Aviseringar
Rensa alla

Lurad till en låst Iphone 4g


weezy
Ämnesstartare

Hej! Jag köpte en begagnad Iphone 4g av en kille. Telefonen var låst till tre och enligt honom kunde jag låsa upp den sedan en månad tillbaka. Tyvärr så visa det sig att grabben köpt mobilen 12 maj 2011 alltså kan jag inte låsa upp den tills nästa maj. Jag har försökt nå honom för att meddela detta men han vägrar svara mig. Finns det någon lösning på det. Hur kan jag låsa upp mobilen? Jag kan inte göra något med telefonen då den är låst.[n][shake]


   
Citera

Lämna in till ställe som låser upp mobilen.
Vet inte vad det kostar.


   
SvaraCitera

​​Så här kommer du undan problemet. Tråkigt att du blev bedragen dock. Det är olagligt, vilket står i Brottsbalken, Lag (1986:123), kaptiel 9, §1. Lär väl gå att polisanmäla då, men osäker på hur värt det är.


   
SvaraCitera

Blev också lurad av en kille, robin palerski typ kallade han sig :)))) först sa han att jag var dum i huvet och fick skylla mig själv sen vägrade han svara.


   
SvaraCitera

I förebyggande syfte kan det vara bra att sluta vara godtrogen


   
SvaraCitera

Går att låsa upp den gratis om man jailbrekar den och uppgraderar basebandet i telefonen till iPad baseband. Dock kommer telefonen inte längre gå att updatera via iTunes men upplåst blir den iaf.
Ska du låsa upp den via TRE kostar det 350kr, kvitto måste finnas samt bör bindningstiden på abbonemanget som telefonen köptes med vara slut (gäller inte om det är köpt med kontantkort). Apple har dock en regel att man ska få låsa upp telefonen redan efter 12 månader oavsätt abbonemang. Om man hänvisar TRE till detta brukar man kunna låsa upp telefonen även om det är bindningstid kvar.


   
SvaraCitera

mrman:

Går att låsa upp den gratis om man jailbrekar den och uppgraderar basebandet i telefonen till iPad baseband

I don't think that means what you think it means...


   
SvaraCitera

Den går att låsa upp 12 månader efter inköp.


   
SvaraCitera

Även om du låser upp den så är det fortfarande en ifån. 🙁


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

I apple sammanhang är det frimeware för telefonmodulen man syftar på. iPhone har version 05.xx.xx och iPad en version högre som börjar på 06. Tyvärr kan man bara uppgradera denna till en högre men inte en lägre version. Itunes märker att det är fel frieware om man skulle villja uppdatera sitt ios via Apple.


   
SvaraCitera

pizdakurac:

Den går att låsa upp 12 månader efter inköp.

Inte hos Tre i normala fall då bidningstiden för iPhone abbonemang brukar vara 24 månader.

http://www.tre.se/privat/kundservice/abonnemang-och-paket/lasa-upp-mobil/


   
SvaraCitera

mrman:

I apple sammanhang är det frimeware för telefonmodulen man syftar på.

I alla sammanhang är det firmware man syftar på och använder.


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

I sammanhang är det man syftar på och använder.

Beror självklart vad man pratar om. Är firmware jag syftade på och inte funktionen beträffande frekvensbandet som en modul arbetar på som Wikipedia sidan beskirver.


   
SvaraCitera
weezy
Ämnesstartare

Problemet med telefonen är att jag inte ens kan ta reda på vilken version den är eftersom jag inte kommer åt den. Står bara sätt in giltig sim-kort kan inte komma längre än så[chocked]


   
SvaraCitera

Om du vet att den är låst till Tre kan du stoppa i ett vanligt 3 kontantkort och aktivera telefonen så att du kommer in i den. Gratis att beställa. Dock kan det vara bra att höra med kundtjänst om dom kan ordna micro-sim så du slipper klippa till simkortet själv.

http://www.tre.se/Privat/Abonnemang1/VoicePrepaidPage/


   
SvaraCitera