåse, och du inte lämnar någon text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skrattade till då jag såg den här tråden under 'Motgångar och Problem' delen [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hände mig fast på ICA Maxi [mad][mad][mad]
Jag köpte sex filmer på rea och ALLA var trasiga[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

det låg ett snytpapper i vänstra fickan

HAHAHAHA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casull:

Skrattade till då jag såg den här tråden under 'Motgångar och Problem' delen [bigsmile]

Samma här. Vet inte riktigt varför, det är ju ett problem men ändå känns det malplacerat på något sätt...

Den Vise:

Hej!...

Ta upp det med reklamtionsnämnden. Om inte det går så ta upp det med nån domstol. Krigsförbrytartribunalen i Haag rekommenderas varmt[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uranus:

Återköp gäller inte mellan två privatpersoner.

Det är felaktigt köp enligt både Tradera och Köplagen, så nog borde det gälla..

sylar:

Tänker man sig så som några skrivit, alltså att man bör fråga om det man vill veta, så kan man ju vrida det på följande sätt. Man frågar om samtliga saker, men bara för att man inte frågade om hon lagt bajs i jackfickan så gör hon detta. Det är klart att man inte frågar om hon lagt det i fickorna.

Exakt det jag menar! Likadant som när jag sa åt henne att det inte var äkta skinn utan fusk-skinn, då sa hon "jag sa aldrig att det var äkta" [zzz] hon försöker skydda sig på så patetiska vis att jag börjar gråta snart XD

Åtta:

Ja, men ingen kommer att köpa någonting om allt som syns på bilden är en papperspåse, och du inte lämnar någon text.

Men nu visades ju en rock, en påstådd skinnrock, och jag får en rock som är sönder och som inte ens är i skinn- hur försvarar man den handlingen då?

Casull:

Skrattade till då jag såg den här tråden under 'Motgångar och Problem' delen [bigsmile]

Var skulle den annars ligga? x)

Harpyja:

Hände mig fast på ICA Maxi [mad][mad][mad]
Jag köpte sex filmer på rea och ALLA var trasiga[mad]

Det är ju en affär, då ska konsumentköplagen gälla för dig

Lounge fact:

HAHAHAHA

Låter kul ja, men fan tänk dig att få det hem xD hur kan man ens sälja något sådant

undertow:

Ta upp det med reklamtionsnämnden. Om inte det går så ta upp det med nån domstol.

Om inte min kusin eller reklamationsnämnden gör något så går jag till polisen x)

undertow:

Krigsförbrytartribunalen i Haag rekommenderas varmt[y]

Öhh, jaha XD


   
SvaraCitera