Aviseringar
Rensa alla

macbook pro 16


Ämnesstartare

Hej Ungdomar. 

Jag har en macbook pro 16 tum som på skärmen har något konstigt plast som liksom inte går att få av eller den går att få av men det krävs kanske mycket för att få av det och skärmen kommer gå sönder liksom det finns inget sånt här grepp om att kunna ta av den som man brukar kunna göra med iphone när man köpt den första gången osv. Iallafal så undrar jag om plastet ska sitta på skärmen eller om den kanske ska av för att när jag torkar skärmen med någon duk så syns plastet tydligt där efteråt som att den ska gå av. Någon som är med om något liknande och fick ni av den? eller låter ni bara den stanna kvar där?


   
Citera
Ämnesstartare

Alla "skärmar" eller i vart fall de flesta skärmar, oavsett om det är mobiltelefonskärm, dataskärm eller TVskärm har ju en typ av skyddsplast som man ska dra bort, eller låta sitta kvar om man så önskar. Men jag vet att någon enstaka tillverkare av smartphones har en annan typ av plastfilm över skärmytan som mer är att likna med ett permanent skärmskydd som är avsett att sitta kvar på skärmen och som INTE SKA DRAS BORT!
Hur det just är på din Macbook känner jag inte till då jag kan väldigt lite om Äppledatorer. Men sitter skyddsfolien på en dataskärm (laptop) så ska den garanterat bort! Men det är väl å andra sidan en smaksak. Tycker du inte att plasten påverkar skärpan på skärmen så låt den sitta så slipper då få massa fingeravtryck på skärmen. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Make Sweden Great Again: Tycker du inte att plasten påverkar skärpan på skärmen så låt den sitta så slipper då få massa fingeravtryck på skärmen. Blink

den påverkar inte så jättemycket bara små bubblor som sticker ut när jag typ torkar med en liten duk för att få skärmen att se bättre.


   
SvaraCitera

agnesberg:

den påverkar inte så jättemycket bara små bubblor som sticker ut när jag typ torkar med en liten duk för att få skärmen att se bättre.

Då har den antingen kvar plasthöljet som satt på när den köptes ny (om macbooks ens har det nya, jag har aldrig köpt en) eller så har någon satt på ett skärmskydd.
Oavsett så ska det nog gå att ta av, tror inte att det finns skydd i härdat glas till laptops men då hade det varit svårare att få bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sgt.sunshine:

Oavsett så ska det nog gå att ta av, tror inte att det finns skydd i härdat glas till laptops men då hade det varit svårare att få bort.

jo om den skall tas bort så borde det ju finnas någon slags grepp om att kunna ta bort den men den sitter liksom tätt på skärmen o finns liksom inget sätt att ta bort den. knepigt 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså jag skulle kunna gnugga med händerna på skärmen men då förstörs ju skärmen bara. Datorn är köpt i original butik också ifall ni undrar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg:

den påverkar inte så jättemycket bara små bubblor som sticker ut när jag typ torkar med en liten duk för att få skärmen att se bättre.

jo om den skall tas bort så borde det ju finnas någon slags grepp om att kunna ta bort den men den sitter liksom tätt på skärmen o finns liksom inget sätt att ta bort den. knepigt 😛

alltså jag skulle kunna gnugga med händerna på skärmen men då förstörs ju skärmen bara. Datorn är köpt i original butik också ifall ni undrar

Jag har kontaktat en gubbe jag känner som har kontakt med "MacbookPro-världen" så vänta med att greja och gnugga på skärmen någon/några dagar så får vi se vad han har för tips att komma med!  Blink


   
SvaraCitera

agnesberg:

jo om den skall tas bort så borde det ju finnas någon slags grepp om att kunna ta bort den men den sitter liksom tätt på skärmen o finns liksom inget sätt att ta bort den. knepigt 😛

Om det är ett skärmskydd så finns det inget grepp, det är bara höljet från fabriken som har det. Om det ens finns på macbooks


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Make Sweden Great Again:

Jag har kontaktat en gubbe jag känner som har kontakt med "MacbookPro-världen" så vänta med att greja och gnugga på skärmen någon/några dagar så får vi se vad han har för tips att komma med!  Blink

Okej vad sa han då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agnesberg:

Okej vad sa han då?

Han lade lite snabbt och kvickt ut din fråga på Nordens största "MacBook Pro Forum" och om du kollar in videon på denna sida som någon postade som svar, så ser du hur lätt och smidigt det ska vara att dra bort skyddsplasten. Här är den klickbara direktlänken till sidan:

MacWorldforum.se: Plasten på skärmen på en Macbook Pro 16

Hjälper inte dessa råd du får genom detta forum så tycker jag att du ska besöka butiken du köpt datorn hos. HÅLL INTE PÅ OCH GNUGGA PÅ SKÄRMEN! Då kan du förstöra hela skärmen!!!

Btw, han presenterade dig som "sin grannes dotter" för att skydda din identitet. Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Make Sweden Great Again:

HÅLL INTE PÅ OCH GNUGGA PÅ SKÄRMEN! Då kan du förstöra hela skärmen!!!

Okej detta har jag inte gjort men bra att han påminde det iallafal. 

Make Sweden Great Again:

Btw, han presenterade dig som "sin grannes dotter" för att skydda din identitet. Blink

Hehe vad kul så att man skrattade ut sitt vatten lite. Vad sa du till honom till att han sa detta`xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notera också att detta är den förra mbp jag använder alltså inte m1 om precis kommit ut


   
SvaraCitera