Aviseringar
Rensa alla

M-förslag vill minska tv-spelande


Jag spenderade mesta delen av gymnasiet med att lira wc3, det gick bra ändå.

Jag kan köpa att elever kanske behöver mer läxläsning, men det utesluter inte nödvändigtvis spelande. Jag startade i tidig ålder med japanska rpg´er, det lärde mig mer engelska än skolan gjort.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

aristoteles: Jag startade i tidig ålder med japanska rpg´er, det lärde mig mer engelska än skolan gjort.

Tänkte på just detta. Hur är det med t ex alla dessa engelsk-kunskaper barn/ungdomar har idag? Utav alla jag känner så var de som var bäst i engelska - just det, de var tv-spelsnördar. Många förbättrar sin engelska även genom alla sociala medier och internetsidor som kanske bara finns på engelska. Min lillebror hade inte kunnat ett skit engelska om det inte vore för hans spelande. Han har troligen den grövsta sorten av ADHD och han lärde sig inte ett dugg engelska i skolan pga diverse anledningar. 


   
SvaraCitera

time: Kanske

Jag  kan tänka mig att det definitivt kan spela en roll för framförallt pojkar skolresultat om de ägnar timmatals åt tvspelande - visst dom har något slags poäng.

Men det är för det första jävligt oklart hur detta "handslag" ser ut och för det andra så spelar säkerligen dom framstående finska och för den delen dom japanska ungdomarna lika mycket spel som sina svenska motsvarigheter så dom svaga svenska skolresultaten torde snarare handla om organisation och borgerlig skolideologi som fått löpa amok oavsett färg på regering.  Ur den synvinkeln blir Tobés populism ett billigt försök att distrahera från dom verkliga frågorna som behöver ställas.

Och som den gode Sjöstedt sa i sitt öppningstal på V-kongressen: Sverige är fortfarande med och slåss i toppen i PISA-mätningen när det gäller ett ämne, vi är näst bäst i världen på svenskundervisning, endast Finland är bättre.


   
SvaraCitera

time: Kanske

Dagens unga behöver mer frisk luft!!! När jag var ung var man ute jättemycket. Fast nu var det ju läxläsning det handlade om, men ja, frisk luft gör en ju piggare.


   
SvaraCitera

time: Nej, definitivt inte

Det skulle påverka min business.


   
SvaraCitera

Jag tycker det är ytterst märkligt att Moderaterna uttrycker vad man vill förbättra med skolan, vad är det som stoppar dem? Och varför har de inte börjat med dem typ för 7 år sedan=??=


   
SvaraCitera

time: Nej, definitivt inte

Löjligt att skylla på TV-spel.


   
SvaraCitera

PMR: Tänkte på just detta. Hur är det med t ex alla dessa engelsk-kunskaper barn/ungdomar har idag? Utav alla jag känner så var de som var bäst i engelska - just det, de var tv-spelsnördar. Många förbättrar sin engelska även genom alla sociala medier och internetsidor som kanske bara finns på engelska. Min lillebror hade inte kunnat ett skit engelska om det inte vore för hans spelande. Han har troligen den grövsta sorten av ADHD och han lärde sig inte ett dugg engelska i skolan pga diverse anledningar.

Ja, jag tror att de generaliserar lite väl mycket. Visst du kommer nog inte lära dig mycket av att spela angry birds 4 timmar om dagen, men det finns helt klart stimulerande spel som lär oss bättre än vad som svenska skolan lyckats med.

Men sådant här går i vågor, förr var det tv-tittande. Idag så nämner man inte ens tv, för det är modernare att gnälla på spel och sociala medier. Innan tv så var väl i-landproblemet att barnen kärnade smör alldeles för långt inpå kvällarna.


   
SvaraCitera

dom får väl fan göra tvspel som utbildar då. lata politikerjävlar. CoolCoolCool


   
SvaraCitera

aha.. det va typ det som det redan pratades om i tråden..


   
SvaraCitera

spelade spel istället för att gå i skolan.. så jag har ingen läsförmåga..

förlåt Tumme ned


   
SvaraCitera

time: Kanske 13 st

Egentligen inte, men man bör kunna se det positiva i att man slår ett vaksamt öga för vad spelmissbruk kan leda till. Andelen grabbar som spelat bort och fortsätter spela bort sina liv är inte direkt få. Jag känner faktiskt själv ett par i min egna ålder som fått lida för det här. Man sumpar sin umgängeskrets och sin chans att kunna bli någontingen i framtiden, allt för den där datorn som man har det så svårt att slita sig ifrån.

Förslaget är inte helt nytt ska också sägas. Korea införde nyligen spelförbud
efter ett visst klockslag för dem i särskilt unga åldrar.

Men grundproblemet till killars långsiktiga prestationsnedgång består inte i något datorspelande. Det är helt enkelt så att undervisningsmetoderna är så ofördelaktig för pojkar att man i dagens läge riskerar att falla bort vid ett tidigare stadium än tjejer. Och det ligger i den här regeringens, förra regeringens och regeringar tidigares ansvar att försöka göra någonting åt.


   
SvaraCitera

Weeaboo: Förslaget är inte helt nytt ska också sägas. Korea införde nyligen spelförbud efter ett visst klockslag för dem i särskilt unga åldrar.

Att sen korea också klassade ihop tv-spel med andra problem som prostitution och missbruk är ju helt ointressant.


   
SvaraCitera

När man spelar 18 åldersgräns spel när man är 7 då blir vissa agressiva = mer spelade mindre läxor


   
SvaraCitera

time: Nej, definitivt inte

Nej, det som istället behövs är att man ser över inlärningsmetoderna så att man i skolan kan försöka efterlikna en del av det som spelmakarna lyckas med för att fånga barnens/ungdomarnas intresse. 


   
SvaraCitera