Aviseringar
Rensa alla

Må fan ta antiziganister


Exner

                                                                


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kompis jobbar i butik. jag får ibland höra om stöldgods under vida kjolar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox: Blockpolitik är överskattat

Menar du parlamentarism eller menar du Alliansen och dylikt trams?


   
SvaraCitera
Exner

df rqp:
en kompis jobbar i butik, får höra ibland om stöldgods under vida kjolar.

menar nog bröllopsklänningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Menar du parlamentarism eller menar du Alliansen och dylikt trams?

Tänkte på främst på alliansen, men också till viss del de rödgröna. Vore roligare att ha ett kaos som i Italien. Parlamentarism med en mer tillbakadragen president är förvisso att föredra.

df rqp: en kompis jobbar i butik, får höra ibland om stöldgods under vida kjolar.

Hur reagerar du på det?


   
SvaraCitera
mynona

MissAnox: Mm, flera hundra års slaveri är inte najs och du har nog rätt i att Tyskland var värst.. men samtidigt installerade Tyskland ett eget rashygieniskt institut som inspirerades av vårt i Uppsala, samt

Ja, men jag gick längre tillbaka än 1900-talet. Sveriges lag av 1637 må vara extremt hård för just Sveriges del, men den var mild i jämförelse mot hur det var i övriga Europa. På 1500-talet förklarade påven romerna för fredlösa i alla katolska länder, vilket innebar att vem som helst utan straff fick mörda, råna och våldta dem och ta dem som slavar. I det protestantiska Europa infördes regelbundet lagar som rakt ut sade samma sak: det var från och med nu tillåtet för vem som helst att döda varenda rom man fick syn på. De jagades från by till by och att byborna överföll ett läger och ställde till en massaker på dem var ingen ovanlig sak i Europa förr i tiden. I nuvarande Rumänien hölls alla romer som slavar ända fram till 1861. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

menar nog bröllopsklänningar

hehe. nä! 

iofs kanske romernas klänningar är bröllopsklädsel, vad vet jag. 

MissAnox:
Hur reagerar du på det?

man kan man inte förringa eventuell empirisk giltighet, då det är möjligt att romer statistiskt stjäl mer, men jag tycker det är en rätt sorglig och småsint sak att fästa uppmärksamhet vid och ta upp som samtalsämne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox: Tänkte på främst på alliansen, men också till viss del de rödgröna. Vore roligare att ha ett kaos som i Italien. Parlamentarism med en mer tillbakadragen president är förvisso att föredra.

Ja, den svenska politiken har blivit gröt. Har en teori om att det är delvis Centerns och Miljöpartiets fel att SD vunnit så mycket mark.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: I nuvarande Rumänien hölls alla romer som slavar ända fram till 1861.

Det hade jag koll på men inte resten. Varför får man inte lära sig detta i grundskolan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genom naturligt urval är romerna sällsynt duktiga på att stjäla.

Mvh Exner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: man kan man inte förringa eventuell empirisk giltighet, då det är möjligt att romer statistiskt stjäl mer

Likväl blir perceptionen selektiv bl.a. av fördomar, så skulle vara försiktig med att betrakta det som empiriskt underlag.

Om sådan forskning finns förnekar jag den naturligtvis inte, men då håller jag med om att:

df rqp: men jag tycker det är en rätt sorglig och småsint sak att fästa uppmärksamhet vid och ta upp som samtalsämne.


   
SvaraCitera
mynona

MissAnox: Det hade jag koll på men inte resten. Varför får man inte lära sig detta i grundskolan?

Jag kan fortsätta att strö ut uppgifter. Det finns ett årtal som motsvarade Sveriges 1637 i de flesta länder. Ja, det finns mycket man borde lära sig i grundskolan. Grundskolans historieundervisning är inget att ha. Jag lärde mig inte historia i grundskolan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Mvh Exner

fegt där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Genom naturligt urval är romerna sällsynt duktiga på att stjäla.

Mvh Exner

har du stuckit handen under en romsk kvinnas kjol och känt något spännande din sliskis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eh?


   
SvaraCitera