Aviseringar
Rensa alla

Lyckligast historiskt


Ämnesstartare

Under vilken historisk tidsperiod tror ni människor var lyckligast respektive mest deprimerade? Tänk de som var "i mitten" under alla perioder. Alltså inte de som hade det väldigt bra eller de som hade det riktigt dåligt. Grova generaliseringar, ja


   
Citera
Hayge

Lyckligast: 1950 kriget var slut och det fanns gott om pengar, Rock 'n' roll kom till livet.

Olyckligast: Medeltiden, Folk var fattiga och hungriga, Alla brott innebar tortyr eller Dödsdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oou får ont i kroppen när jag tänker på tortyrredskapen.
Så på så sätt är väl vi i Sverige i alla fall lyckligare nu än då. Lite friare ändå.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Under vilken historisk tidsperiod tror ni människor var lyckligast respektive mest deprimerade?

hmmm... kunde man va deprimerad egentligen nån längre tid på medeltiden, när det var så svårt att bara överleva ? tror det knappt.... var nog mer rädsla o skräckkänslor

när jag pratat med min farmor o farfar om 50-talet så var det ganska fattigt då för många, lyckligaste periodentror jag var ngt senare, 60-70 tal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att depression är lite av ett lyxproblem.
Livet var ett helvete i sverige för typ 99.9 procent av befolkningen för ca
200 år sedan. Men det var så livet såg ut och det var bara att finna sig i det. Depression torde uppstå då man önskar sig något bättre och inte är till freds med sin tillvaro.

Lycka kan tänkas uppstå i mindre samhällen där alla lever i symbios med varandra, likt ett kommunistiskt samhälle. Var och när detta har funnits, om det nu har det vet jag inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Första världskriget får mig att tänka på sex.


   
SvaraCitera

Amsle:

Första världskriget får mig att tänka på sex.

mjo, var nog en upplevelse med spec oralsex förr [cry], bara surkewkar o bitterfittor överallt [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

60-70-talet. Varenda jävel var ju hippie då nästan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Caisa_15:

mjo, var nog en upplevelse med spec oralsex förr [cry], bara surkewkar o bitterfittor överallt

Har sett gamla filmer från första världskriget (eller det kanske var andra), så jävla snygga killar..


   
SvaraCitera

Amsle:

Har sett gamla filmer från första världskriget (eller det kanske var andra), så jävla snygga killar..

oh ja, bra "fantasiobjekt" [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

60-70talet om vi snackar Sverige iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror vi aldrig har varit något som kan kallas generellt lyckliga. Visst, nån jävel har ju varit glad i någon vecka någon gång men men


   
SvaraCitera

]

6laxari1laxask:

Jag tror att depression är lite av ett lyxproblem.

lite ja men de finns ju de som gått igenom sjukt häsmak saker som blir deprimerade därför också![sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade inte velat leva på medeltiden i alla fall.
Lyckligast, det vettefan. Ingen var knappast lycklig hela sitt liv, fanns med och motgångar lika mycket nu som då.


   
SvaraCitera